דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוק הגנת השכר 

מאת    [ 16/06/2010 ]

מילים במאמר: 512   [ נצפה 3123 פעמים ]

בתור עובדים שכירים, אנחנו נתקלים לא מעט במעסיקים המנסים לנצל את תמימותנו ואת חוסר הידע שלנו על מנת להתחמק מהמוטל עליהם על פי חוק. בדיוק לשם כך קיימים דיני עבודה - אוסף תקנות שנועדו לשמור על זכויות עובדים ורווחתם. אך קיום התקנות אינו מספיק. כדי שלא תנוצלו או תרומו, עליכם לדעת מהן זכויותיכם.

הבסיס של דיני עבודה – חוק הגנת השכר

הדבר הראשון בהסדרת היחסים בין עובד למעביד הוא הגדרת עבודה והשכר המתקבל עליה. העובד מעניק למעביד יום עבודה ובתמורה לכך הוא מקבל שכר. חוק הגנת השכר בא לוודא ששום דבר בהתקשרות הזאת לא ייקבע על פי גחמותיו של המעסיק, אלא יוגדר מראש על פי חוק ובהסכמה בין שני הצדדים.

התנאים המוסדרים בחוק הגנת השכר

החוק מסדיר את כל הפרטים הכי קטנים בקשר שביניכם לבין המעסיק שלכם. אלו פרטים שנראים כל כך ברורים מאליהם שלא תבינו מה בינם לבין זכויות עובדים. אבל בדיוק לשם כך קיימים דיני עבודה – כדי שהכל יהיה ברור. החוק מדבר על צורת, אופן ומועד התשלום, הפרשה לקופות גמל, ניכויים מהשכר ועוד.

איך דיני עבודה מגנים עלינו?

עד כאן – הכל בסדר. אבל איפה כל המקרים שניתן למצוא באינטרנט ובכל פורום דיני עבודה? מקרים של עוול ברור, של ניצול? דיני העבודה נועדו למנוע את המקומות האפורים, ולכל חוק נעשים תיקונים על מנת להבהיר את הפינות הללו. לחוק סעיפים רבים שכל עניינם להתייחס למצבי קיצון לא שגרתיים ולהבטיח את פתרונם הנכון.

חוק הגנת השכר במקרה של סיום עבודה

למשל – הפסקת את עבודתך במקום מסוים. החוק מגדיר שהתשלום האחרון שעליך לקבל ישולם בדיוק באותו מועד בו היית אמור לקבל אותו, אם עדיין היית מועסק במקום. מועד זה, כמובן, הוגדר בחוק באחד הסעיפים הקודמים. כך מבטיחים דיני עבודה שגם אם עזבת את העבודה, לא יימנע ממך השכר המגיע לך.

דיני עבודה שומרים עליכם מפני הלנת שכר

ואם בכל זאת המעסיק מונע ממך את התשלום האחרון? את תשלום פיצויי הפיטורין? או תשלום קצבה שמגיעה לך? כל עיכוב של תשלום המגיע לעובד מעבר למועד התשלום שנקבע בחוק נחשב להלנת שכר. החוק קובע שהלנת שכר עבודה, פיצויים או קצבה מחייב את המעסיק בתשלום פיצויים.

ואם המעסיק פושט רגל?

זהו תרחיש שרובנו כלל לא מעלים על דעתנו, אך דיני עבודה מטרתם לטפל בכל תרחיש אפשרי. ואם מעסיק פשט את הרגל, אין זה אומר שהעובדים שלו צריכים לשלם את המחיר. סעיף מיוחד בחוק דואג לשמור על זכויות העובדים גם במצב כזה.

דיני עבודה עם כל תלוש משכורת

זכויות עובדים הם משהו שכדאי לדעת גם בזמן שגרה, כשהכל מתנהל על מי מנוחות. רובנו מקבלים את תלוש המשכורת ורואים ניכויים שונים משכרנו – למה? וחשוב יותר – כמה? אל תהיו אדישים לנתונים הללו. החוק מגדיר את הניכויים המותרים וכל מה שמעבר לכך הוא ניצול של חוסר הידע שלכם.

ויש סעיף מיוחד שנקרא הגנה על עובד...

כעת, כשיש לכם את הידע, אם גיליתם שנעשה לכם עוול יש למי לפנות. ראשית תוכלו לקבל עצה בכל פורום דיני עבודה ברשת. משם לפנות לעורך דין יהיה קל הרבה יותר. חשוב שתדעו שמעסיק לא יוכל להתנכל לשכרו של עובד המגיש תביעה נגדו – דיני עבודה יגנו על זכויותיכם גם במצב הזה.

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב