דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חדר כושר למוח 

מאת    [ 02/06/2010 ]

מילים במאמר: 457   [ נצפה 3263 פעמים ]

 

חדר כושר למוח

אם עברת את גיל 50, אתה מכיר את זה. אתה בודק פעמיים אם נעלת את האוטו, שוב אין לך מושג איפה שמת את המפתחות, וכל היום אתה מנסה להיזכר בשם של ההוא שפגשת הבוקר במקרה. בשפה מדעית קוראים לזה "נסיגה קוגניטיבית תלוית גיל". החדשות הרעות- זה קורה לכולם. החדשות הטובות- אפשר להילחם בזה. אחרי מועדוני הכושר, התזונה הנכונה והיוגה, קבלו את הדבר הבא בתחום אורח חיים בריא: חדר כושר למוח.

חיי היום-יום שלנו רצופים בפעולות שדורשות מאמץ מוחי, כמו לשלוף את השם של הסרט שרצינו לראות, לזכור את סדר היום שלנו (מבלי לברוח אל היומן האלקטרוני), לחשב את מחיר המכנסיים לאחר 25 אחוזי הנחה של מכירת סוף עונה או אפילו לנהוג בעיר. אנחנו נוטים לשכוח כי מאחורי כל פעולה- מהפשוטה ביותר למורכבת ביותר, עומד איבר אחד מרכזי: המוח.

כחלק מתהליך ההזדקנות הטבעי, כידוע, ישנה נטיה לירידה הדרגתית  ומתמשכת ביכולות כמו זכרון ועיבוד מידע. עד לפני כעשור, התפיסה הרווחת בקרב מדענים הייתה כי נסיגה קוגניטיבית בגיל המבוגר הינה בלתי הפיכה ובלתי נמנעת, אך תגליות מדעיות חדשות הוכיחו אחרת. בעשור האחרון החלו להצטבר ראיות לכך שהמוח הוא למעשה גמיש ואדפטיבי בכל גיל, ושיש ביכולתו להמשיך להסתגל ולהתחזק, לאורך כל תקופת החיים. התגלית הזו זכתה לשם "המודל הפלסטיסי של המוח". דרך חקר המודל הפלסטיסי, החלו לפתח תוכנות ייעודיות לשיפור הזיכרון, עבודה מאומצת על הרגלי הקשב והריכוז, תפיסה מרחבית, היגיון ואלמנטים נוספים. הוקמה גם מסגרת המאחדת את האימון הקוגניטיבי - חדר כושר למוח.

תפקוד המוח בגיל מבוגר תלוי, כך מתברר, בכמות ואיכות המאמץ שנשקיע בו. בדומה לאימון גופני, גירוי מתמיד ומגוון של תאי המוח יביא לחיזוק הקשרים בין תאים ועל ידי כך לשימור ושיפור התפקודים המוחיים. ניתן ואפשר, כך טוענים מדענים, להתבגר מבלי להפוך לאיטיים ושכחניים, אם רק נשקיע מאמץ במניעת התהליך. דרך אחת לאמץ את המוח היא על ידי פתרון תשבצים וסודוקו, משחקי ברידג' ואפילו למידת שפה חדשה או למידת נגינה, אולם רבים כבר אינם מסתפקים בכך ופונים אל האימון הקוגניטיבי הממוקד. האימון הקוגניטיבי הממוקד מאפשר לנו לאמן את מגוון האלמנטיים השכליים במוחנו. זהו בעצם הפתרון האולטימיטיבי והסיבה העיקרית להתאמן בחדר כושר למוח. פתרון תשבצים ומשחקי ברידג' הינם תרגילים מעולים לאימון המוח ואני ממליץ בחום להתנסות ולהתמיד בהם, אולם האימון בחדר כושר למוח טומן בחובו יתרונות נוספים. היתרון המשמעותי ביותר של חדר כושר למוח הינו גיוון האלמנטיים עליהם עובדים באימון. רוב תרגילי ומשחקי ההיגיון הקלאסיים שאנו מכירים גורמים לנו להתאהב בעיקר במתודה עצמה ולהתמקד פחות במאמץ המוחי. האימון בחדר כושר למוח מנגד גורם מכריח אותנו לאמץ את מרבית האלמנטיים הקוגניטיביים שלנו ובכך הופך ליעיל הרבה יותר. אימון טוב בנוי מתרגילי זיכרון, קשב וריכוז, תפיסה מרחבית, זיכרון שמיעתי, זיכרון חזותי ועוד. בעזרת תוכנות מדהימות ואדפטיביות, אנו יוצרים פיזור נכון ומפעילים את כל המוח.

לסיכום, ניתן להגיד כי חדר כושר למוח מאגד תוכנות יעילות לאימון המוח וגורם לנו לאמן את מרבית היכולות הקוגניטיביות שלנו בעזרת תוכנות אלו.

 

ניר רמתי - מנהל את החווה החקלאית המתמחה בעריכת ימי גיבוש לעובדים. עוסק בנוסף באימון קוגניטיבי במסגרת חדר כושר למוח ושיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב