דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיטת בוטייקו-פיתרון לאסתמה ובעיות נשימה. 

מאת    [ 12/06/2010 ]

מילים במאמר: 612   [ נצפה 2982 פעמים ]

אסתמה, "גנחת הסמפונות" בשמה העברי, היא מחלת ריאות כרונית העלולה לפגוע קשות באיכות החיים. אצל חולי אסתמה מתרחשות שתי תופעות עיקריות, המפריעות בתהליך הנשימה: היצרות ה"צנרת" (הסמפונות) המוליכה את האוויר לריאות, והופעת דלקת בדופן הפנימית של הסימפונות. דלקת זו יוצרת הפרשה סמיכה, המפריעה גם היא במעבר האוויר. בשל שתי התופעות הללו נוצר קושי במעבר האוויר בזמן הנשימה, ומכאן תחושת קוצר נשימה ו"רעב לאוויר".

הגורמים לאסתמה הם שניים: גורם גנטי-תורשתי, וגורם "מפעיל" - רגישות לחומרים שונים כגון קרדית אבק הבית, פרוות בעלי חיים, אבקנים של צמחים וחומרים רבים אחרים. כמו כן קיימים גורמים מסייעים, התורמים להתלקחות ההתקפים והחמרתם: קור, אוויר יבש, מאמץ גופני, עישון ומתח נפשי. הגורם המסייע האחרון, מתח נפשי, משמעותי ותורם למחלות רבות מלבד האסתמה.

הערכות של גורמי בריאות בעולם המערבי אומדות את שיעור חולי האסתמה ב-10%-7%, ומספרים אלו נמצאים בעלייה מתמדת, כנראה בשל השינויים האקלימיים וההחמרה בזיהום האוויר. סביר להניח כי נתונים אלו תקפים גם בישראל. בנוסף, עוד כ-15%-8% סובלים מתופעות אלרגיות המתבטאות במערכת הנשימה ופוגעות באיכות החיים.

הטיפול המקובל כיום באסתמה הוא תרופתי: שימוש במשאפים להרחבת הסמפונות בזמן התקף, משאפים למניעת דלקת על בסיס שימוש יומי ושילוב בין השניים. במקרים קשים יותר יש צורך בשימוש בתרופות או בזריקות. הטיפולים התרופתיים הם הרע במיעוטו: הם מסייעים לשמור על איזון טוב יותר ומפחיתים את תדירות ההתקפים ועוצמתם. יחד עם זאת, למרות בטיחותם היחסית, קיימות גם תופעות לוואי. רבים מחולי האסתמה מחפשים פתרון נוסף ומשלים שיסייע להם להתמודד עם מחלתם. שיטת "בוטייקו" היא פיתרון ייחודי ומענה נאות לצורך הזה.

את השיטה פיתח פרופ' בוטייקו, אשר גילה, כי אצל חולי אסתמה, עקב דפוס נשימה לא תקין, מופר האיזון בריכוז ה-CO2 (דו תחמוצת הפחמן). אין הכוונה לדו תחמוצת הפחמן שבאוויר, אלא לזה אשר נוצר בגוף בכל תא ותא. לדו תחמוצת הפחמן תפקידים חשובים הקשורים לפעילות תקינה של מערכת הנשימה, הלב ואספקת החמצן לרקמות. הפרת האיזון וירידה בריכוז דו תחמוצת הפחמן גורמות לשתי התופעות העיקריות המאפיינות את חולי האסתמה: קוצר נשימה עקב היצרות הסמפונות וירידה בתפקוד המערכת החיסונית המביאה להיווצרות דלקות והפרשות סמיכות בסמפונות, דבר המתבטא בשיעול, נזלת, ליחה ונטייה לשפעת. 

שיטת בוטייקו מתקנת את הנשימה באמצעות תרגולים המשיגים את האיזון הרצוי בין החמצן לדו תחמוצת הפחמן. כבר לאחר מפגשים אחדים חולי האסתמה חשים בשינוי. הסימפטומים הולכים ופוחתים, הנשימה הופכת לקלה יותר וההתקפים לנדירים יותר. ניכרת ירידה בשיעול ובנזלת, היכולת הגופנית עולה ואיכות החיים משתפרת. בהדרגה ובתיאום עם הרופא המטפל החולים יכולים להפחית את השימוש בתרופות.

שיטת בוטייקו קנתה לה חסידים רבים בעולם הרפואה באוסטרליה, בניו זילנד, בבריטניה ובאחרונה אף בקנדה. בבתי חולים בארצות אלו בוצעו שבעה ניסויים קליניים לבדיקת יעילותה. התוצאות הראו שיפור משמעותי במצבם של חולי האסתמה, ירידה של כ-60% עד 90% בשימוש במשאפים ובתרופות, צמצום ניכר בכמות ההתקפים והפחתה בסימפטומים השונים (שפעת, נזלות, שיעולים, ליחה וכדומה). התוצאות זכו לפרסומים משמעותיים בכתבי עת רפואיים חשובים בארצות הללו. האיגוד הבריטי לרפואת חזה וריאות, מהמובילים בתחום זה ברפואה העולמית, הכיר ביעילותה של שיטת בוטייקו. לאור התוצאות החיוביות של הניסויים הקליניים ממליץ האיגוד הבריטי להיעזר בשיטת בוטייקו כטיפול משלים לחולי אסתמה.

בנוסף לחולי האסתמה עשויים להסתייע בשיטת בוטייקו גם אלו הסובלים מבעיות אחרות הקשורות במערכת הנשימה, כגון נטייה לשפעת, הצטננויות חוזרות ונשנות, נזלת או שיעול כרוניים, אף סתום וקוצר נשימה שאיננו מוגדר כאסתמה. גם חולי COPD, מחלת ריאות קשה, יכולים להיעזר בשיטת בוטייקו ולשפר את יעילות נשימתם. לאלו הסובלים מנשימה לקויה בשנתם, דום נשימה על כל השלכותיו המזיקות, מומלץ ללמוד את השיטה ולשנות את דפוס נשימתם בשנתם. בישראל שיטת בוטייקו כמעט שאיננה מוכרת, אולם "כללית רפואה משלימה" הוסיפה את השירות לטיפולים האחרים של הרפואה המשלימה. ניתן ללמוד ולתרגל את שיטת בוטייקו בסדנאות, בקבוצות קטנות (עד חמישה משתתפים). ניתן להרגיש בשיפור הראשוני כבר לאחר שלושה-ארבעה שבועות. השיטה מתאימה לילדים מגיל חמש.

ד"ר אביחי בולקובשטיין הוא מנחה סדנאות בוטייקו בש.ל.ה - רשת מרפאות כללית רפואה משלימה.

ד"ר אביחי בולקובשטיין,רופא שיניים,בוגר אוניברסיטת תל אביב,השתלם בלונדון בטיפול בחולי אסתמה בשיטת בוטייקו,אחראי בשירותי בריאות כללית-רפואה משלימה על סדנאות לחולי אסתמה.למידע נוסף או חומר מדעי:050-5204546.  http://drbu.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב