דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אמנה חדשה בין ישראל לבלגיה 

מאת    [ 06/06/2010 ]

מילים במאמר: 743   [ נצפה 1757 פעמים ]

במסגרת מדיניות משרד האוצר להרחיב ולעדכן את רשת האמנות עליהן חתומה ישראל, בעיקר עם המדינות החברות בארגון ה- OECD, נחתמה לאחרונה אמנה חדשה בראשי תיבות בין ישראל לבלגיה. האמנה מחליפה את האמנה משנת 1972 שבין המדינות. האמנה תיכנס לתוקף לאחר סיום הליכי אישרורה, לכל המוקדם 1.1.2011. להלן מספר נקודות עיקריות באמנה החדשה, כפי שהובאו לידיעתנו.

 

נאמנויות:

הוראות האמנה החדשה חלות על נאמנויות שהוכנסו להגדרת "אדם" שבאמנה. זאת בדומה לנעשה באמנות החדשות עם אנגליה ועם דנמרק (ראה הרחבה במבזק מס' 301). סוגית הנאמנויות במישור הבינלאומי עלולה לגרום לחוסר בהירות ולכפל מס; החלת נאמנות בגדר אמנות המס ויצירת מנגנון של הליכי הסכמה הדדית בקשר עם נאמנויות היא חשובה ביותר ומבורכת, במיוחד לאחר חקיקת פרק הנאמנויות במסגרת תיקון 147 לפקודה.

דיבידנדים:

באמנה הקודמת נקבע שיעור מס של 15% במדינת המקור. האמנה החדשה קובעת שיעור מס מקסימאלי של 5% בלבד במדינת המקור. יחול אף פטור במדינת המקור אם מקבלת הדיבידנד היא חברה המחזיקה ב- 10% ומעלה מהון החברה המשלמת. בנוסף, ניתן פטור לגופים ממשלתיים וגופים מוסדיים מסוימים. מדובר בהפחתה משמעותית עבור חברות בלגיות המשקיעות בישראל, כמו גם בשיפור עבור חברות ישראליות שכעת יוכלו להצטרף לתחרות מול חברות זרות אחרות בבלגיה, ובמיוחד חברות תושבות האיחוד האירופי הנהנות מפטור בעת חלוקת דיבידנד, מכוח דירקטיבת אם בת של האיחוד האירופי. לשיעור המס המופחת יתר חשיבות לאור מנגנות הזיכוי העקיף הקבוע בפקודה, כך ששיעור המס האפקטיבי הכולל שיחול על פעילות בבלגיה של חברה ישראלית באמצעות חברה בלגית ירד מ- 43.9% לכדי 34% בלבד לחברה המחזיקה ב- 10% או יותר.

חלוקת רווחים מקרן ריט- בדומה לאמנה החדשה שנחתמה בין ישראל לאנגליה, גם באמנה זו קיימת התייחסות למיסוי חלוקת רווחים מקרן ישראלית להשקעות במקרקעין ("קרן ריט"), כלומר, כאשר מקבל התשלומים הוא תושב בלגיה המחזיק מתחת ל- 10% בקרן הריט הישראלית, יתחייב במס שלא יעלה על 15%. בכל החזקה של 10% ומעלה, למדינת המושב ניתן יהיה לנכות במקור לפי שיעורי המס בדין הפנימי.

ריבית:

באמנה הקודמת נקבע שיעור מס של 15% במדינת המקור. האמנה החדשה קובעת שיעור מס מקסימאלי של 5% במדינת המקור. בנוסף נקבע פטור ממס במקור לריבית המשתלמת לאחת המדינות/ על ידי אחת המדינות (אג"ח מדינה)/ לתכנית פנסיה וכדמה. מעניין יהיה לראות אם גם באמנה זו תינתן לנישום האפשרות להתחייב במס במדינת המקור על הריבית נטו כפי שנעשה באמנה עם אנגליה ועוד קודם לכן באמנה עם ארה"ב. אנו נעדכן בהמשך.

תמלוגים:

באמנה הקודמת נקבע שיעור מס של 10% במדינת המקור. באמנה החדשה אומצה ההוראה שבאמנת המודל של ה-OECD  ונקבע פטור ממס במדינת המקור.

רווח הון:

במכירת מקרקעין - למדינת המושב תהא זכות מיסוי בלעדית. עם זאת, רווח הון יהא חייב במס גם במדינת המקור (מקום הימצאו של הנכס הנמכר) כאשר מקורו של רווח ההון במימוש נכס מקרקעין או חבר בני אדם שיותר מ- 50% מערך נכסיו נובע, במישרין או בעקיפין, ממקרקעין הנמצאים במדינת המקור, למעט באשר למכירת מניה בחברה נסחרת שאינה קרן ריט. חל שינוי בהקשר זה ביחס לאמנה הישנה, לפיה ניתן היה לחייב במס מכירת מניות רק בעת מימוש מניות באיגוד מקרקעין ישראלי. הוראה זו עשויה להרע את מצבם של משקיעים בלגים בחברות ישראליות המחזיקות בנדל"ן, אך לא את מצבם של משקיעים ישראלים, שכן ממילא מכירת מניות ע"י תושבי חוץ פטורה ממס בבלגיה. בנוסף לאמור לעיל, האמנה החדשה כוללת הוראות מיוחדות נוספות כגון קבלת זיכוי בבלגיה בגין מס יציאה המשולם בישראל (סע' 100א לפקודה).

לאור תחולתן הצפויה של הוראות אלו (לא לפני - 1.1.2011) יש וניתן להיערך לחלק מאירועי המס מבעוד מועד כגון עיתוי חלוקת דיבידנדים או תשלומי ריבית או תמלוגים בשל ההפחתות הצפויות בשיעורי הניכוי במקור.

 

 

 

 

 

גדי אלימי רו"ח ועו"ד, גדי נמנה עם המחלקה למיסוי בינלאומי במשרד. גדי מתמחה ומתמקד בכל הקשור במבני אחזקה בינלאומיים ובפתרונות מורכבים בקשר עם פעילויות של ישראלים במדינות ברחבי העולם. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב