דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוק הסלקציה - הלכה למעשה 

מאת    [ 02/06/2010 ]

מילים במאמר: 1559   [ נצפה 3629 פעמים ]

חוק הסלקציה – הלכה למעשה

תופעת הסלקציה במועדונים, הינה תופעה פסולה ההולכת ומתפשטת בשנים האחרונות כאש בשדה קוצים.

התופעה החמורה והפוגעת של סירוב להתיר כניסתם למועדונים של בליינים שעורם כהה וחזותם מזרחית, זכתה לתיעוד בפסקי- דין רבים בשנים האחרונות.

אין מדובר בתופעה זניחה שיש להקל בה ראש, הפגיעה בכבוד האדם כתוצאה מהפליה הינה קשה מנשוא, ויש למנוע ולהילחם בתופעה במלוא המרץ. בהקשר זה יפים הדברים שנאמרו מפי כב' הנשיא ברק בבג"ץ 933/87 פורז נ' ראש עיריית תל-אביב-יפו ואח', פ"ד מב(2) 309, 33) כלהלן:

"אין לך גורם הרסני יותר לחברה מאשר תחושת בניה ובנותיה כי נוהגים בהם איפה ואיפה. תחושת חוסר השוויון היא מהקשה שבתחושות. היא פוגעת בכוחות המאחדים את החברה. היא פוגעת בזהותו העצמית של האדם".

הסכנות הטמונות בהפליה על בסיס שוני לא רלבנטי, הינן חמורות וקשות. בית המשפט העליון אמר את דברו בעניין בבבג"ץ 6051/95 רקנט נ' ביה"ד הארצי לעבודה, פ"ד נא(3) 289) כלהלן:

"הפליה בין אדם לאדם פוגעת בחוש הצדק השוכן עמוק בתוכנו, והמשפט נחלץ בכל כוחו ובכל מאודו להגן על המקופח שלא כדין ועל מי שהופלה לרעה.  כללי השוויון ואיסור הפליה, אין הם אלא כללי צדק והגינו שחברה מתוקנת לא תוכל היות בלעדיהם".

לאור התפשטותה וחומרתה של תופעת ההפליה האסורה ועל מנת להילחם בה ללא חת, נחקק חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000 (להלן : "חוק איסור הפליה").

עד שנחקק חוק איסור הפליה, בעלי עסקים ובליינים רבים, טעו לחשוב כי מאחר ומועדון הינו עסק פרטי, רשאי בעל המועדון לבחור את קהל הבליינים שיבלה במועדון בהתאם לקריטריונים שונים ומשונים אותם יבחר בעל המועדון באופן שרירותי.

כך ערב ערב, מצאו עצמם אלפי בליינים עומדים מחוץ לכניסת מועדון כזה או אחר, ומתחננים למוצא פיו של הסלקטור אשר בשרירות לב  יבחר אם לאפשר להם להיכנס פנימה, לרקוד, לשתות ולבלות.

כך בנקל, יכול היה בעל מועדון להחליט בשרירות לב כי קהל בליינים "מסוים" אינו נמנה עם קהל הלקוחות המועדפים עליו, ולכן לא יזכו אותם הבליינים לבלות במועדון מטעמים זרים, פסולים.

מטרת חוק איסור הפליה הייתה להחיל את עקרון השוויון גם על עסקים פרטיים, אשר מעניקים שירותים לציבור. הדבר הוסבר בפירוט ע"י המחוקק במבוא להצעת החוק: "אחת הבעיות הקשות בתחום החברתי היא הפליה בהספקת מוצרים ושירותים ובכניסה למקומות ציבוריים.

בסירוב לאפשר לאדם כניסה למקום ציבורי או לספק לו שירות או מוצר, רק בשל השתייכותו לקבוצה, ובמיוחד קבוצה שיש לגביה היסטוריה של הפליה בעבר, יש משום פגיעה קשה בכבודו של האדם. בעת האחרונה נודע כי במקומות בילוי, למשל, נמנעה כניסה מאנשים בעלי חזות מזרחית.

...

החוק המוצע מתווה איזון ראוי בין עקרון השוויון לבין השמירה על חופש ההתקשרות. החובה שלא להפלות מוטלת על מי שפתח את שעריו לציבור הרחב. ...

החוק המוצע עולה בקנה אחד עם חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. הוא בא ליישם את התפיסה של כבוד האדם, להגן עליו מפני הפליה גם בתחום המשפט הפרטי, ולהקנות עילת תביעה אזרחית בשל הפליה, בסייגים הקבועים בו."

מבין כל הוראות חוק איסור הפליה, נראה כי המשמעותיות ביותר הן אלה הקבועות בסעיף 3(א) ו-6 לחוק איסור ההפליה.

בסעיף 3(א) קבע המחוקק את הקריטריונים בעטיים אסור להפלות אדם, וכך נקבע כי אסור להפלות אדם מטעמים פסולים. סעיף 3(א) קובע כלהלן:

"3. (א) מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה בהספקת המוצר או השירות הציבורי, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי או הורות."

אלא שבעלי מועדונים ועורכי דינם, יכולים להיות יצירתיים מאד בכל הנוגע לתירוץ בגללו נמנעה כניסתו של בליין למועדון.

לכן על מנת להקל על אדם שנפגע כתוצאה מסלקציה אסורה להוכיח תביעתו קבע המחוקק בסעיף 6 לחוק איסור הפליה מס' חזקות אשר בהתקיימותן הן מעבירות את הנטל לכתפי הנתבע להוכיח כל לא בוצעה הפליה אסורה.

לדוג' - אם יצאו שני חברים לבלות במועדון. פלוני הינו בעל גוון עור בהיר, ואלמוני הינו בעל גוון עור כהה.

שני החברים הגיעו אל מועדון באותה השעה בדיוק. אולם, בעוד שלפלוני ניתנה הרשות להיכנס פנימה למועדון, כניסתו של אלמוני נאסרה. במקרה כזה, תקום החזקה הקבוע בסעיף 6(2) לחוק איסור הפליה.

כלומר החוק קובע כי כאשר אדם מוכיח כי כניסתו למקום סורבה ע"י המועדון, אך לעומת זאת כניסתו של אדם אחר, אשר הגיע למועדון באותה השעה (או אחריה) הותרה, ובנוסף, אם יוכח היה השוני היחיד שבין השניים הינו שוני בגזע, בדת, בלאום, בארץ מוצא, במין, בנטייה המינית, השקפה, השתייכת מפלגתית, מעמד אישי או הורות.  במקרה שכזה, בו כניסתו של אדם למועדון סורבה בשל שוני לא רלבנטי (גזע, דת, מין וכו'), אזי עפ"י הקבוע בעיף 6 לחוק איסור הפליה תקום חזקה כי נעשתה הפליה אסורה, ועל המועדון יהיה הנטל להוכיח כי הסירוב נעשה מטעם הגיוני, סביר ומתקבל על הדעת.

חשוב לשים לב, כי אם למועדון יגיעו שניים שחזותם דומה ולא נשקף כל הבדל חיצוני משמעותי בינהם, ובאופן אקראי יבחר המועדון להכניס רק אחד מהם, לא תקום עילת תביעה עפ"י החוק לאותו בליין שסירב המועדון להכניס.

הגדלת סיכויי הצלחה בתביעת סלקציה –

תביעה בגין הפליה אסורה ככל תביעה אזרחית אחרת, טעונה הוכחה. לכן, על מנת להוכיח את התביעה בבית המשפט יש להצטייד בכל הראיות אשר יכולות להועיל לתובע להוכיח כי כניסתו למועדון סורבה, וכי הסירוב נבע מטעמים אסורים.

על מנת להצליח בתביעת סלקציה יש לפעול בצורה נכונה כבר למן הרגע הראשון. היינו כבר בעת האירוע בו מתקיימת ההפליה שי לבצע מס' צעדים על מנת להגדיל את סיכויי התביעה.

מועדונים רבים כבר למדו את "השיטה", ובד"כ מעלה המועדון טענה כי אצלם כלל לא נוקטים בהפליה על רקע גזע, עדה, מין וכו', אלא שכנראה התובע לא הופיע ברשימת המוזמנים, והמועדון מכניס רק אנשים שהופיעו ברשימת המוזמנים. חשוב לציין כי מדובר בטענה אשר ניתן לסתור אותה על ידי הצגת ראיות נגדיות כי אנשים שלא היו מוזמנים נכנסו למועדון.

צילום במצלמת וידאו, צילום במכשיר הטלפון הנייד, הקלטה של שיחה עם הסלקטורית, הזמנת חבר למקום על מנת שישמש כעד, אלה חלק מהאמצעים באמצעותם תוכלו להוכיח את  תביעתכם.

בנוסף, במידה והיה במקום בליין שהגיע אחריכם אך נכנס לפניכם, תוכלו לנסות ולבקש את פרטיו על מנת שיוכל להעיד לטובתכם בבית המשפט.

מה עלול לפגוע בסיכויי ההצלחה של תביעה –

ישנם מס' גורמים אשר עלולים לפגוע מאד בסיכויי התביעה, עד כדי סיכולה.

ראשית, כאשר מועדון אכן פועל רק על פי שיטת של הזמנה מקומות מראש ודבק בה, יהיה קשה מאד לטעון לטענת הפליה, אלא אם יוכח שלא הייתה רשימת מוזמנים כלל, או כי פלוני שגם הוא לא היה מוזמן לאירוע נכנס למועדון, וזאת מבלי שהוא מופיע ברשימת המוזמנים.

כך למשל, במידה ויוכיח המועדון כי היו אתכם עוד אנשים שחזותם בהירה ואינה מזרחית, ואף הם לא נכנסו הדבר יפגע בצורה קשה בסיכויי התביעה.

זאת ועוד, במידה ונקטתם בפעולות אלימות, סיכנתם או איימתם על הסלקטור או על מי מבאי המועדון, אזי זו בוודאי תהיה סיבה מוצדקת לסרב להכניס אתכם למועדון.

חשוב להמתין לסירוב ממשי, וזאת מפני שכל עוד לא נאמר לכם כי אינכם מורשים להיכנס למועדון, למעשה, המועדון לא סירב להכניס אתכם.

אולם נקבע בפסיקה כי אם כניסה של אדם למועדון לא הותרה תוך פרק זמן סביר, אזי מדובר בסירוב להכניס אותו אף אם המועדון לא אמר זאת במפורש. לכן, חשוב להמתין מחוץ למועדון פרק זמן סביר ולא מיד "לקפל את הזנב" לפנות ללכת לאחר שסורבה כניסתכם למועדון. בית המשפט לא יקבל טענת הפליה אסורה אם 10 דק' מרגע שסירבו להכניס אתכם כבר עזבתם את המקום. אם תמתינו פרק זמן קצר מדי, יטען המועדון כי יכול להיות שכעבור מס' דק' הייתה כניסתם למועדון מותרת, אולם אתם כבר בחרתם לעזוב את המקום.

אם הנכם בעלי חזות מזרחית והגעתם עם מס' חברים למועדון ושם החליט הסלקטור להכניס את מי מחברכם שאף הוא בעל חזות מזרחית ואילו אתכם סירב להכניס, הרי שתהיה לכם בעיה קשה להוכיח כי דווקא אתכם סרבו להכניס בגלל הפליה.

גובה הפיצוי בו ניתן לזכות–

החוק מעניק לתובע אפשרות לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק בשיעור של 50,000 ש"ח. כמובן שאם יצליח התובע להוכיח נזק ממשי אחר, יוכל גובה הפיצוי להיות גבוה יותר באופן משמעותי, אולם, עד היום טרם נפסקו לתובע בתביעה בגין הפליה אסורה, פיצויים מעבר לסכום הקבוע בחוק.

חשוב להבהיר כי הסכום הקבוע בחוק הוא הפיצוי המקסימאלי שניתן לקבל ללא הוכחת נזק במקרה של הפליה אסורה.

לצערנו בתי המשפט נוהגים שלא להעניק את מלוא הפיצוי באופן שגרתי, אלא במקרים חמורים במיוחד, בהם הייתה הפליה מובהקת וברורה.

הפיצויים שנפסקו עד היום לתובעים נעו בין 7,000 ש"ח ל-50,000 ש"ח הכול בהתאם לנסיבות המקרה.

סיכום –

חוק איסור הפליה, הינו חוק צעיר יחסית אשר אט אט  מתחיל לתת אותותיו ובתי המשפט השונים החלו לטפל בעשרות מקרים של הפליה אסורה.

מטרתו העיקרית של החוק הייתה לתת לציבור הבליינים שיוון זכויות בכניסה למקומות בילוי, ולמנוע השפלה של בליינים שכל מבוקשם היה לבלות בילוי נעים במועדון או בר.

בתי המשפט החלו בשנים האחרונות לפסוק פיצויים לא מבוטלים לנפגעי הפליה אסורה, ובכך לגרום לבעלי המועדונים להפנים את הוראות החוק בדרך היחידה (כמעט) שיכולה להכאיב להם והיא דרך הכיס.

לאותם בליינים שנתקלו בתופעת ההפליה הפוגעת והאסורה נאמר, כי אל לכם לשבת בחוסר מעש, אם בידכם ראיות כי שנעשתה כנגדכם הפליה אסורה פנו לעורך דין המתמחה בתחום, זה יסייע לכם ויוכל להנחות אתכם בקידום ההליכים המשפטיים אל מול זה שפגע בכם והפלה אתכם בניגוד לחוק.

משה טייב,


לב- טייב משרד עורכי דין


הכבאים 9, רמת גן.


טלפון -072-2428822, פקס: 072-2426622




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב