דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גנריקה - שאלות ותשובות 

מאת    [ 15/06/2010 ]

מילים במאמר: 368   [ נצפה 2933 פעמים ]

מה ההבדל בין תרופה מקורית לתרופה גנרית?   תרופה מקורית (אתית) הינה תרופה שפותחה לאחר שנות מחקר רבות בעלות ממוצעת של 800 מליון דולר לתרופה. על מנת שתאושר לשימוש על ידי רשויות הבריאות ברחבי העולם, נדרשים מפתחי התרופה לספק נתונים של מחקרים קליניים מקיפים המוכיחים שהתרופה המקורית יעילה ובטוחה לשימוש.
תרופה גנרית לעומת זאת מהווה חיקוי לתרופה המקורית. היצרן הגנרי אינו נדרש לכל אותן בדיקות קפדניות של בטיחות ויעילות להן נדרשת תרופת המקור. כל שעליו להוכיח הוא שהתרופה הגנרית דומה בתכונות מסויימות לתרופה המקורית.   האם תרופה גנרית נדרשת לבצע מחקרים קליניים על מנת להוכיח את יעילותה ובטיחותה?   יצרני התרופה הגנרית אינם נדרשים לבצע מחקרים קליניים על מנת להוכיח את יעילותה ובטיחותה.
אישור התרופה מתבסס על בדיקה המכונה בדיקת "זמינות ביולוגית" (Bioequivalence) במהלכה משווים את התרופה הגנרית לתרופה האתית. הדבר נבדק בדרך כלל בניסוי המשווה בין רמת הפיזור בדם של המרכיב הפעיל בתכשיר הגנרי לזה של התכשיר המקורי. ההנחיות מאפשרות לתכשיר הגנרי סטייה של עד 20% בקצב פירוק המרכיב הפעיל בדם לעומת התכשיר המקורי על מנת שיאושר לשימוש.   האם ידועים מקרים בהם חולים סבלו מתופעות לוואי לאחר שהוחלף להם טיפול מהתרופה המקורית לתרופה גנרית? 

מחקרים שפורסמו בספרות המדעית הראו שלעתים עלול להיות שוני משמעותי בין התרופה המקורית לבין התחליף הגנרי שלה. לדוגמא, באחת התרופות שנבדקו נתגלה ב- 40% מן החולים הבדל משמעותי ברמת התרופה בדם בין תרופת המקור לתרופה הגנרית1. מחקרים נוספים, בתרופות מתחום מערכת העצבים המרכזית, הראו כי החלפת התרופה המקורית לחיקוי הגנרי שלה גרמה לתופעות לוואי ואף לחזרת תסמיני המחלה.   הרוקח בבית המרקחת החליף לי את התרופה המקורית שרשם לי הרופא לתרופה גנרית - האם הרופא שלי מעודכן על כך?

במרבית המקרים אין הרופא המטפל מיודע על ידי הרוקח על החלפת התרופה המקורית שרשם לתרופה גנרית.   האם כדאי לי להתייעץ עם הרופא שלי לפני שימוש בתרופה גנרית?

התייעצות עם הרופא המטפל מומלצת לפני כל החלטה לה עשויות להיות השפעות על מצב בריאותך. כך גם לפני שימוש בתרופה גנרית.   כיצד אוכל להבטיח שאקבל את התרופה המקורית שרשם לי הרופא ולא תחליף גנרי?

לרופא המטפל האפשרות לציין במפורש על המרשם כי יש להנפיק למטופל אך ורק את התרופה המקורית. כאשר מצוין הדבר מפורשות מחויב הרוקח לספק למטופל את תרופת המקור.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב