דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול בבעיות קשב וריכוז בשיטת נוירופידבק 

מאת    [ 21/06/2010 ]

מילים במאמר: 738   [ נצפה 6398 פעמים ]

טיפול בבעיות קשב וריכוז בשיטת נוירופידבק

נוירופידבק הינה שיטה לאימון המוח אשר קיימת בעולם המחקרי למעלה מ30 שנה. מטרתה של שיטת הנוירופידבק היא למדוד ולהעריך תפקודים של אזורים ספציפיים במוח, ולהוביל שינוי בתפקודים אלו- ללא שימוש בתרופות. אדם המתאמן לשיפור הפעילות המוחית באמצעות מערכת הנוירופידבק, מקבל מידע מיידי על אותות ביולוגיים, שהוא לא היה מודע אליהם עד כה, באמצעות חישנים המונחים על ראשו. טכנולוגיות הנוירופידבק מראות לאדם היכן הבעיה ומה אפשר לעשות בקשר לכך.

הנוירופידבק הינה שיטה לטיפול בADHD הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, חרדה, וכן לחיזוק יכולות קוגניטיביות של תפקודים ניהוליים (כמו קשב וזיכרון), תפקודי שפה (הבעה והבנה), ותפקודי הסתגלות (וויסות רגשי, הבנת סיטואציות חברתיות, חשיבה לפני תגובה).

מחקר בתחום הנוירופידבק מתבסס על הידע העצום המתפתח בתחום מדעי המוח, לצד ההתפתחויות הטכנולוגיות. כיום ניתן למפות את תפקודי המוח באופן כזה, שאזורים ספציפיים אחראים לתפקודים מסוימים. כך, למשל, אדם אשר נמצא אצלו קושי בקשב וריכוז, ישנם אזורים ספציפיים במוח האחראים לכך. באימון נוירופידבק, ניתן יהיה להניח את החישן במיקום הידוע הספציפי לכך בראש, והחישן ימדוד את הפעילות המוחית המתרחשת באזור שמתחתיו, האחראי על קשב וריכוז. במהלך האימון, בכל פעם שהאדם מפיק את הפעילות המוחית הרצויה- במקרה זה קשב וריכוז, הוא יקבל משוב חיובי- "פרס", וכן, באופן מיידי, ברגע שרמת הריכוז שלו פחתה- הוא יקבל על כך מידע. המידע מתקבל בצורה חזותית  ושמיעתית: לדוגמא, ניתן להפעיל באמצעות הטכנולוגיה סרט, ובכל פעם שהילד מרוכז- הסרט יפעל, וכשהוא "יוצא מהריכוז"- הסרט עוצר, עד לתיקון הפעילות המוחית. ניתן להפעיל את הטכנולוגיה בשעה שהילד קורא או מכין שיעורי בית, ולכוונה כך שבכל פעם שהוא "יוצא מהריכוז" תישמע התראה בצורת צליל. במהלך האימון האדם מקבל משוב מיידי על סמך מידת השימוש בגלי המוח הנכונים וזאת באמצעות התערבות הטכנולוגיה בצליל, ייצוג גרפי, במשחק או בסרט. בכל רגע בו הייתה ירידה בפעילות הקוגניטיבית הרצויה, מתקבל משוב מיידי - תמונת המסך קטנה, נעצרת, או שהמשחק פועל בקצב איטי יותר וכו'. המשוב גורם למתאמן ללמוד לשלוט בתפקוד הרצוי, ולמוח- ללמוד את דפוס הפעילות.
באופן זה,  הנוירופידבק מלמד את המוח לשמר את הפעילות המוחית הרצויה ולהפחית את הפעילות המוחית הלא רצויה. עם האימון, מתחזקים הקשרים בין הנוירונים באותו אזור שהיה עד כה "מוחלש", ומרגע שהמוח למד דרך יעילה יותר לתפקד הוא משתמש בה מעתה והלאה, כך שהשינוי נשמר ומשמש גם מחוץ לזמן האימון.

ניתן להשיג שיפור בפעילות המטבולית של המוח באופן ישיר באמצעות תרופות, כאשר התרופות מעוררות את הפעילויות האלקטרו כימיות במוח, אך שינויים אלה אינם קבועים, נמשכים כל עוד האדם נתון תחת השפעת התרופה, ופעמים רבות כרוכים בתוצאות-לוואי. כיום, בעקבות כל הידוע על המוח, מטפלים יותר ויותר פונים לתרפיות מבוססות-מוח. כיום אנשי מקצועות טיפוליים מתחומי הבריאות והחינוך (בריאות הנפש, יועצים חינוכיים, רופאים, אנשי המקצועות הפרה-רפואיים), משתמשים בנוירופידבק ככלי לטיפול ולצמיחה, הפועל ישירות לאימון המוח. במקביל, קיים תחום המתפתח לטובת אלו המעוניינים להגיע ל"תפקוד-שיא": מנהלים, ספורטאים, נהגים, אנשי עסקים, המעוניינים לחדד את יכולותיהם לריכוז, זיכרון, יצירתיות, התמודדות עם מצבי לחץ, משתמשים במערכות נוירופידבק המאפשרות לאדם ללמוד על התפקודים של עצמו ולהתאמן כיצד להיכנס למצבי תודעה משופרים.

מחקרים מצטברים מעידים על יעילותה של השיטה ועל שרידות הטיפול לאורך שנים. לדוגמא, בבי"ס בניו-יורק הופעלה השיטה בקרב 300 תלמידים בעלי לקויות למידה ובעיות רגשיות. בבדיקה שנערכה 5 שנים אחרי סדרת האימונים הוכתרה השיטה כהצלחה (Robbins, 2000).

כיום קיימים מספר מכשירים לטיפול בקשב וריכוז ולקויות למידה באמצעות נוירופידבק. בבחירת מכשיר הנוירופידבק המתאים חשוב להתייחס לפשטות ונוחות השימוש ולקבל ייעוץ מאיש מקצוע בעל ניסיון בטיפול והתמחות בנוירופידבק. אני ממליצה על מכשיר נוירוביט אשר מתאים גם לאימון ביתי. ניתן להתאמן עם מכשיר הנוירוביט תוך כדי הכנת שיעורי בית, לימוד למבחן, ובשילוב עם הוראה מתקנת או תרפיה, ולקבל משוב מיידי על תפקודים של קשב, רוגע וכיוצ"ב.

 

כותבת המאמר -
ד"ר אסנת רובין. מרצה וחוקרת בתחומי הפסיכולוגיה והייעוץ. בעלת ניסיון רב שנים, מומחית בטיפול נוירופידבק.

לפרטים אודות טיפול נוירופידבק במכון Highself:
טל' 077-6505439 או 054-4531086
כתובת האתר http://www.highself.co.il  כתובת הדוא"ל Dr.rubin@highself.co.il

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ד"ר אסנת רובין. מרצה וחוקרת בתחומי הפסיכולוגיה והייעוץ. בעלת ניסיון רב שנים, מומחית בטיפול נוירופידבק.
לפרטים אודות טיפול נוירופידבק במכון Highself טל' 077-6505439 או 054-4531086כתובת האתר http://www.highself.co.il  כתובת הדוא"ל href="mailto:Dr.rubin@highself.co.ilDr.rubin@highself.co.il">">Dr.rubin@highself.co.il
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב