דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעגלי הקשבה - ללמוד להקשיב באמת 

מאת    [ 03/06/2010 ]

מילים במאמר: 558   [ נצפה 3266 פעמים ]

תקשורת בינאישית הינה דבר שמדברים עליו רבות. לעיתים, בני זוג שמגיעים לטיפול זוגי, מופתעים לגלות כי לא באמת הצליחו לנהל תקשורת בריאה, אף אחד לא שמע באמת את מה שהצד השני ניסה להגיד לו, היות והוא לא באמת הקשיב. לפעמים, כשמגיעים במצב הזה לייעוץ, הנזק כבר נעשה ומרגישים שמאוחר מדי לתקן. ישנם זוגות שמתנגדים לרעיון של יעוץ, בגלל שנדמה להם כי יש לזה סטיגמה שלילית. אחרים, בוחרים לחיות עם בעיות התקשורת שלהם כי הם אינם מודעים לכך שהתקשורת שלהם לקויה. אחת הדרכים ללמוד להקשיב באמת ובכך לשפר את התקשורת, הינה מעגלי הקשבה.

 

מעגלי הקשבה מבוססים על מדורות השבט האינדיאניות ויש בהם כמה כללים בסיסיים. אחד מהם, הוא שלא שופטים ולא מגיבים כשמישהו אחר מדבר. ברגע שאדם יודע שהוא לא יכול להשמיע את תגובתו, הוא לא עסוק במחשבות לגבי מה עולה לו ומה הוא רוצה להגיד בתגובה, הוא עסוק בדבר אחד בלבד – להקשיב. כלל אחר הוא שרק מי שאוחז ב"חפץ הדיבור" רשאי לדבר. החפץ יכול להיות כל דבר, והוא מועבר במעגל או מנוח במרכזו, כאשר בכל פעם מי שמעוניין לדבר לוקח אותו ומדבר כל עוד החץ בידיו. כשהחץ מועבר, גם אם למישהו אין מה לומר, הוא יכול לאחזו בחפץ מספר שניות ולהרגיש מה זה להיות מרכז העניינים, שתשומת הלב ניתנת לו ללא שיפוט או ביקורת. כלל נוסף הוא שלא מתכננים מה הולכים להגיד אלא אומרים מה שעולה, כלומר לדבר מהלב. כמובן, שצריך להתחשב בגדול המעגל, כלומר אם המעגל מורכב מארבעה אנשים סביר להניח שאפשר לספר סיפור ארוך יותר מאשר עם מדובר בשלושים איש.

 

לפעמים, אנשים נרתעים מהקונספט של המעגל, ומגיעים עם התנגדויות. בסבב הראשון, אפשר לראות זאת כשאנשים מקבלים את חפץ הדיבור וישר מעבירים אותו הלאה, מתנגדים להיות מרכז העניינים ולו רק לכמה שניות. למעגלים אלו השפעה של קסם, לארח הסבב הראשון, משהו קורה. אנשים מתחילים להיפתח. ברגע שיודעים שלא הולכים להגיב או לבקר, אלא רק להקשיב, מהלב, אנשים מרגישים בנוח ומשתפים זה את זה. לעיתים יוצאים סיפורים מרגשים מהלב, ואפילו דמעות. קבוצות רבות של אנשים שמכירים זה את זה, סכמו את המעגל בכך שזה גרם להם לא רק ללמוד לדבר ולהקשיב, אלא גם לימד אותם דברים שלא ידעו זה על זה.המעגלים האלה יכולים להתאים לא רק למי שבחר להיות מטפל ורוצה לחדד את יכולת ההקשבה שלו, אלא לכל מי שרוצה להבין מהי הקשבה באמת. זה מאפשר להקשיב גם לנהג שכמעט התנגש בך בכניסה ל דור אלון והתנצל והסביר שהיה לו יום נורא. ומאפשר לכם להבין טוב יותר את הקופאית ב אשקלונה שנלחצה נורא מכמה ילדים שניסו להתפלח.

 

ישנם גם מעגלי הקשבה לזוגות. מעגלים אלו מורכבים ממספר זוגו, כאשר לכל זוג ניתנת הבמה בזמן מסוים, ויחד איתם ניתנת במה גם למערכת היחסים שלהם. ישנו קול שמשקף להם את הצרכים של אותה מערכת, היות והם עסוקים כל אחד בצרכים של עצמו, עד כי לא תמיד הם רואים לא את הצרכים של הצד השני ולא את זו של המערכת שנוצרת מהדינאמיקה הייחודית של השילוב של שניהם יחד. ניתן לקיים שיטת תקשורת זו גם באופן פרטני, כלומר זוג יחיד יחד עם מנחה. זוגות מסוימים מספרים שהם מתרגלים זאת גם בבית, ולומדים כיצד לתת זה לזו לסיים משפט מבלי להתערב, ומבלי לחשוב מה הולכים לענות באמצע שהצד השני עדיין מדבר.

dstudent




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב