דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בטיחות מעל הכל 

מאת    [ 17/06/2010 ]

מילים במאמר: 772   [ נצפה 4559 פעמים ]

בטיחות מעל הכל

עשרות אלפי עובדים בישראל נפגעים מידי שנה כתוצאה מארוע תאונת עבודה, רבים מקפחים את חייהם ו"ברי המזל" שביניהם הופכים לנכים בדרגות חומרה כאלו או אחרות. ברור שארוע תאונת עבודה אינו נוצר סתם כך אלא הינו תוצאה של כשל כלשהו בתהליך העבודה המיושם במפעל/בארגון. ברי, כי הקפדה על כללי בטיחות בעבודה מטרתה למזער עד כמה שניתן ואף למנוע את הסיכונים לפגיעה אפשרית. רמת המודעות לנושא של בטיחות בעבודה הולכת ותופסת מקום של כבוד בתודעתם של מקבלי ההחלטות בארגון. חוקים ותקנות חדשים, שמטרתם הגנה על העובד מפני פגיעה נחקקים ומותקנים מידי שנה, תקנים רבים מבית מדרשו של מכון התקנים הישראלי מפורסמים חדשות לבקרים וההשקעה של הארגונים והמפעלים השונים בשמירה על בטיחות בעבודה של עובדיהם הולכת ותופסת תאוצה.

אם בעבר הושם דגש חזק על רמת האיכות בארגונים, וראינו לנגד עיננו נהירה של ארגונים רבים אחר האיכות, בציפייה דרוכה, לעטר את קירות משרדיהם בתעודת ההסמכה הנכספת של מכון התקנים הישראלי, הרי שכיום רצים אצים ארגונים רבים, ועושים כל שלאל ידם, על מנת להקים מערכת ניהול בטיחות ראויה בארגון ובכך להוסיף תעודה נוספת של מכון התקנים הישראלי למפת התעודות המהווה מקור לגאוותם. אין ספק שהסיבה לכך הינה הפיכתו של תחום הבטיחות לתחום בעל חשיבות מרכזית בתעשייה, שכן אחת המטרות המרכזיות של כל ארגון החפץ חיים הינה הגברת בטיחות העובד ומניעת תאונת עבודה, אשר גובות מאיתנו מיליארדי ש"ח על בסיס שנתי. זאת כתוצאה מגביית קורבנות רבים- הרוגים, פצועים ונכים. אשר על כן, רבים מהארגונים חותרים להקים או לשדרג את מערכת ניהול בטיחות בעבודה בחצרם תוך נקיטת פעולות רבות לשיפור מצב הבטיחות בעבודה בשים לב למניעת תאונות קלה כבחמורה.

מבין הפעולות שננקטו עד כה ניתן להצביע על שינוי התפיסה הניהולית במפעל והעלאה על נס של גישת ניהול בטיחות כולל. המשמעות הינה שמנהל המפעל או הארגון הוא זה האחראי על בטיחות העובדים כאשר ממונה בטיחות בארגון מהווה איש המטה המקצועי. אין חולק על כך, שעצם הטלת האחריות על נושאי משרה גררה אחריה מעורבות גדולה יותר מצד מנהלי המפעל/ארגון. עצם השינוי החקיקתי בישראל בתחום הבטיחות ופסיקת בית המשפט שליוותה חקיקה זו, הביאה את מנהלי הארגונים בישראל להגדיר את תחום הבטיחות כנושא רב ערך שאין להתייחס אליו עוד כנושא נלווה אלא כחלק מהותי מהמערך הניהולי הכולל של הארגון המחייב הגדרת תקציבים ראויים.

בשנים האחרונות פעל מכון התקנים הישראלי להכנתם ופרסומם של תקנים רבים בתחום הבטיחות ובכללם תקנים העוסקים באיכות אויר, בטיחות תעסוקתית וגיהות תעשייתית, בטיחות מכונות, רעש בקשר לבני אדם, ארגונומיקה, הגנה מאש, הגנה מהתפוצצות, הגנה מהלם חשמלי, הגנה מקרינה, הגנה מסחורות מסוכנות וציוד מיגון.

מאידך נחקקו חוקים והותקנו תקנות שעניינם בטיחות ולאחרונה הותקנו תקנות הקרינה הבלתי מייננת, תקנות התכנון והבניה בהקשר לנגישות לבנין ציבורי חדש, תקנות התכנון והבניה בנושא בטיחות אש בבניינים, תקנות בטיחות בעבודה בהתייחס לעבודה בגובה ועוד.

אחד הדברים המרכזיים והחשובם שנקבעו בתקנות שעניינן בטיחות בעבודה הינו הצורך במינויו של ממונה בטיחות בכל ארגון המונה 50 עובדים לפחות. מבין תפקידיו של ממונה בטיחות וגיהות בעבודה ניתן למנות: בדיקה, השגחה ופיקוח על ציוד (כולל מיגון מכונות, ציוד מגן אישי, ציוד כיבוי אש וכו'), על חומרים, על תהליכי ותנאי העבודה ועל עובדי המפעל או הארגון, כולל קבלנים. בכלל זה מוטל על ממונה בטיחות לוודא שהעובדים הודרכו כנדרש, עליו לבצע סקר סיכונים ומפגעים, לשקוד על כתיבתן של הוראות ונהלי בטיחות מערכתיים וספציפיים לתהליכים השונים, להקים וליישם מערך חירום ובכלל זה לבצע תרגול מילוט שנתי של כלל העובדים, לבחון את תנאי הגיהות התעסוקתית, לבצע בדיקות בריאותיות ובדיקות סביבתיות ולפעול לצמצום למינימום של הפוטנציאל לפגיעה בבריאות ובטיחות העובדים.

שילוב של תקינה וחקיקה, השקעה בהון האנושי ואחריות המנהלים תוך ראית הבטיחות והסביבה כמערכת ניהולית אחת יכולה להביא לצמצום הפגיעות בנפש והקטנת הנזקים לגוף. אם נשקיע בניהול הבטיחות ובמניעת תאונות אחוז קטן מהעלויות למשק הנגזרות מתאונות עבודה נוכל לצמצם באופן דרסטי את התאונות וההיעדרויות מהעבודה.

אני תקווה  כי בכוחות משותפים, איש איש בד' אמותיו, נצליח לקדם את בטיחות ובריאות העובד במקומות העבודה, לצמצם ככל האפשר את מספר הנפגעים בתאונת עבודה ובמחלות מקצוע ולקיים את מאמר הכתוב  "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

לסיכום, ברור שמדובר בסוגיות סבוכות ומורכבות שאין להקל בהן ראש. במידה ואתם נתקלים בסיטואציה שעניינה בטיחות בעבודה, הן בהתייחס לעובד והן בהתייחס למעביד, חשוב לפנות אל עורך דין בטיחות בעבודה המתמחה בתחום על מנת שיוכל לסייע לכם בהתמודדות נכונה על פי החוק ובהתבסס על הפסיקה העדכנית בתחום.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

© כל הזכויות שמורות לעו"ד אינג' עדי א. עציץ ואין לעשות בו שימוש כלשהו ללא קבלת רשותו הפורמאלית מראש.

אינג' עדי א. עציץ, עו"ד            הכותב הינו עורך דין ומהנדס המתמחה במשפט הנדסי טכנולוגי, בטיחות בעבודה, דיני עבודה ותאונות עבודה.                                                            למידע נוסף בקרו באתר הבית www.aadieng-law.co.il                                        לתיאום פגישה ניתן ליצור קשר בטלפון- 054-6354234




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב