דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יועצי מס ואתיקה 

מאת    [ 15/06/2010 ]

מילים במאמר: 485   [ נצפה 4258 פעמים ]

על מנת להיות יועץ מס במדינת ישראל, על סטודנטים ליעוץ מס לעבור מבחן של נציבות מס הכנסה. במידת מה, כאן נמצאת הסמליות בבעיית האתיות של יועצי מס. מחד, הם מחויבים לעבוד על פי כללי האתיקה של מס הכנסה ומנגד עליהם להיות נאמנים ללקוחות שלהם. מה קורה כאשר שני הדברים מתנגשים וכיצד על יועצי מס להתמודד עם זה?

מקור הבעיה נובעת מכך שמעמדם של יועצי מס איננו מוסדר בחוק,אלא בתקנות נציבות מס הכנסה. ידוע שכל יועץ מס חייב להיות רשום בלשכה, וכן הוא חייב לעבור את מבחני הנציבות כדי לעסוק בתחום, אך להבדיל מעורכי דין, פסיכולוגים או רופאים, שאלת אתיות איננה מוסדרת בחוק.

אם נחשוב על זה לרגע, יועץ מס אינו שונה מעורך דין או פסיכולוג. כפי שעורך דין שומע מלקוחו אמיתות מסוימות אשר ייתכן ואינן עומדות בקנה אחד עם החוק היבש ועליו להתאים את המציאות לדברים שהוא שומע, כך יועץ מס עלול לגלות בתיקים דברים, אשר לכאורה החוק היבש יתקשה להבין. אך מה אם הוא צריך להיות נאמן גם לנציבות מס הכנסה , כיצד הוא יכול לעשות את עבודתו כראוי?

הבעיה כפי שצוין טמונה בכך שאין חוק ברור בעניין. חוק יועצי המס הנוכחי הוא מ1968 ועל פי הפרשנות שניתנה לו בעניין, הוא טוען שיועץ מס, מחד, מייצג את הנישומים שאינם מבינים את תחום המס, ומאידך, עוזר לשלטונות המס לפקח על הנישומים, מה שאין באפשרות שלטונות המס לעשות על כל אחד ואחד. במילים אחרות, בניגוד לעריכת דין, פסיכולוג או רפואה שבאים לעזור לאזרח הקטן מול הממסד, כאן הממסד יצר לעצמו שותף, שעוזר לאזרח אבל משרת גם אותו.

רבים טוענים שסיטאוציה זו הינה בעייתית, שכן היא לא מעניקה ליועצי מס את החופש הדרוש ולא מאפשרת לציבור להנאות מעזרה חופשית ומשוחררת מידיה של הממסד.

יועצי מס עוסקים בשורה של נושאים, מניהול ספרי חשבונות, דרך ייעוץ בניהולם ובכלל בתכנון מס, הגשת דו"חות ועוד. כל זה תוך שמירת קשר הדוק עם הנישום. ליועץ מס יש גישה לספריו וידע עמוק על עסקיו, מה שהופך אותו לבעל ידע רב, דבר שלימים עלול לגרום נזק ללקוח שלו, בהיעדר חובת החיסיון המקצועי.

גם יועץ מס נמצא בסיטואציה לא פשוטה כתוצאה מקשר זה. הלקוח ששכר את שירותיו ופותח בפניו את כל התיקים, דורש ממנו לגלות כלפיו נאמנות מוחלטת, נאמנות אשר לעיתים דורשת "העלמת עין" או במקרה הטוב, מתן פרשנות אחרת. הבעיה היא שיש גם את הממסד הרואה באותו יועץ מס את שליחו ועוזרו, והוא מצפה ממנו שלא לנהוג כך. אגב החוק מטיל אחריות מלאה על הכתוב בספרים כפי שהם מוגשים על יועץ מס, מכאן שהוא לא יכול להתחמק או לברוח משאלת האחריות. שלא נדבר על העובדה שיועץ מס צריך גם להקשיב ליושרו המקצועי.

כללי האתיקה של יועצי מס

שירות הגון וישר

אסור לגלות מידע לא בהסכמת הלקוח

אסור לתת שירות שלא הוסכם עליו

יועץ מס חייב לבדוק כל מסמך ולאשר אותו אישית

אסור לו להזניח את עבודתו

כעת עולה השאלה, כיצד כל זה יכול לבוא לידי ביטוי מול עבודתו כשליח נציבות מס הכנסה מול לקוחותיו.  

המאמר מוגש על ידי אינדקס יועצי מס הגדול בישראל, בתוכו ניתן למצוא אינדקס יועצי מס, מאמרים נוספים בתחום וחדשות בתחום המסים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב