דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לוגו חברה כמוביל מותג 

מאת    [ 13/03/2007 ]

מילים במאמר: 2286   [ נצפה 6469 פעמים ]

 

נתחיל בהתחלה...

קודם כל הגדרות – מה זה לוגו? האם לוגו הוא סמל? האם סמל הוא לוגו? לשם הבנת המאמר, נכניס קצת סדר במושגים:

לוגוטייפ – האופן בו שם החברה מעוצב – המלה עצמה.

סמל – אייקון גרפי כלשהו, שרטוט, איור, תמונה או כל צורת ביטוי גרפית אחרת.

Subtitle – שורת משנה המלווה את הלוגו, בדרך כלל מתארת את מהות החברה.

לוגו חברה יכול להגיע במספר צורות. הוא יכול להיות מורכב ממרכיב אחד בלבד – לוגוטייפ (שם החברה), שני מרכיבים - לוגוטייפ וסמל / לוגוטייפ ושורת משנה, או שלושה מרכיבים – לוגוטייפ, סמל ושורת משנה (ראו סטודיו נוה לעיל...). מאוד לא מומלץ לבנות לוגו חברה שאינו כולל את שם החברה – שמכיל סמל בלבד, או סמל ושורת משנה בלי שם החברה. שם החברה הוא זהות החברה, הוא הפריט העיקרי אליו נקשר הצרכן, הצופה בלוגו, ובלעדיו אין למעשה זהות.

ההחלטה מאילו מרכיבים יורכב הסמל המסחרי היא של בעל העסק, אך בהחלט אפשר להתייעץ עם המעצב הגרפי שתבחרו, או עם יועץ עיסקי.

הערה: בשנים האחרונות המלה "לוגו" הפכה להיות השם הרשמי המייצג סמל מסחרי של חברה. כשאנשים מדברים על סמל מסחרי, רובם אומרים לוגו. מאמר זה יתאים עצמו לשפה המדוברת, כדי שתבינו במה מדובר ולא תצטרכו לחזור לפסקה זו כל פעם מחדש...

 

לוגו ומיתוג – מה הקשר?

או.קיי, הסברנו מהו לוגו, ועכשיו, על מנת להבין את חשיבותו של הלוגו בתוך מערך המיתוג, חשוב שנבין מהו מיתוג. חלק מההגדרה (הארוכה...) באתר ויקיפדיה למלה "מותג" הוא - “... מונח מתחום השיווק, המתייחס לסך-כל העמדות, הרגשות והתפיסות הקיימות אצל הצרכנים, הנוגע לחברה, מוצר, קו מוצרים, או שירות...".

כלומר, המותג, יותר מאשר הוא המוצר או החברה – הוא התחושות והרגשות המתעוררים אצל הצרכן / המשתמש הסופי, בנוגע למוצר או לחברה. רגשות ותחושות אלה הם, בסופו של דבר, הגורם שיקבע האם הצרכן ישלם כסף וירכוש את ה"מותג" או לא. רגשות של הזדהות ואהדה של הצרכן כלפי המוצר או החברה המוצגים יובילו לקנייה.

לפיכך, כאשר עסק מעוניין להפוך ל"מותג", הוא בעצם רוצה ליצור תחושות אהדה והזדהות אצל הצרכנים. מטרה זו, כידוע, משותפת לכל העסקים...

תפקידו של המעצב הגרפי בתהליך המיתוג הוא ליצור לוגו (וגם עזרי שיווק אחרים שהלקוח מעוניין בהם), שאכן יעביר בצורה ברורה ביותר לצרכן את התחושה שהמותג אמור ליצור.

 

האם אפשר לעצב לוגו לבד?

יכול מאוד להיות שיש לך רעיון נפלא ללוגו, אתה יודע מה המסר שאתה רוצה להעביר, יש לך רעיון לגבי האלמנטים הגרפיים המתאימים ולגבי הצבעים. זה יפה וזה טוב. אך אם אתה לא מעצב גרפי במקצועך, הסבירות שתצליח לעצב בעצמך לוגו שיעביר את המסר שלך לצרכן בצורה משכנעת ויעילה – נמוך ביותר.

אין לך את הידע המקצועי הדרוש על מנת לתרגם רעיון מעולה לאלמנט גרפי מנצח. גם אין לך את הכלים המקצועיים לכך.

היכולת לתרגם רעיון טוב למוצר נמכר (במקרה זה לוגו) כרוכה בנסיון, ידע נרכש, הבנה שיווקית, הבנה של מניעים צרכניים ועוד.

אני ממליצה לא לוותר על מעצב גרפי לצורך עיצוב הלוגו, על מנת לא לפגוע בתדמית של העסק שלכם – הצרכן שייחשף ללוגו שעיצבתם בעצמכם באופן לא מקצועי, עלול לחשוב שמדובר בעסק לא מקצועי, בהתאמה, וזה דבר שעלול לפגוע בכם.

 

איך בוחרים מעצב גרפי?

העבודה על יצירת הלוגו מתחילה בבחירת המעצב. לאחר שגיבשנו את מהות החברה שלנו, המוצר או השירות אותם אנו רוצים למכור, ולאחר שנתנו שם לחברה שלנו, יש לבחור את המעצב הגרפי שיעצב את הלוגו. במידה ואותו מעצב גרפי גם יעצב עבורכם את עזרי השיווק – מה טוב, אך הדבר אינו הכרחי.

אז, איך בוחרים מעצב? ישנם שני אלמנטים שצריכים להוביל את בחירת המעצב – 1. נסיון ומיומנות, 2. תקציב.

חשוב מאוד לדבר ואף להפגש עם מספר מעצבים בעלי נסיון רב ומיומנות בעיצוב לוגו ובמיתוג חברה. איך יודעים שהניסיון של המעצב רלוונטי עבורכם? מבקשים לראות תיק עבודות. האם המעצב עיצב עד כה לוגואים? האם יש לו את היכולת לתרגם מהות חברה, מטרות וצרכים לצורה גרפית מדוייקת ונכונה? האם הוא יודע ליצור זהות אחידה עבור עסק המפיק עזרי שיווק שונים?

יש לראיין את המעצב. מה הגישה שלו לגבי מיתוג חברה? מהו תהליך יצירת הלוגו והמיתוג של המעצב – האם הוא חוקר את תחום עיסוקכם? את המתחרים שלכם? האם הוא לומד את מהות העיסוק שלכם?

ולעניין התקציב – חשוב שבחירת המעצב תתאים לתקציב הפרסום שלכם, על מנת שלא תתחילו בהוצאות כבדות מדיי, אך יחד עם זאת אסור לבחור מעצב רק משום שהמחירים שהוא גובה נמוכים! איכות העבודה של המעצב חשובה ביותר ואין לפגוע באיכות הלוגו שלכם תמורת מחיר נמוך יותר!

 

קצת על מחירים...

עיצוב לוגו עשוי להגיע לעלות לא נמוכה, וזאת מכמה טעמים:

1. תהליך בנייה נכון של לוגו דורש מן המעצב לבצע מספר פעולות המקדימות לעבודת העיצוב עצמה:

- לימוד העסק של הלקוח – מחלקות, מוצרים ושירותים, אנשי מפתח בעסק ועוד. מה אתה, הלקוח, רוצה? מה אתה אוהב, אילו צבעים? מה החזון שלך, לאן אתה רוצה להגיע עם העסק?

- לימוד תחום העיסוק של הלקוח – מה קיים בשוק בתחום זה, לאילו תדמיות הצרכנים רגילים, כיצד נהוג להציג את העסק בתחום זה.

- לימוד על המתחרים של הלקוח – כיצד הם מציגים את עצמם, איפה ניתן לגבור עליהם בעזרת תדמית מדוייקת ועוד.

2. על מנת להגיע לתוצאה המדוייקת ביותר, על המעצב לעצב שתיים או שלוש סקיצות, והדבר דורש הרבה עבודה, הנמשכת שעות רבות.

3. העבודה דורשת ידע מקצועי רב ומיומנות רבה.

רבים חושבים שעיצוב לוגו כמוהו ככתיבת שורה בתוכנת וורד והצמדת איור... אין דבר הרחוק יותר מכך! בהמשך המאמר אתאר את תהליך עיצוב הלוגו, המתחיל, כפי שכבר הזכרתי, בעבודת תחקיר מקיפה.

המחירים לעיצוב לוגו עשויים להתחיל בכמה מאות דולרים ולהסתיים בכמה אלפים. הנתונים הבסיסיים הם שמכתיבים את המחיר, ובראשם – כמה זמן העבודה עשויה להמשך.

חברות גדולות משלמות אלפי דולרים עבור עיצוב לוגו, חברות קטנות יותר יכולות לשלם פחות. חשוב מאוד לא להתפתות לבחור מעצב חסר נסיון כדי להוזיל עלויות! יחד עם זאת, במידה ואתה בעל עסק קטן, עם תקציב נמוך לפרסום, חשוב שתחפש מעצב גרפי מיומן שמחיריו הם לא מהגבוהים בשוק, אך עבודתו טובה ומדוייקת.

 

תהליך העבודה על לוגו

לוגו מתחיל במהות, מהות העסק. בתחילת העבודה על הלוגו, חשוב מאוד להפגש עם המעצב ולהגדיר באופן ברור - מהי מהות העסק שלכם? לאילו קהלים אתם פונים? אילו תחושות והקשרים אתם רוצים ליצור אצל קהלי היעד שלכם? מאילו תחושות והקשרים אתם רוצים להמנע? רצוי ביותר לתת למעצב חומר כתוב על העסק שלכם – תחום עיסוק, כמובן, מטרות לעתיד, קהלי יעד, חזון חברה, וכל פרט נוסף שיעזור למעצב לאפיין את העסק שלכם בצורה גרפית.

חשוב מאוד שהלוגו יצליח ליצור הזדהות בצופים בו, על מנת שהם ירצו לקבל את המסר שלכם. הלקוח, המשתמש הסופי, צריך "להסכים" עם הלוגו, לקבל את המסרים שעולים ממנו ולהמשך אליו.

לאחר בירור מהות העסק על המעצב לבצע תחקיר בנוגע לשטח אליו הוא נכנס – תחום העיסוק שלכם:

כיצד נראים המתחרים שלכם – הן בלוגו והן בעזרי השיווק? חשוב ביותר "לחקור" את המתחרים, על מנת ליצור עבורכם זהות מושכת יותר ומסקרנת יותר.

כיצד מקובל "להיראות" בתחום העיסוק שלכם? הרי אינכם רוצים להיראות שונים מדיי, שהרי אז קהל היעד שלכם לא יזהה את העובדה שאתם פונים אליו, ומצד שני, אתם רוצים להיראות מיוחדים וטובים יותר מהמתחרים, על מנת לגרום לצרכנים לבחור בכם.

לאחר שלב זה של מחקר המעצב עובד על מספר סקיצות, כפי שסוכם ביניכם. אני ממליצה ליצור לא יותר משלוש סקיצות, אחרת התהליך עלול להיות ארוך מדיי ומבלבל. השלב הראשוני של עיצוב הסקיצות יכול להמשך זמן רב, בין מספר ימים למספר שבועות, בהתאם למורכבות הלוגו ודרישותיכם. במקרה כזה היו סבלניים. המטרה היא, בסופו של דבר, ליצור עבורכם את הלוגו הטוב ביותר.

ישנם מספר דגשים בתהליך עיצוב הלוגו:

תמציתיות ופשטות – על מנת שיהיה קל לזכור את הלוגו הוא צריך להיות פשוט ותמציתי, לא מורכב מדי, הן מבחינת האלמנטים הגרפיים והן מבחינת הצבעים.

ייחודיות – על הלוגו להיות ייחודי ושונה, לא לדמות ללוגואים אחרים, כדי שיהיה ניתן לזהות אותו ולזכור אותו.

רלוונטיות – יחד עם היות הלוגו ייחודי, הוא גם צריך להתאים במאפייניו לחברה אותה הוא מייצג, להיראות “מוכר” לצופים בו. נשמע מסובך ליצור משהו ייחודי ויחד עם זאת מוכר? מעצב טוב יידע לעשות זאת!

משיכה – הל הלוגו להיות יפה ומושך, מעורר סקרנות ומעניין. מה שיוצר כל זאת הוא שימוש נכון בצבעים – צבעים המתאימים למסר שהלוגו מייצג, צבעים המנוגדים / משלימים זה את זה, וקומפוזיציה – הדרך בה כל האלמנטים של הלוגו – שם, צורה גרפית וצבעים – משתלבים.

יצירתיות – סביר להניח שהעסק שלכם הינו אחד מני רבים בתומו, ולכן יש צורך ביצירתיות ובמקוריות על מנת להציג אתכם בצורה שונה מאשר שאר העסקים בתחומכם.

יכולת שיווקית – ובסופו של דבר, כל האלמנטים שהוזכרו לעיל, מטרתם העיקרית היא שיווק. על הלוגו להצליח לשווק את "שולחו", העסק, המוסד או הרעיון העומד מאחוריו.

במידה וכל האלמנטים שהוזכרו עד כה נלקחים בחשבון בכל שלבי עיצוב הלוגו, מסקיצות ועד ללוגו הסופי, יצירת המיתוג הנכון לעסק שלכם מתחילה ברגל ימין. תהליך זה של עיצוב הלוגו, תוך התחשבות במותג, הוא מורכב, וכמו שכבר ציינתי, עשוי להמשך זמן ממושך.

בשלב הבא המעצב יציג בפניכם את הסקיצות בפגישה, רצוי בצורה מודפסת. הסקיצות צריכות להיות מוצגות במספר צורות: בצבע מלא, בשחור לבן (לעתים אתם עשויים להשתמש בגרסה זו של הלוגו, כמו בכתבות בעיתון וכו') ובצבע אחד, בדרך כלל שחור. כדאי גם לקבל בפגישה זו מספר גדלים של הלוגו, על מנת לראות שהוא מוצג במיטבו בכל גודל: מגודל המתאים לכרטיס ביקור ועד גודל המתאים לפוסטר. מאוד מומלץ שהמעצב ילווה את הצגת הסקיצות בהסברים מפורטים – מהן הסיבות לבחירת האלמנטים המופיעים בסקיצות, מהי מטרתו לגבי משיכת קהל היעד, כיצד לדעתו כל אחת מהסקיצות תוכל "לעבוד" ברמת השיווק. מאוד חשוב שאתם תבינו את כוונותיו של המעצב ותסכימו עם דרכו.

בפגישה זו של הצגת הסקיצות ללוגו יש לבחור בסקיצה אחת ולהמשיך לעבד אותה עד שמגיעים לתוצאה הרצויה. תהליך זה גם עשוי להיות ארוך.

המשך העבודה הוא ברובו של המעצב,שממשיך בעיבוד הלוגו שנבחר. לעתים יש צורך ביצירת גרסאות חדשות של הלוגו, הנגזרות מן הסקיצה הנבחרת, על מנת להגיע אל התוצאה המדוייקת. במצבים בהם המעצב יוצר גרסאות חדשות ללוגו, כדאי מאוד שישתף אתכם בתהליך, ישלח אליכם במייל דוגמאות, עם הסברים, כמובן.

מספר ההתכתבויות ביניכם לבין המעצב בנוגע להמשך עיצוב הלוגו אינן מוגדרות מראש, אלא מותאמות להתפתחות העבודה. כדאי מאוד לבצע דיונים בנוגע להתפתחויות אלו, במידה ויידרשו (הדיונים...), בפגישה מסודרת שניתן להעלות בה את כל הרעיונות הרלוונטיים.

כאשר אישרתם את הלוגו באופן סופי, אתם זכאים לקבלו מהמעצב במספר פורמטים, לשימושכם השוטף ולצרכים שונים של העסק. חשוב לציין שזכויות היוצרים של הלוגו שייכות לכם.

הפורמטים בהם עליכם לקבל את הלוגו מהמעצב והשימושים המתאימים:

JPEG – פורמט "קל", המתאים לשימוש באינטרנט, במצגות, במיילים, בניוזלטרס. קובץ זה צריך להיות ברזולוציה של 72dpi. עליך לקבל שני גדלים של פורמט זה – גדול – ברוחב של בין 600 ל-800 פיקסלים, קטן – ברוחב של בין 80 – 200 פיקסלים.

EPS – במידה והמעצב שעיצב את הלוגו לא יעצב עבורכם גם את עזרי השיווק, פורמט זה מתאים לשימוש בתוכנות גרפיות מקצועיות עבור עיצובים שונים. קובץ זה צריך להיות ברזולוציה של 300dpi.

TIF – גרסת הלוגו בשחור לבן.

 

הלוגו גמור. מה עכשיו?

ישנם כמה שימושים שאתה יכול לעשות בלוגו בעצמך, ללא מעצב גרפי:

1. לשלב את הלוגו במיילים יוצאים, כמו לוגו המשולב בנייר מכתבים. לצורך העניין עליך להשתמש בלוגו בפורמט JOEG, הקטן שבהם. במידה והלוגו לא מתאים במידותיו לשילוב במייל, אתה יכול לבקש מהמעצב שישלח אליך קובץ מותאם.

2. לצרף את הלוגו להודעות שאתה משאיר בפורומים שונים באינטרנט. גם כאן אתה משתמש בקובץ הקטן שבסעיף הקודם. שים לב – לא כל הפורומים מאשרים פרסום לוגו, תבדוק זאת לפני שאתה מפרסם!

לשלב את הלוגו בקובץ וורד, כנייר מכתבים, כשאתה שולח קבצים במייל.

בנוסף, את הלוגו המעוצב תוכל לשלב כעת בכל עזרי השיווק שתבחר, אם בעצמך ואם בעזרת יועץ מקצועי, עבור העסק שלך. רשימת עזרי השיווק האפשריים פורסמה במאמר של חודש ינואר (המאמר יהיה ניתן להורדה מהאתר של סטודיו נוה בקרוב).

חשוב ביותר לעצב ולהדפיס כרטיסי ביקור עבורך ועבור בעלי תפקידים מרכזיים נןספים בעסק, במידה ויש. מומלץ בתחילת העבודה על עזרי השיווק, בכללם כרטיס ביקור, לקבוע קו גרפי אחיד לכל המוצרים שיעוצבו, כעת או בעתיד, קרי – המיתוג.

הדבר דורש חשיבה ותכנון, על מנת ליצור מוצרים אחידים, ועל מנת שגם מוצרים שיעוצבו בהמשך יוכלו לקבל את החזות הגרפית שכבר בוצעה.

מומלץ לשלוח מייל עם הלוגו לכל מכריך, לקוחותיך והאנשים איתם אתה בא במגע, ליידע אותם על העסק שלך, על שם העסק, ולשלב במייל את הלוגו (זה בפורמט JPEG) – על מנת שיתחילו להכיר אותו, להתרגל אליו ולזכור אותו.

 

בהצלחה!

 

רחל נצר, מעצבת גרפית מעל ל-17 שנה, בעלת ניסיון רב בעיצוב ומיתוג לחברות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב