דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד למצוא את שביל הזהב 

מאת    [ 05/03/2007 ]

מילים במאמר: 701   [ נצפה 3628 פעמים ]

כמה פעמים אמרו לך בחיים את המשפט הבא: "מצא את שביל זהב". זה יכל להיות בין להיות קשוח עם העובדים לבין להיות רך עם העובדים, להיות בין מכוון משימה לבין להיות מכוון יחסי אנוש וכו'. הבעיה היא שעם היד על הלב הרי לא ניתן להיות רך וקשה בעת ובעונה אחת כמו שלא ניתן להיות זהיר ולהסתכן בעת ובעונה אחת. כך ששילוב (היתוך) בין התנהגויות מנוגדות איננו אפשרי, מה שכן אפשרי זה למצוא את המינון הנכון בין שניהם. עד היום היה חסר הכלי אשר באמצעותו ניתן למצוא את המינון המדויק מראש. מסיבה זו חיפוש אותו המינון בוצע באמצעות האינטואיציה (אשר יכולה להכשיל) או באמצעות הניסוי והתהייה (העלות של השיטה הזו יכולה להיות גבוה אף יותר). מאמר זה יציע לראשונה כלי הלקוח מתורת המשחקים למציאת אותו שביל הזהב בפשטות ובבהירות ולפסיעה בו.
כדי להדגים את הנושא נחזור לסיטואציה מוכרת מתחום הניהול: מכוונות למשימה מול מכוונות ליחסי האנוש. הבה נבחן את כל האפשרויות: כאשר המנהל מכוון חברתית וכך גם צוות העובדים הרי שסיכויי הצלחת הפרויקט יהיו נמוכים, נניח 20%, כאשר המנהל הוא מכוון משימה וכך גם צוות עובדיו הרי שסיכויי ההצלחה יהיו גבוהים ביותר, נניח 90%, כאשר המנהל הוא מכוון משימה אך צוות העובדים מכוון חברתית סיכויי ההצלחה יהיו נמוכים למדי, נניח 40% ואילו מנהל המכוון חברתית וצוות מכוון משימה הסיכויים יהיו 50%.
וכעת לפתרון: בתורת המשחקים קיים מושג הנקרא נקודת אוכף, או נקודת שיווי המשקל. זאת היא נקודה בה יש מפגש אינטרסים של שני צדדים וכל צד מבין כי תזוזה מנקודה זו תפגע בו יותר מאשר אם הוא ישאר באותה הנקודה. הגדרת 'שביל הזהב' תואמת לחלוטין את ההגדרה של 'נקודת האוכף' (שכן תזוזה של המנהל משביל הזהב ימינה או שמאלה תפגום בסיכויי הצלחת הפרויקט). מסיבה זו ניתן לפתור את שביל הזהב בכלי הזה. את הפתרון שיפורט להלן ניתן לבדוק באמצעות הבדיקה של סטיית המנהל משביל הזהב.
הפתרון המתמטי הוא פשוט למדי, אך כדי לא להעמיס אותו עליכם אני אגלה לכם כי שביל הזהב במקרה הזה הוא לחלק את הפרויקט ל - 8 תת משימות והמינון הנכון של משימתי או חברתי הוא: של 5 תת משימות תבוצענה בגישה חברתית יותר ואילו 3 הנותרות יבוצעו בגישה משימתית יותר. עליך כמנהל מוטל רק לבחור מי הן חמשת תת המשימות עם המכוונות החברתיות ומי הן שלושת תת המשימות עם המכוונות המשימתיות. במידה ויש לך 4 תתי משימות אשר אתה חש כי אין ברירה אלא לחשוב משימתית ניתן לשמור על האיזון באמצעות שילוב פעילות חברתית באמצעות מערכת ההדרכה הארגונית (ימי גיבוש, ימי כיף וכו') כדי לשמור על המינון המדויק.
כדאי מאוד לשים לב כי בניגוד למה שככל הנראה הנחת בתחילה, יש יותר תת משימות בעלות מכוונות חברתית מאשר תת משימות המכוונות משימתית. סביר מאוד כי המשימות המשימתיות שתבחר תהיינה בעלות חשיבות גדולה להצלחת כל הפרויקט ואילו המשימות הפחות חשובות תהיינה חברתיות יותר, וזה בסדר, זאת בדיוק הכוונה!!!

כעת נראה כי אכן כל תזוזה מהמינון המוצע תפגום בסיכוייך לסיים את הפרויקט בהצלחה. נוכיח בקלות את הטענה באמצעות שימוש במקרים קיצוניים של סטייה משביל הזהב.

מצב קיצון מס' 1:
אתה יותר משימתי ולכן מזניח את החברתי, כתוצאה מכך יש ירידה באחוזי ההצלחה של המשימה עקב יחסי אנוש פגומים. כדי לתקן את המצב אתה מקדיש יותר לתיקון יחסי האנוש מה שבא כמובן על חשבון המשימתיות. כך יצא שכאשר ניסית להיות יותר משימתי מצאת את עצמך משקיע יותר ביחסי האנוש על חשבון המשימתיות. כדאי לזכור שלא תמיד ניתן לתקן בקלות הזנחה של הצד החברתי.

מצב קיצון מס' 2:
אתה יותר חברתי ולכן מזניח את המשימתי. גם כאן יש ירידה באחוזי ההצלחה של המשימה עקב עיסוק יתר בחברתי על חשבון המשימתי. תיקון המצב יתבטא כמובן בהתרכזות בצד המשימתי. את הבעייתיות של המצב הזה כבר ראינו במצב קיצון מס' 1.


סיכום ומסקנות
רצוי מאוד לתכנן מראש את המינון של אסטרטגיות ההתנהלות שלך מול העובדים. כלי זה, שקראתי לו כאן שביל הזהב נותן פתרון פשוט ואלגנטי לתכנון מראש של אותו המינון הנכון של האסטרטגיות. אי שמירה על המינון הנכון יגרור בוודאות דינאמיקה אשר עלות התיקון שלה עלול להיות גבוה מאוד, מה שיפגום בטווח הארוך הן ביכולת התפקוד של הצוות והן ביכולתך לעמוד במשימות. חישוב המינון הוא פשוט אך מחייב בדיקה זהירה ובירור של אחוזי ההצלחה בכל אחת מהאסטרטגיות גם כתלות בהתנהגות הצוות. בחירת נתונים נכונים ורלוונטיים יעזרו למצוא את 'שביל הזהב' המיוחל ואסטרטגיה של התנהלות צמודה לאותו 'השביל' תמנע תהליך של ניסוי ותהייה או שימוש באינטואיציה, תהליכים שכבר ביררנו את התשלום הגבוה עליהם.


אודות הכותב:
רפי אהרן, מומחה לתורת המשחקים, חשיבה אסטרטגית צוותית וקבלת החלטות. M.A. מאוניברסיטת חיפה בסוציולוגיה ארגונית. בעל ניסיון של 15 שנה בפיתוח הדרכה והנחיה לארגונים פרטיים וציבוריים.
rafiaharon@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב