דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ברייקדאנס-ופציעות טראומטיות 

מאת    [ 06/06/2010 ]

מילים במאמר: 1067   [ נצפה 2034 פעמים ]

תתארו לעצכם מקרה כזה, אתם עושים תנועה או תרגיל בברייקדאנס שאתם מכירים או למדתם לא מזמן ובאמצע התרגיל או התנועה משהו קרה איבדתם שליטה והגעתם למצב של חוסר אונים, ונפלתם. זה כואב, ומעצבן. ועכשיו קשה לכם ומפחיד לבצע את זה שוב. אלו הן פציעות טראומטיות של הנפש, והן לא חייבות להיות קשות אבל ההרגשה של חוסר אונים ואיבוד שליטה יכולה לגרום למצב טראומטי וקושי שיחזור התרגיל/התנועה. מתי פציעה הופכת לטראומטית, כשההרגשה של חוסר שליטה וחוסר אונים עולה בזמן הסיטואציה והופכת ללא נעימה. המוח מבצע חריטה של הזיכרון הקשה על מנת ליצור "מגן" כדי שהגוף לא יחזור על אותה הטעות. פציעות טראומטיות הן קשות ולפעמים לא כל כך אבל הם ממש מעצבנות ומאוד קשה להפטר מהפחד והתיסכול שלאחר הפציעה.


"פציעות טראומטית נוצרות, כשחוויה תפיסתית ועזה כמו: כאב, מראה, קול, ואפילו הריח וההרגשה בזמן החוויה " חריטה של הזיכרון הלא נעים על חמשת החושים יכולה לגרום לטראומה. והם הופכים לזיכרונות מועצמים במעגלים הרגשיים. בד"כ קשה מאוד לחזור ולבצע שוב את התרגיל /התנועה בגלל הפחד שנוצר לאחר החוויה הלא נעימה.

"זיכרונות טראומטיים נעשים להדקים מנטלים רגשיים מאוד,נכונים להשמיע אזעקה לרמז הקטן ביותר שהרגש הנורא עומד לשוב ולהתרחש".

תהליכים שנוצרים בזמן הטראומה

בזמן החוויה הטראומטית מתבצעים תהליכים כימיים שונים במוח ובגוף, כימיקלים מופרשים למוח אשר מגנים על הגוף, כימיקליים אשר גורם לשכחה קלה לאחר ובזמן החוויה ,כימקליים אשר מגבירים את המהירות של קצב הלב, כימיקליים נוספים אשר מקנים תחושה של הקהיית חושים קלה ועלייה בסבילות של הכאב.

זכרונות טראומטיים נשארים מקובעים בתפקוד המוח מפני שהם מתערבים בלמידה שלאחר הטראומה. במיוחד בלמידה מחודשת של תגובה נורמאלית יותר לחוויה הטראומטית.

התניית פחד-

תהליך של למידה דרך פחד, שהופך משהו שאינו מאיים, לעניין מפחיד בגלל סיטואציה לא נעימה .דוגמאה: מקרה מפחיד שקרה למישהו בגלל שניסה תנועה או תרגיל.

בדרך כלל כשמישהו לומד דרך התניית פחד לאט לאט עם הזמן הפחד דועך ונעלם, במקרה של חוויה ופציעה טראומטית הלמידה מחדש למידה ספונטאנית כמעט ולא מתרחשת.

 

לימוד רגשי מחדש

אחד הדרכים לריפוי הריגשי של הטראומה, מתבצע באופן ספונטאני. למשל אצל ילדים משחקים הקשורים לטראומה יכולים לעזור להתגבר על החוויה הקשה. שיחזור של החוויה בשילוב של משחק גורם להם לחוות שוב ושוב מחדש את המקרה כל פעם בצורה שונה. בעקבות המשחקים, נוצרים שני תהליכים.

התהליך הראשון- גורם לילדים לחוות שוב ושוב את הטראומה מחדש ועל ידי כך להקנות ביטחון ושליטה על המקרה ולהסתכל על המצב בזווית שונה ובטוחה יותר ועל ידי כך לדכא את הרגש "הרע".

תהליך שני- גורם לילדים באופן מודע לשנות את התוצאה הסופית והטראגדית של המקרה לתוצאה חיובית ונעימה יותר ועל ידי כך הם מחזירים לעצמם את השליטה על החוויה ויכולים לשנות אותה לכל מצב סופי או לעבור מחדש את החוויה בצורה נעימה יותר ולהקנות ביטחון עצמי.

החלמה מטראומה

החלמה מטראומה זהו תהליך ארוך ומייגע היא קשה וארוכת טווח. ישנם 3 שלבים אשר יכולים לעזור בטיפול של הטראומה.

1.השגת תחושה של ביטחון

2. זכירת הפרטים של הטראומה ואבל על האובדן שנגרם

3. כינון מחדש של חיים נורמליים.

השגת תחושה של ביטחון-

לאחר המקרה הטראומטי חשוב מאוד להחזיר לעצמכם את ההרגשה של השליטה והביטחון בתרגיל/בתנועה. ביצוע חוזר של התרגיל במצב רגוע במצב שהמוח והגוף רגועים מחזירים את השליטה והביטחון של כל התרגיל/תנועה. חשוב מאוד להגיע למצב שאתם אומרים לעצמכם" אוקיי,פה אני לא אפגע, אני יוכל לנסות שוב את התרגיל/תנועה".

זכירה של הפרטים ושינון ויזואלי במוח-

זכירה מחודשת של פרטים אשר קשרו בזמן המקרה יכולה לעזור לכם להחזיר את השליטה לתרגיל/תנועה על ידי כך שאתם עושים הדמייה ויזאולית במוח של מה שקרה ואיך יכולתם למנוע את זה. חזרה על ההדמייה מחזירה ביטחון ושליטה חשוב מאוד לבצע את זה על מנת לתת למוח אפשרות לפתור את הבעיה באופן עצמאי ולהגיע למצב שהחוויה כבר אינה קשה וזה סתם מקרה שקרה.

טכניקות הרפיה-

טכניקות הרפיה של הגוף יכולות לעזור בזמן ביצוע של התרגיל/ תנועה מחדש.טכניקות הרפיה מקנות את היכולת להתנגד לרגישות ולעצבנות, הרגעה פיזית של הגוף פותחת חלון הזדמנויות לעבד את המידע ולפתור אותו במצב רגוע ונוח ולתת תחושה של ביטחון ושליטה.

אבל על האובדן-

נפצעתם? כואב? חשוב מאוד "להתאבל" על הכאבים שנגרמו עקב הטראומה. "האבל" שאתם עוברים לאחר הטראומה תוך כדי סיפור מחדש של החוויה משרת מטרה חשובה,הוא גורם לחשיבה של השתחררות מהטראומה ונותן תקווה ומבט לעתיד טוב יותר עוזר להתגבר על הפחד שנוצר לאחר הטראומה ועל הימנעות מעשייה מחודשת.

רוצים ללמוד ולקרוא עוד?

כנסו לאתר הברייקדאנס של הקבוצה...




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב