דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על דימוי עצמי, מראה חיצוני והקשר ביניהם 

מאת    [ 18/06/2010 ]

מילים במאמר: 788   [ נצפה 8325 פעמים ]

מדוע ישנן מכוערות שביטחונן העצמי משדר "אני פה ואני שווה", ולעומתן יפות בכול קנה מידה שמתנהלות בחייהן, כאילו שמישהו צריך לתת להן הרשאה להעביר עוד יום באופן הראוי. איך זה אנו תוהים לא אחת, המכוערת הזו תפסה אחלה בן זוג (ולעיתים נדמה לנו שהיא אף עושה לו טובה שהיא חיה איתו!) ואילו היפיפייה נותרה רווקה ומתוסכלת.

ואין מדובר רק בנו !

קיימות המון דוגמאות של אנשים יפים ומפורסמים שהיה להם לכאורה הכול, ורק לאחר שהחליטו לחשוף את עצמם שנים מאוחר יותר – גילינו כי הם סבלו בעברם (כשאנו חשבנו לתומנו שהם מאושרים!) מדימוי עצמי נמוך, תחושת הרס עצמי וחוסר ביטחון עצמי - שהביאה אותם למצבים קשים, למרות ועל אף הצלחתם המטאורית.

"איך זה יתכן" - אנו שואלים את עצמנו  "הרי יש לו/לה הכול" !!!

לכול אחת מאיתנו יש דוגמאות כאלה, אנשים שהיא מכירה בין אם במעגלים הקרובים או הרחוקים יותר, העונים על התיאור לעיל.

אז איפה טעינו באבחנה ?

אנו עוסקים לאורך חיינו בשיפוט המציאות שמתגלה לנגד עיננו, ובעיקר בשיפוט האחר ביחס אלינו עצמנו. השיפוט של האחר מתבטא באקסיומה האומרת "אם הוא יפה, חכם, עשיר, מפורסם" הוא חייב אבל חייב להיות מאושר. זוהי תפיסתנו (המעוותת) את המציאות, תוצר חינוכנו והסביבה החברתית בה גדלנו.

אז איך זה ש,

ניתן לפגוש אנשים שמנים, שלא עונים על שום קריטריון של יופי וגם השכל שלהם לא מי-יודע-מה, והפלא ופלא, הם משפריצים ביטחון עצמי לכל הכיוונים, ומתהלכים מדושני עונג ושביעות רצון עצמית. וככאלה, משאירים אותנו פעורי פה ותוהים בינינו לבין עצמנו בכול פעם מחדש, איך זה ייתכן?

התשובה לכך נעוצה  במילות המפתח "דימוי עצמי"  והערכה עצמית -

אם להתייחס להגדרה המילונית היבשה של "דימוי עצמי נמוך" או "הערכה עצמית נמוכה", זהו למעשה תוצר הפער בין מי שאנו סבורים שאנחנו, לבין מי שאנו שואפים להיות. ולמה הכוונה?
לדוגמא: אם המסרים הישירים או העקיפים שקבלת לאורך שנותייך היו, שאישה יפה היא אישה שנתוניה הפיזיים הם  90-60-90, שיערה גולש (רצוי בלונדיני) ועיניה כחולות, ואת "למרבה הצער", בעלת שיער מתולתל (גנטיקה, מה לעשות!) ועיניים חומות, הרי שאת סבורה שאת לא יפה כי אינך עונה על הסטריאוטיפ הקיים בראשך.

הבעיה מחמירה כאשר את משייכת את גוון שערך, משקלך, צבע עיניך לאושר שאת אמורה לחוות בחייך ומאמינה כי רק אם תראי ..........., תהיי בעלת....., תשיגי את המשקל הרצוי.........תהיי באמת ראויה לאושר ולהצלחה בחייך, ועד שזה לא יקרה לא תוכלי להיות מאושרת.

יקירה, אם את מזהה את עצמך ככזו, הרי שזהו מתכון בדוק להתנהלות חסרת בטחון פנימי ואמיתי כמו גם, דימוי עצמי והערכה עצמית נמוכה, ואני מניחה כי אלה השפיעו ומשפיעים על התנהלותך ככלל ועל מערכות היחסים שאת מנהלת בחייך בפרט.

ואני מכירה רבות, ששפרו את מראן לבלי היכר והפכו להיות מה שרצו ושאפו. אין ספק כי מצב רוחן השתפר ואפילו הדימוי העצמי "קפץ מדרגה" לתקופת מה. אלא שמהר מאוד התברר להן, כי המראה החדש לא באמת פתר את תחושותיהן העמוקות לגבי ערכן האמיתי. למעשה, נכון יותר לומר כי מצבן החמיר, מאחר והדיסוננס בין המראה החיצוני החדש והמיטבי לבין התחושות הפנימיות שנותרו בעינן, רק התעצם.

אז למה את שואלת מראה חיצוני לא באמת יכול לחולל מהפך בנוגע לדימוי העצמי?

מסתבר, שדימוי עצמי אינו בהכרח משקף מציאות אובייקטיבית, אלא הוא פועל יוצא של פרשנות אישית סובייקטיבית לחלוטין.

לכן,

דימוי עצמי הוא זה הקובע האם את מתייחסת באותה מידה הן למחמאות והן לביקורת או לחילופין שוכחת מהר את המחמאות (כי בתוכך פנימה את לא באמת מרגישה כך) אך מאידך, לוקחת את העלבונות כל כך רחוק, עד כי נדמה שאין יותר משמעות למי שהינך.

ואז את מגלה,

שכאשר את לא חשה בטוב עם עצמך, "מזמן" לך היקום אנשים ומצבים שרק יעצימו את תחושותייך השליליות, כלומר, את מקבלת תמונות חיצוניות בדמותם של אנשים ומצבים שהם בבחינת השתקפותה של התודעה הפנימית העמוקה והלא מחמיאה שלך. 

ואני שואלת  אותך,

האם את יודעת איזה כוח את עצמך, ומבלי שהתכוונת לכך מעניקה לאחרים עלייך ?

ויש היבט נוסף לדימוי העצמי,

דימוי עצמי אינו מושפע רק מההיבט החיצוני, ממש לא. משוב שקיבלנו בילדותנו מהורינו ומורינו, לגבי כישורינו השכליים כמו גם כישרונותינו, הפכו ל"אמת מוחלטת" עבורנו. "אמת" זו, היא שתניע אותנו ותשפיע על בחירותינו במסלולים הלימודיים והמקצועיים בעתיד.
אם זכינו והובילו אותנו אנשים עם שאר רוח, שהאמינו ביכולתנו אף על פי שהיינו קטנים וחלשים, הרי שגדלנו מן הסתם להיות אנשים בעלי דימוי עצמי חיובי, מסוגלים ויצרניים. אבל אם שמענו "אין לך יכולת", "את בינונית", "לא תגיעי רחוק", רוב הסיכויים שהפכנו לכאלה, בבחינת נבואה שמגשימה את עצמה.

החדשות הטובות הן שניתן להיפרד מאותם רגשי נחיתות מתסכלים ולעלות על הנתיב הבטוח לאהבה עצמית, שמחה והגשמה. לא תמיד זה בא בקלות. שינוי עוצמתי דורש עבודת עומק. על הכלים האימוניים לשיפור הדימוי העצמי, מבחנים עצמיים, מאמרים ומקרי מבחן - באתר התבוננות.
 





אורנה זכאי - מאמנת אישית לנשים, מפתחת שיטת "התבוננות" לפיתוח מודעות עצמית, התפתחות אישית והעצמה. השיטה מבוססת על תהליך של התבוננות מעמיקה ויסודית, החוקרת במשולב את האנשים המשפיעים, הרגעים המשמעותיים והבחירות שעשינו בחיינו לטוב ולרע, ואשר יצרו את האמונות שלנו והפכו אותנו למי שאנחנו היום. תהליך האימון הוא ממוקד מטרה, קצר מועד אך עמוק ובעל תוצאות מרחיקות לכת. קראי באתר התבוננות כיצד תוכלי גם את להביא לפריצת דרך מהותית בחייך ובכל מערכות היחסים בהן את מצויה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב