דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כושר דיבור - עבור רופאים עם החולים 

מאת    [ 11/03/2007 ]

מילים במאמר: 1051   [ נצפה 4005 פעמים ]

אהבת המקצוע שהובילה רופאים רבים לבחור במקצוע הרפואה וכך גם הרצון האמיתי לעזור לחולים מורגשים היטב על חיוכם ומתוך יחסם האמיתי של רופאים שהם טיבעיים לחולים. יחד עם זאת,מובן לכל אדם בעל היגיון בריא (וגם חולה) שעל אף מלוא רצונכם כרופאים לתת יחס אישי לכל אחד ואחד ,שהינכם מצומצמים בכוחות נפשם וביכולתכם ללא הרף להשקיע במשך כל יום העבודה את עצמכם במלואכם בעבור כל פציינט ופציינט.

שחיקת הדיבור הינה מוגברת ומקומות יציאתו הפנימית מתוך מיקומי הנפש שוחקים אתכם. על מנת להתמודד עם כל אלו אולי אוכל לתרום במעט מהבנתי את הדיבור ואת המודלים והדגמים הפסיכולוגים המניעים אותו מאחורי הקלעים. די יהיה לי ואסתפק בחלקי הצנוע לעזור ולתרום מיכולתי כדי לשפר בלו במעט את יכולתכם לעזור לחולים הרבים הפוקדים אתכם מדי יום ויום.

בנוסף,נהיר כי העניין במלואו הינו לא אחת לא רק הדיבור בלבד אלא אף האינטלנציה הריגשית העומדת מאחורי הדברים הנאמרים.

סקירה קצרה: לגבי אינטלגנציה ריגשית- על אף שהרצון המקורי לעזור ולרפא חולים הינו המניע העיקרי הרי שמלאכת היומיום השיגרתית (כולל עינינים אישיים הננשאים לעבודה באופן הכי טיבעי) מעמיסים על זכירה תמידית של רצון זה לאורך כל היום ומונעים ממנו ללוות כל פעולה ופעולה.סביר להניח שגם אוסקר שינדלר ההומני והדגול האנושי והרואה את טובת האנשים לנגד עיניו ,לא יכול היה לעזור לאנשים כה רבים בתקופת השואה אם היה עסוק ללא הרף רק במחשבות על טוב ליבו ובהרגשה של הנאה תמידית מכך. החיים הינם מעט אחרים ממה שהם מצטיירים כמובן בדימיון האידיאלי.

כלים ריגשיים לרופאים : קטונתי כאריק שאינו למד רפואה ושהינו אוטודידקט אך אולי אוכל לתרום מהבנותיי לגבי האמורים:

כדי להדריך אתכם בדיבור הנכון הבה נבנה,ראשית,ביחד ובתיאום את ההבנה המשותפת של מלוא הדברים העומדים מאחורי הדיבור ושיניעו אותו במשך.

מניעי טיפול -


    • כוח ההתמד וההרגשה המחייבת לטפל בחולים כפי שצריך ובצורה המקצועית והעינינית הנדרשת (מוערך מספיק על חולים רבים ואף מרשים אכן את רובנו כאנשים "רגילים". רוב האנשים אף אם לא יאמרו לכם זאת מעריכים מאד את יכולתכם זו).
    • אהבת המגע החם עם בני אדם (למרות שלא כל בני האדם "חמים" וודאי הינכם נתקלים אף בקרים וצוננים וחמוצים כשני לימונים)  
    • כוח הסבילות שלא להתפרץ על חולה זה או אחר שאינו "מבין עניין" ושעשוי להעמיס עליכם בדרישותיו ובטיעוניו
    • ביצבוץ כמדי פעם של חשק אמיתי לטפל בחולה חביב זה או אחר (רצוי להשתמש בכוח וב"אינטרציה" כדי להעבירה אח"כ לאווירת זמן השהיה עם חולה אחר שהינו סר וזועף 
    • עניין מקצועי בהיחשפות לעניין כזה או אחר רפואי ואהבת /הנאת הטיפול
    • עניין מקצועי בהכרת ולמידת תופעות חדשות המתגלות באמצעות החולים אודות תופעות גוף האדם (במידה והדבר נוגע לכיוון התמחותכם).
    • אנושיות טיבעית שקשה לשומרה במלואה לנוכח כל אילוצי הדיבור הרבים מכורח צפיפות התורים ושטף שאלות החולים

 

התייחסויות ראשוניות לדיבור ככלי שימושי בדיבור עם החולים:


    • הדיבור אמור להישמר למטרות החשובות ביותר (תיקשור עם החולים הינו שני בחשיבותו כמובן והראשון במעלה הינו הצורך לספק להם אינפורמציה) - גיוון בניסוח האינפורמציה יקל עליכם מאד. נסו להשתמש בכל גופי הדיבור. (פעם נסחו את אותו הדבר מגוף ראשון: "אני אומר...... " ופעם נסחו זאת מגוף שני : "אתה צריך ........"    ועם חולה אחר  נסחו זאת ללא גופים : "הדברים הם ........." גיוון מקל מאד על שחיקה דיבורית היות והוא לא מתמקד כל הזמן באותם מיבני משפטים.
    • ביצוע חיבור הנאתי לצורת דיבור החולה - אם כי אתם רופאים ונוהגים לעיתים לדבר בצורה הרישמית כדאי ורצוי להשתחרר מכך לעיתים ופשוט להנות ביחד עם החולים מדיבור עממי יותר. זיכרו שרובם רק מתאמצים שלא לצורך "לעלות" לרמתכם לעיתים ולהציג את דיבורם כמשופר.היות וזו לא תחרות דיבור תוכלו להתפנות שניכם ביחד לטובת ההתקדמות הטיפולית והן הפשטות הדיבורית אם תובילו את החולה המכבד אתכם לנוסחי דיבור עממים שגם יקלו עליכם במצטבר.
    • אתרו נקודות קושי בדיבור החוזרות על עצמן ופתחו מודעות לכך - וטפלו בהן. נקודות אלו עשויות לכלול קשיים בנגישות לחלקי אופי של חולים . דוגמאות: עיסוק תמידי מעייף החוזר על עצמו ברוטינה עם חולים המסרבים תמיד לדבר מסויים או העומדים על רצונם בדבר מסויים. שכללו בהתאמה ספציפית את יכולתכם להתמודד עם הדבר הנ"ל והיפטרו מן המועקה הדיבורית החוזרת על עצמה כמדי פעם אחר פעם בנושאים ספציפיים. כטיפ: מרבית החולים הינם ילדים כמו כולנו בסך הכל ודווקא שיטות של דיבור אל ילדים יגרמו לה לזוז מדעתם.מניסיוני בתחומים רבים ושונים דווקא טכניקות של דיבור לילדים יסייעו להתמודד עם חולים קשים.
    • אפשר להגיד הכל מבלי אף לפגוע בחולה (גם דברים קשים!) - זיכרו את חוק הטון הנעים. מותר לכם להגיד הכל לחולים וזה לא יפגע במעמדכם. להיפך, טון רגיל וידידותי רק יקרב אתכם לחולים. אני רק מזכיר לכם שטון קודם לתפיסת תוכן ושאתם מוגנים מאחוריו.דבר שני אם כוונותיכם טובות הרי שאין לכם ממש צורך ל"הסתתר" מאחורי חששות של חישובי ניסוח.האופי הטוב והרצון הטוב נקלטים על ידי מרבית החולים מביני העניין. גם על ידי האחרים שנראים לעיתים חמוצים.
    • השפעת הדיבור הינה בד"כ נקבעת על ידי הדימיון והפעלתו: ניתן לדבר בקצרה מאד ולחסוך טירחה מיותרת על ידי "סיבובים" רק מעצם תיאור טוב.מספיק לעיתים לומר לחולה "דמין כך וכך" והוא יבין את מלוא הדברים במהרה.גם אם לא בפעם הראשונה אז וודאי שבפעם השניה.
    • דיאלוגים - אומנם לעיתים ניתן להסריט סרט הומור בריטי בקופות החולים ובבתי החולים הודות לחומרי הומור מצוינים הנמצאים בהם אולם עבורכם וודאי לעיתים הדברים עצובים ולא מצחיקים. דיאלוגים עם חולים עשויים להיות וודאי קשים מאד לעיתים.נסו לשים לב שישנם אנשים הדרושים להם דיאלוגים גם ללא קשר לטיפול (בני הבית ממתינים להם אחריכם) ואתם רק "תיווך" ביניים.חולה זה ימשיך לדבר על הדברים גם ללא קשר אליכם.מטרתכם בשלב זה הינה להסב את תשומת ליבו לכך שניתן לסמוך עליכם (הזכירו לו שהוא בחר בכם מלכתחילה).הפנו את הדיאלוג הפנימי שלו לשם.
    • גיוון קצב ומשקל הדיבור -  בהמשך יובאו מאמרים מקצועיים מיוחדים.סך הכל זהו רק פתיח כללי מאד.אולם דרוש להבין שהדיבור הינו גוף של ידע (התייחסות ותנועה כלפי אופנים שונים של ניסוח,הצגת דברים,ניהול טיעונים וכן הלאה). כל אלו מנוסחים בסופו של דבר בקצב ובמשקל.גוונו אותו ואת הקצב.  
    • מיצאו הנאות דיבור חדשות ומניעי דיבור אחרים : גם בתוככם וגם בתוך החולים.דיבור אינו בהכרח תמיד דבר רציני.אנשים שונים מדברים מתוך מניעים אחרים.אולי תתפלאו אך תרגישו שחרור רב ככל שתחליפו ביניכם לבין הפציינטים גם דעות אישיות ודברים סביב הטיפול במקום לדבר תמיד על האינפורמציה הרפואית.זה דרוש.זה לא ממש יפגע בטיפול עצמו. מרבית החולים סומכים עליכם בדיוק כפי שהם סומכים (אלף אלפי הבדלות) על טכנאי טלויזי או על טכנאי מקרר. הם אינם מצפים שיסביר להם על כל חלק ולק אלא רק שיבצע את תפקידו.מאחר ורוב החולים בחרו בכם הם לפעמים כלל לא מעונינים באינפורמציה אלא רק בתחושה שאתם מטפלים בכל.לכן,תנו להם את התחושה הזו כפשוטה בליווי חיוך ודברו איתם על נושאים אחרים ואישיים.פשוט התרגלו לומר: סמוך עלינו עשה פשוט כך וכך במקום לסרבל אותם באינפורמציה שאפילו הם מיוזמתם לא מצפים לה. שימרו את כושר דיבורכם לשעות שתזדקקו לו.

 

 

 המשך רב יבוא אודות טכניקות ספציפיות

 

ראו גם את מאמריי על הקשבה ועל טכניקות הקשבה. בהמשך יצורפו גם ספציפיים לתחום הרפואה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב