דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לקנות חליל-צד - חלק ראשון 

מאת    [ 05/06/2010 ]

מילים במאמר: 1701   [ נצפה 7749 פעמים ]

 קניית חליל-צד

חלק ראשון - לפני שקונים... 

חליל-צד הוא אחד מכלי הנשיפה הפופולריים והאהובים ביותר. קל לראות שנגן החליל מפעיל את שפתיו בצורה מיוחדת בזמן הנגינה. יותר קשה לראות את הפעולה שעושה החלילן במסלול הקול שלו בזמן הנגינה (החזה, הגרון וחללי הראש), בדומה לפעולת השירה, אך למעשה הפקת הצליל בחליל תלויה לא פחות בפעולה זו. בשל מבנהו המיוחד של החליל מתקיים קשר ישיר וכמעט בלתי אמצעי בין קולו של הנגן לבין צליל החליל בזמן הנגינה. לכן אולי יותר מבכל כלי אחר החליל יכול לבטא את קולו האישי והפנימי של הנגן, וזהו לדעתי סוד קסמו האמיתי של החליל, מעבר לצליל הנעים והיפה. 

אנשים רבים לא מבחינים בין כלי הנקרא חלילית לבין חליל הצד ומכנים את שניהם במילה חליל. אני משתמש במילה חליל כדי לציין אך ורק את חליל הצד. החלילית היא כלי פשוט הרבה יותר לבנייה ומשום כך זולה יותר מהחליל. אולי בגלל הבילבול בין שני הכלים, אולי מכיוון שהחליל כלפי חוץ נראה סתם כמו צינור עם כמה כפתורים ואולי מכיוון שזהו אחד מכלי הנגינה הקטנים לא תמיד אנשים מעריכים נכונה את מידת מורכבתו של הכלי, של הנגינה בו ושל תהליך ייצורו. דווקא בשל מידותיו הקטנות החליל מצריך דיוק רב ביותר בבנייתו. כמו כן, חלילים עשויים ממתכות יקרות, חלקם הגדול אף מכסף וזהב טהור, דבר המייקר מאוד את שוויים של חלילים, גם בהשוואה לכלי נשיפה אחרים. ישנם סוגים רבים מאוד של חלילים עם מאפיינים שונים ובטווח מחירים גדול. עם השנים גברה התחרות בין יצרני חלילי הצד, במיוחד בעקבות התפתחות הענף בסין ובמזרח הרחוק, מה שהביא לייצור דגמים חדשים של חלילים מסטנדרט נמוך יותר ובמחירים זולים באופן משמעותי. יחד עם התפתחות הסחר באינטרנט נוצרו בשנים האחרונות אפשרויות לקנות חלילים במחירים זולים למדי ואנשים עשויים לקבל את הרושם כאילו קניית חליל היא עניין של מה בכך. מצאתם חליל צד במצב "מצויין" ב-500 ש"ח ב-eBay, למה לא לקנות אותו בעצם? מה ההבדל בינו לחליל ב-3,000 ש"ח או ב-6,000 ש"ח? האם חליל זול יותר מתאים לנגנים מתחילים יותר? שפע האפשרויות והשאלות יוצר בלבול רב עבור מי שאינו מתמצא בתחום ובמאמר זה אציע כמה פרטים לאלה מכם המחפשים לקנות חליל צד. המאמר מיועד בעיקר לאנשים ללא רקע בנגינה בחליל או כאלה הנמצאים בשלבי הנגינה המוקדמים ואינו מתייחס לחברות או חנויות ספציפיות, או נועד לקדם גורם כזה או אחר.

התנסות ראשונית

אם מעולם לא ניסיתם לנגן בחליל-צד חשוב להתנסות מעט לפני שתחליטו האם להתחייב אל הכלי ולרכוש כלי משלכם. קיבעו שיעור ניסיון עם מורה לחליל או סתם פגישה עם חלילן טוב שאתם מכירים. בתי ספר למוזיקה וגם מורים פרטיים רבים מחזיקים חלילים פשוטים לניסיון שתוכלו להשתמש בהם בפגישה זו. חשוב להבין שהצעדים הראשונים בנגינה בחליל קשים גם בהשוואה לכלים אחרים. מאוד ייתכן שבהתנסות הראשונית שלכם עם הכלי לא תצליחו להפיק ממנו אפילו צליל אחד ובקושי תוכלי להחזיק אותו. הדבר כלל אינו מעיד על הפוטנציאל שלכם להמשך, ולדעתי מה שחשוב בשלב זה הוא לשאול את עצמכם האם ההתנסות עם הכלי הותירה אתכם עם סקרנות להמשך ועם "טעם של עוד". אם כן, כנראה שווה לבדוק את העניין הלאה.  

כלי בהשכרה / השאלה

גם אם יצאתם מהניסיון הראשון שלכם עם החליל בשיא ההתלהבות ואתם "מתים" להתחיל ללמוד, אולי כדאי לחכות קצת עם קנייה של כלי משלכם. הדבר החשוב ביותר שעליכם לעשות עכשיו הוא למצוא מורה טוב לחליל, בין אם באופן פרטי או בבי"ס למוזיקה (קונסרבטוריון). לאחר תקופה של שיעורים קבועים למשך כמה חודשים תוכלו לגבש דעה מוצקה יותר עד כמה אתם מעוניינים ורציניים לגבי ההמשך ואז להחליט עד כמה להשקיע בקנייה של חליל, אם בכלל. בינתיים, האופציה הטובה ביותר לדעתי היא לשאול או לשכור חליל. ייתכן שתוכלו לשאול או להשכיר כלי מהמורה או המוסד בו התחלתם ללמוד. לא תמיד זו האפשרות הטובה ביותר מכיוון שפעמים רבות, במיוחד במוסדות, החלילים להשאלה / השכרה אינם במצב טוב לנגינה. דווקא בשלב התחלתי זה חשוב במיוחד שתלמדו על חליל שהוא נוח לנגינה ו"מגיב". כלי במצב רע יגרום לכם לתסכול ולהתקדמות איטית יותר, ואף יכול לפתח הרגלי נגינה מאומצים ומיותרים, שכדאי להימנע מהם. לכן, וודאו עם המורה שלכם שמדובר בכלי ראוי לנגינה, ואם לא חפשו כלי במקום אחר. אולי תופתעו לגלות שבדיוק לשכן ממול או לקרוב משפחה שוכב חליל בבוידעם בחוסר מעש והם ישמחו להשאיל אותו לכם. כמובן שחשוב לוודא שגם כלי זה במצב טוב ואפילו אם לא, שווה להביא כלי כזה לבדיקה אצל מתקן כלי נשיפה. ייתכן שהשקעה קטנה בכלי תשתלם לעומת השקעה בשכירת כלי מחנות לכמה חודשים.

גם שכירת חליל מחנות כלי נגינה אינה יקרה במיוחד, וזוהי לרוב ההמלצה שלי לתלמידים מתחילים. חנויות בדר"כ משכירות חליל לתקופת מינימום של שלושה חודשים, וזהו משך זמן טוב בשבילכם לעשות הערכה לגבי ההמשך. אם אתם שוכרים כלי מחנות, הקפידו לוודא גם במקרה זה שהחליל הינו במצב טוב. פעמים רבות, ניתן לשכור חליל חדש לגמרי כשהוא עדיין מאוזן ומתוחזק וזו אפשרות טובה. שימו לב, שהחנות לא בהכרח תודיע לכם בתום תקופת השכירות ותחדש את השכירות אוטומטית, לכן חשוב לעקוב אחר העניין. אם תחליטו לאחר כמה חודשים לקנות חליל כלשהו (לא רק את הכלי ששכרתם, ולרוב גם רצוי שלא) בחנות בה שכרתם חליל, תוכלו בדר"כ להתקזז על סכום השכירות, מה שהופך את ההשכרה למשתלמת עוד יותר. הדבר כמובן אינו תקף לתקופת שכירות ארוכה. באופן כללי, שכירות ארוכה אינה משתלמת בשל ההוצאה הגדולה שבאה על חשבון תקציב הקנייה של חליל. לסיכום, השגת כלי זמני בהשאלה או בהשכרה היא לרוב הפתרון הנכון לתקופת שיעורי הנגינה הראשונים למשך כמה חודשים. לאחר תקופה זו, אם ברצונכם להמשיך ולנגן כנראה שהגיע הזמן לקנות חליל משלכם.   

בדיקת חליל לפני קנייה

ה"בעיה" עם בחירת חלילים היא שיש הבדלים לא מבוטלים אפילו בין חלילים מאותו דגם ואף מאותו פס ייצור. בבנייה של כל חליל מעורבת ברמה כזו או אחרת עבודת יד, ולכן אף פעם שני חלילים אינם זהים לחלוטין. הדבר נכון במיוחד לבניית ראש החליל וחיתוך פיית החליל, שהם החלקים המשפיעים ביותר כל איכות הצליל ונוחות הנגינה בחליל. אלו גם החלקים ה"אישיים" ביותר בחליל, החלקים שבהם הסגנון האישי של כל נגן בא לידי ביטוי. לא כל ראש של חליל מתאים לסגנון הפקת הצליל של כל נגן, והמעבר מנגינה על ראש מסויים לראש אחר דורשת הסתגלות מסויימת. לכן, בעיני אין משמעות רבה במיוחד לבחירת סוג ודגם החליל שברצונכם לקנות כל עוד הכלי לא נבדק ע"י איש מקצוע.

זהו אחד היתרונות הגדולים של קניית כלי נגינה חדש מחנות. לרוב, ישנם מספר חלילים מאותו סוג בחנות והמורה שלכם או נגן מקצועי יוכל להשוות בינהם ולבחור את החליל הטוב ביותר מבינהם, עם הראש המוצלח ביותר. תתפלאו עד כמה ההבדלים יכולים להיות גדולים בין מספר חלילים שהם לכאורה זהים. הדבר נכון גם לחלילים מתקדמים העוברים תהליך ייצור קפדני ואיכותי, ונכון כפליים לחלילים הזולים המיוצרים במזרח הרחוק ואשר בקרת האיכות שלהם חלשה. גם אם קיבלתם המלצה על דגם מסויים של חליל שהינו במסגרת תקציבכם, חבל מאוד ש"תיתקעו" עם חליל "מבאס" שיקשה עליכם את הנגינה ולא יצדיק את ההשקעה הכספית בו. כמובן, שהיתרון הנוסף של קנייה בחנות היא האחריות על החליל וכך שיש לכם "כתובת". לפני המכירה החליל עובר כיוון ובדיקה במפעל ולעיתים גם בחנות, אך לאחר זמן מסויים של נגינה, אפילו די קצר לפעמים, הוא עשוי לצאת מכיוון. חנות כלי הנגינה תהיה אחראית לתחזוק וטיפול בכלי לפחות לתקופה מסויימת. הדבר נכון במיוחד לכלים זולים במיוחד, שמנגנים יפה ונחמד ביום הראשון אך די מהר הם מתחילים לצאת מאיזון ולעשות בעיות.

קניית כלי משומש

בעת קניית חליל משומש בדיקת הכלי חשובה עוד יותר. לרוב אין לכם במצב זה אפשרות החלפה או השוואה. כמו כן, הכלי עשוי להיות במצב לא טוב ועלולות להיות בו בעיות שקשה להבחין בהן בבדיקה הראשונית אלא רק בהמשך. למשקיענים מבינכם ישתלם להתעקש ולקחת כלי כזה לבדיקה אצל מתקן כלים שיבדוק אם אין בו בעיות מהותיות ושהוא אינו מצריך השקעה ראשונית גדולה מדי שתהפוך את הקנייה לבלתי משתלמת. אם באפשרותכם לערוך לכלי בדיקה ראויה, קנייה של כלי משומש היא אופציה מצויינת. פעמים רבות, במחיר של חליל פשוט תוכלו למצוא חליל מתקדם ואיכותי הרבה יותר. אין סיבה מיוחדת לחשוש מכך שמדובר בכלי ישן יותר. באופן עקרוני, כאשר מדובר בחליל ראוי לשמו שלא עבר הזנחה אין חשיבות רבה לגילו של הכלי. לעיתים אף ההיפך הוא הנכון. כפי שציינתי בתחילה, התגברות התחרות בשוק החלילים גורמת לירידה בסטנדרט של חלילים מדגמים מסויימים ולכן ייתכן שחליל ישן מדגם X יהיה דווקא איכותי יותר מחליל חדש מאותו דגם בדיוק (כמובן שאין זה נכון באופן כללי ובמקביל נעשים גם כל הזמן שיפורים ושיכלולים בתחום ייצור החלילים). המוכר לא בהכרח מודע לכך והוא ישווה את החליל לחליל חדש מאותו דגם, בעוד שאתם תוכלו להשיג "מציאה" אמיתית. גם אם החליל המשומש אינו במצב נגינה אופטימלי מאוד ייתכן שהשקעה כלשהי וטיפול אצל מתקן כלים תשתלם יותר מאשר קנייה של כלי חדש, במיוחד אם הכלי בבסיסו איכותי יותר. אל תתרשמו אם החליל אינו נוצץ ומבריק ואם הציפוי שרוט או משחיר. אלה פרטים חיצוניים שלרוב אינם מעידים על מצב הנגינה של החליל ואיכותו, וכמובן שניתן לטפל בהם אם זה מה שחשוב לכם. זיכרו, שגם חליל חדש לא יישאר מבריק לעד ושגם בו צריך לטפל בצורה מסודרת. חליל משומש יכול, אם כן, להיות קנייה מוצלחת מאוד, בתנאי שבדקתם אותו כראוי. ניתן למצוא לעיתים כלים משומשים טובים גם בחנויות, וגם במקרה זה אל תוותרו על בדיקה מקצועית באמצעות צד שלישי.

קנייה בחו"ל

מסיבות דומות, גם קנייה של חליל בחו"ל או דרך האינטרנט עשויה להיות בעייתית. פעמים רבות (לא תמיד) תוכלו למצוא חליל מאותו דגם במחיר זול יותר בחו"ל מאשר בארץ. אם במקרה יש לכם אפשרות להיעזר באיש מקצוע אמין בחו"ל שיבדוק עבורכם את הכלי זו תוכל עסקה משתלמת. ללא בדיקה הקנייה הופכת להימור שלא מתאים לאנשים שאוהבים "ללכת על בטוח" (כמוני למשל...). הייתי שוקל זאת רק אם ההבדלים במחירים "זועקים לשמיים" ואם אתם צרכנים חרוצים ואסרטיביים שידעו לעמוד על שלהם מול החנות בחו"ל על הכרוך בכך, במקרה של חוסר שביעות רצון מהכלי. דבר נוסף שיש לקחת בחשבון לגבי קנייה מחו"ל הוא שבמידה שהכלי שקניתם יזדקק לאיזון מחדש (במיוחד אחרי משלוח מחו"ל) תאלצו לעשות זאת בארץ על חשבונכם. עם זאת, לא מדובר בהוצאה גדולה (כמה מאות שקלים במקרה הרע) כך שגם בשיקלול הוצאה זו הקנייה עדיין עשויה להשתלם.

לסיכום, זיכרו שקנייה של חליל היא תמיד קנייה של כלי ספציפי ולא רק של דגם כלשהו. היזהרו מקנייה "עיוורת" ללא בדיקה של איש מקצוע אמין, גם אם מדובר בחליל הפשוט ביותר ובמיוחד אם מדובר בכלי משומש או בכלי מחו"ל. לאלו מכם המתחילים לנגן חשוב שתמצאו כלי ראוי ואמין שיאפשר לכם התחלה חלקה. חבל "ליפול על" כלי שיבלבל אתכם בין קשיי הנגינה שלכם לבין קשיי הנגינה שלו עצמו. כמו בכל קנייה גם בקניית חליל הזול עשוי להתגלות כיקר והחיפזון אינו משתלם. השקיעו מעט זמן בלימוד השוק והתייעצות עם אנשי מקצוע וכך תגיעו לבחירה נכונה יותר עבורכם.

 

 

אודי ורזגר, חלילן, מוסיקאי, מורה לחליל, הרכבים מוסיקליים לאירועים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב