דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ללמוד משפטים במכללה או באוניברסיטה? 

מאת    [ 10/06/2010 ]

מילים במאמר: 691   [ נצפה 2924 פעמים ]

הקדמה- ללמוד משפטים באוניברסיטה

תופעת האקדמיזציה בישראל תופסת נפח ופורחת למימדים חדשים בשנים האחרונות. התופעה הזו מתאפיינת בפתיחת מכללות חדשות ומוסדות לימוד ברחבי הארץ. כמעט ואין היום עיר בארץ שאין בה מוסד אקדמאי כלשהו.

בעבר, היו בישראל רק אוניברסיטאות, ללמוד משפטים באוניברסיטה היה שאיפתם של כל התלמידים המצטיינים ונדרשו ציונים גבוהים מאוד על מנת להתקבל וללמוד משפטים באוניברסיטה. הביקוש ללמוד משפטים היה בין הגבוהים אך ההיצע מבחינת מקומות הלימוד היה נמוך. הדבר השתנה עם פתיחת המכללות המציעות ללמוד משפטים. רבים מן הצעירים אשר השתחררו מהצבא ורצו ללמוד משפטים העדיפו ללכת ללמוד משפטים במכללה שם תנאי הקבלה היו נמוכים יותר מאשר להשקיע שנה נוספת בשיפור הציונים על מנת להתקבל לאוניברסיטה.

האם שוק העבודה מעדיף בוגרי אוניברסיטה מול בוגרי מכללה? 

ישנה הנחה הרווחת כיום כי מעסיקים מעדיפים בוגרי אוניברסיטה מול בוגרי מכללה. נהוג לחשוב שמי שקיבל את התואר שלו באוניברסיטה הוא בעל יתרון גדול על פני סטודנטים שלמדו משפטים במכללה. לעניות דעתי, הנחה זו איננה נכונה כלל וכלל. במכללות כיום שומרים על רמה גבוהה מאוד, מעסיקים שם בדרך כלל את סגל המרצים הטוב ביותר, מרצים אלה הם אנשי אקדמיה והם מגיעים מהאוניברסיטאות הטובות ביותר בארץ. כאשר מגיעים למקום עבודה ומראים גיליון ציונים מה שקובע ההם הציונים והאדם עצמו ולא היכן הוא החליט ללמוד משפטים. מעסיקים כיום מודעים לעובדה כי בוגרי מכללות לא פחות טובים מבוגרי אוניברסיטה ולכן אין זה נכון כי יש העדפה לבוגרי אוניברסיטה מול בוגרי מכללות.

ככל שתהליך האקדמיזציה הולך וגודל, נראה כי מכללות רבות כבר רכשו לעצמן מוניטין שהולך לפניהן ומסייע לבוגרים שלהם להתמודד מול בוגרי האוניברסיטאות במציאת עבודה במשק הישראלי. לפי הסקרים שמתפרסמים לאחרונה בעיתונים נראה כי מעסיקים מדרגים את המכללות במקומות גבוהים יחסים ואפילו לפני כמה מן האוניברסיטאות בארץ. כמו כן, לאחרונה התפרסם סקר שכר בקרב בוגרי האוניברסיטאות והמכללות ובו נראה כי בוגרי המכללה מרוויחים יותר מאשר בוגרי אוניברסיטה.

היתרונות בלימודי משפטים במכללה

היתרון הבולט ביותר בלימודי משפטים במכללה הוא בתנאי הקבלה הנמוכים יחסית אשר מציעות המכללות ובייחוד בלימודי משפטים. הסיבה לתנאי הקבלה הנמוכים הללו היא הביקוש הרב שיש ללימודים באוניברסיטה. לימודי משפטים באוניברסיטה עדיין נתפסים בידי הציבור ובייחוד בעיני הסטודנטים כמוסד יוקרתי יותר שאליו כולם שואפים להתקבל. לכן מרשים לעצמם הממונים על תנאי הקבלה באוניברסיטה להציב תנאי קבלה גבוהים מאוד, בעיקר בתחום של לימודי משפטים שם הביקוש הוא הגדול ביותר.

יתרון נוסף שיש למכללה, הוא האינטימיות שיש לסטודנטים. לא מדובר במוסד לימודים ענק עם עשרות או מאות אלפי סטודנטים, מדובר במקום קטם בו כולם מכירים את כולם, לסטודנטים יש קשר אישי יותר עם המרצים, הכיתות קטנות יותר והאווירה הלימודית נעימה יותר ופחות מנוכרת מאשר ללמוד משפטים באוניברסיטה.

עוד יתרון משמעותי הוא סגל המרצים האיכותי במכללה, זאת מכיוון שמדובר במכללות פרטיות, שם התשלום עבור שנת הלימודים כפול ואף יותר מהסכום אותו משלמים באוניברסיטה. סגל המרצים ללימודי משפטים במכללה מגיע בדרך כלל מהאוניברסיטאות הטובות ביותר, או משפטנים מעולים מהפרקטיקה ומהאקדמיה. בסקר שנערך לאחרונה ופורסם באחד העיתונים הגדולים, נראה כי לפי הערכת הסטודנטים, המרצים מהמכללה קיבלו ציונים גבוהים יותר מאשר המרצים באוניברסיטה.

היתרון בלימודי משפטים באוניברסיטה

למרות כל היתרונות שציינתי לעיל היתרון הבולט ביותר ואף המשמעותי ביותר של לאוניברסיטה הוא שכר הלימוד. באוניברסיטה שכר הלימוד נמוך באופן משמעותי משכר הלימוד המשולם במכללה פרטית ללימודי משפטים. כמו כן, מיצוב האוניברסיטה לעומת המכללה נבחן בסופו של דבר באיכות הסטודנטים ורמתם האקדמאית עם סיום התואר. באוניברסיטה ניתנים כלים שישמשו את הסטודנטים יותר מאוחר ללימודי מחקר ואילו המכללות ובייחוד המכללות בהן ניתן ללמוד משפטים הן יותר פרקטיות, לא מלמדים שם בסיס למחקר ולכן מי שרוצה להמשיך באקדמיה מומלץ לו ללכת ללמוד משפטים באוניברסיטה ולא במכללה.

לסיכום- היכן כדאי ללמוד משפטים?

למוסד הלימודים בו תחליטו ללמוד משפטים יש השפעה גדולה מאוד בהמשך חייכם על תחומים שונים בחיים. המוסד האקדמי בין אם מכללה או אוניברסיטה יקבע את היקף הידע שתרכשו במהלך לימודי משפטים, על האופן הו חייכם וחלוקת הזמן שלכם יתנהלו בשנים הקרובות,  על חייכם החברתיים הסטודנטיאליים, על מצבכם הכלכלי בזמן לימודי משפטים ועוד. כל הגורמים הללו צריכים להילקח בחשבון בעת הבחירה במוסד הלימוד.

אף על פי כן, בסופו של דבר, עבור מרבית האנשים לימודי משפטים הם רק בסיס לעיסוקים נוספים בתחומים שונים בחיים. כאשר תתחילו לעבוד במקום עבודה מסוים ותצברו וותק ניסיון ומוניטין,לא ישנה כלל אם למדתם במכללה או באוניברסיטה. 

שאלות נוספות, התלבטויות? כנסו לחלוק זאת בפורום לימודי משפטים>>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב