דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תסמונת דום נשימה והמכשיר הטיפולי CPAP 

מאת    [ 03/03/2007 ]

מילים במאמר: 599   [ נצפה 11564 פעמים ]

 

)

הכותב אינו רופא

 פורום משתמשי CPAPעל פי הידוע, תסמונת דום נשימה בשינה פוגעת בכ-5% מהאוכלוסייה ברמות חומרה שונות. בישראל, מדובר בלפחות 10 עד 15 אלף נפש. אנשים בעלי עודף משקל סובלים ממנה באופן חמור יותר. התופעה מתרחשת כאשר חלקי רקמה צונחים וסותמים את מעבר האוויר לריאות בעת השינה, כאשר שריר הלשון והחיך מורפים. היא מתבטאת בנחירות, בהרגשת מחנק והתעוררות באמצע השינה או בחניקה חלקית כאשר המוח מעיר את החולה ללא הפסקת שנתו. בעקבות סתימות מעבר האוויר, יורד אחוז החמצן (סטורציה) בדם וגורם לתופעות של כאבי ראש, עייפות, הרדמות בזמן נהיגה, סחרחורות וגם למחלות לב, שבץ מוחי ומות. הפתרונות האחרים הם כירורגים וניתוחיים.כדי למנוע את צניחת הרקמות, פותח מכשיר ה CPAP. המכשיר בנוי ממדחס המזרים לחץ אוויר לריאות דרך חלל הפה והגרון. האוויר מוזרם דרך צינור גמיש ומסכה לאף. המכשיר נחשב לפתרון שאינו מסלק את גורמי התסמונת אלא מאפשר להמשיך לחיות אתה כשם שאנשים חובשים משקפיים לתיקון ראייתם.

קודם לקבלת טיפול, עוברים רבים מהלוקים בתסמונת בדיקה במעבדות השינה השונות הפזורות ברחבי הארץ. בהן נבדק בין היתר, הלחץ הנדרש כדי למנוע לחלוטין את התסמונת. נמנים גם מספר הפסקות הנשימה, עוצמת הנחירות ותכולת החמצן בדם. על פי דו"ח המעבדה, הרופא המטפל ממליץ בין היתר, על שימוש במכשיר CPAP.

 תהליך ההסתגלותבמעבדות השינה מתקיימת תורנות של סוכני החברות השונות המוכרות מכשירים ומסכות. הלקוח מופנה לנציג החברה שבתורנות באותו יום, או לחברה מסוימת הקשורה עם מעבדת השינה. נכון להיום, אין תקנה או חוק של משרד הבריאות האוכף הצגת כל ספקי המסכות והמכשירים. ברגע שהלקוח מתחיל לבחור מכשירים ובעיקר מסכות, שהם הממשק שבין המכשיר לפנים, הוא עובר לעתים תהליך ארוך וקשה של התאמה. לישון עם אביזר נוסף על הפנים, דוגמת המסכה, דורש הסתגלות ואי נוחות רבה. מדובר על דליפות אויר הזורמות ומקררות את חלקי הפנים, הפרעות באופן הנחת הראש והתנגדות פרקי המסכה להפיכת צד השינה. חלק מהפציינטים משליכים מעליהם את המסכה במהלך הלילה; חלקם מפסיקים להשתמש במכשיר. אצל נשים צעירות בעיקר, יוצרת המסכה דימוי מיני שלילי. אחדים מהלקוחות בודקים ומחליפים כמות גדולה של מסכות עד להגעה למסכה האופטימאלית.בפועל נוצר חלל בין המלצת המעבדה ובין השימוש הנוח והנכון של הפציינט במסכה ובמכשיר, בחלק ממעבדות השינה יש סיוע בנושא הזה ובחלקן הלקוח נשלח ישירות לסוכנים שמטרתם באופן טבעי למכור את הציוד שלהם. לפציינטים מסוימים עשויה להיות התאמה של מכשיר אחד עם מסכה מספק אחר.בהיעדר כתובת פורמלית, הוקם פורום התנדבותי בנושא. הפורום מכיל אינפורמציה רבה (כ-700 הודעות ושרשורי מענים; כ-20,000 כניסות עד כה החל מפברואר 2006) הנוגעת למסכות ומכשירים, בעיות התאמה, הצעות לפתרונות, קישורים למאמרים, לסוכנים, לפורומים אחרים, ליועצים ועוד. מטרתו לסייע למשתמשים, ובעיקר לחדשים מביניהם, להגיע למצב בו יוכלו לישון במשך כל הלילה בנוחות מקסימאלית, כאשר למחרת לא יופיעו התופעות הבלתי נעימות שהוזכרו קודם לכן. המשתמשים חולקים ביניהם את נסיונם האישי ומייעצים לאחרים (השימוש בעצה באחריות המשתמש בלבד). במשך הזמן מתוכננים להופיע בפורם גם בדיקות עצמאיות ונטולות פניות של תכונות מכשירים ומסכות שונות שימסרו ע"י היצרנים. בפורום גם ציונים לשבח וגם הערות לשירות או בכל נושא אחר. מדי פעם סוכנים ואנשי המקצוע מגיבים על בעיות המועלות בפורום. כל מי שמעוניין יכול גם לפנות באופן דיסקרטי להנהלת הפורום במייל או אפילו להתקשר ולדון ישירות נכון להיום, חלק גדול ממשתמשי ה CPAP אינם גולשי אינטרנט בשל העובדה שהם משתייכים לחתך הגילי גבוה. הפורום פונה גם לקהל הצעירים ודור הביניים ש"נולדו עם מחשב". בהמשך, מתוכננים מפגשים של משתמשים עם אנשי מקצוע בהם יוצגו היבטים שונים, חידושים דירוג המכשירים, השירות והמסכות במטרה להקל על הבחירה כמו דרוג השירות. הפורום מתוכנן להיות מנוף להשפעה על חופש בחירת הציוד ע"י הפציינט, שיפור השירות, ניתוח תוצאות פלט המכשיר, בקרה טובה על איכות השינה ושיתוף פעולה עם כל הגורמים (מעבדות, סוכנים) על הצגת חידושים ושיפורים לטובת המשתמשים. 
עמוס פורת הוא משתמש במכשיר CPAP זה כ 15 שנה ומנהל פורום משתמשי CPAP:

http://www.portan.co.il/forums/forum.asp?FORUM_ID=24



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב