דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הוצאה לפועל בישראל 

מאת    [ 04/06/2010 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 2360 פעמים ]

חקירת היכולת - כשמה כן היא. מטרתה לבחון את יכולת הפירעון של החייב ולהכשיר את הקרקע למתן צו תשלומים נגד החייב (סעיף 69(א) לחוק). בנוסף, נועדה חקירת יכולת להשיג את המידע הדרוש על קיומם של נכסים כלשהם שניתן לגבות באמצעותם את החוב הפסוק. לפיכך, יכולה חקירת היכולת להתייחס לרכוש במקרקעין, במיטלטלין ובזכויות קיימות או עתידיות של החייב, בארץ או בחו"ל.

 

 

כל עניין הנוגע לרכושו של החייב, בין אם הוא ניתן למימוש ובין אם לאו (כגון רכוש החייב בחו"ל), הוא נושא חשוב לחקירה, מכיוון שיש בו כדי להצביע על כוחו הכלכלי של החייב ועל יכולתו לפרוע את חובותיו.

 

הוצאה לפועל - חקירת יכולת עקב חובות כספיים

אחת התכליות המונחת בבסיסו של חוק ההוצל"פ הינה לסייע לזוכה לגבות את חובו במהירות וביעילות. עמד על כך השופט ד’ לוין בע"א בנק דיסקונט לישראל בע"מ, תאגיד בנקאי נ’ פישמן :

"חוק ההוצאה לפועל נועד, בעיקרו ומעצם טיבו, להעמיד לרשותו של הציבור מנגנון, שבאמצעותו יוכל בעל דין שזכה בערכאות לממש את פסקי הדין, שניתנו לטובתו על ידי בתי המשפט כנגד מי שחוייב בדין. מנגנון זה ראוי לו שיהיה יעיל, מעשי ובר-יכולת אכיפתית, כשנגד עיניו של המוציא לפועל, בראש ובראשונה, הזוכה, שחשוב הוא שיבוא עד מהרה למימוש זכויותיו כנגד החייב". 

בין היתר, נקבע בסעיף 67 לחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז – 1967 , המנגנון של חקירת היכולת:

"(א) ראש ההוצאה לפועל רשאי, מיוזמתו או לפי בקשת הזוכה או החייב, לחקור במצבו של החייב, נכסיו, הכנסותיו וחובותיו כדי לברר את יכולתו של החייב לקיים את פסק הדין (להלן-חקירת יכולת)".

כאשר בספרו "הוצאה לפועל-הלכים והלכות" מציין כב’ השופט בר-אופיר כי:

"חקירת יכולת לא נועדה רק להכשיר את הקרקע למתן צו תשלומים נגד החייב, אלא גם כדי להשיג את המידע הדרוש על קיומם של נכסים כלשהם שניתן לגבות באמצעותם את החוב הפסוק". 

בהעדר חקירת יכולת, כאשר לזוכה לא ניתנה כל אפשרות לטעון בפני ראש ההוצל"פ ו/או לחקור את המשיב/החייב – הוא נמצא מקופח בזכויותיו, כאשר יכולת המשיב/החייב לא התבררה לגופה.

אי התייצבות לחקירת יכולת בלשכת ההוצל"פ

בהתאם לסעיף 70(ה) לחוק ההוצאה לפועל, מוסמך ראש ההוצאה לפועל לתת צו מאסר לפי סעיף 70(א)(1) לחוק כנגד חייב שהוא בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו בשל אי התייצבות לחקירת יכולת או בשל אי התייצבות לבירור, אולם צו מאסר שניתן כנגד החייב לא יבוצע אלא לאחר שתומצא לו התראה.

לאור בג"ץ עמותת פר"ח נ’ שר המשפטים, מקפידים בלשכות ההוצאה לפועל, שלא להוציא צו מאסר כנגד חייב ללא חקירת יכולת, שכן הזכות לחקירת יכולת הינה זכות יסוד.

נאמר: "מאסרו של חייב מבלי שהוזמן להופיע בפני יו"ר ההוצל"פ ומבלי שנתברר לו שהחייב ביכולתו לשלם את החוב, אך שהוא מסרב לעשות כן, שמאסר זה אינו עולה בקנה אחד עם הוראות חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו."




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב