דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רפואה אלטרנטיבית בקופות חולים 

מאת    [ 29/05/2010 ]

מילים במאמר: 1764   [ נצפה 3000 פעמים ]

למרות שבישראל עוסקים כיום על פי הערכות צנועות כ-10,000 איש במקצועות הרפואה המשלימה, נכון להיום אין סדר ופיקוח על הענף. כל קופות החולים ובתי החולים שלהם ערוצי טיפולים אלטרנטיביים ? כולל בתי חולים ממשלתיים ? לא מעסיקים מטפלים מוסמכים.

 

"העובדים מגויסים בשיטת הסמוך", טוען ד"ר חיים רוזנטל, ראש מגמת הומאופטיה במכללת מדיסין לרפואה אלטרנטיבית. "הרופא המארגן את המערכת יודע שהעובד המסוים בסדר, שהוא עבר הכשרה תקינה לדעתו".

 

"קופות החולים אמנם מעסיקות בוגרי בתי ספר שנתפסים כרציניים יחסית, אבל מצד שני, מכיוון שהן מתחרות במחירים בשוק הפרטי וגובות תעריפים שאף מטפל פרטי לא יכול לעמוד בהם, הן משלמות למטפלים העובדים אצלן תשלומים ששואפים לאפס. מי שצריך קורת גג עד שיכירו אותו הולך לעבוד בקופות החולים", אומר פרופ' משה שטרנפלד.


מחירי טיפול אלטרנטיבי בקופ"ח למבוטחים בביטוח משלים (בשקלים)

 

 

 

דיקור סיני

כירופרקטיקה

רפלקסולוגיה

הומיאופתיה

שיאצו

שיטת אלכסנדר

שירותי בריאות כללית

82

73

76

114

82

82

מכבי שירותי בריאות

75-125

80-130

70-120

230-280

65-115

60-110

לאומית

60

70

55

70-150

55

-

מאוחדת

75-190

80-110

35-70

100-200

35-75

60-70

 

 

הערה: אורכי הטיפול משתנים בין הקופות ובין הסוגים השונים. כמו כן המחיר משתנה לפי סוג הביטוח ובין טיפול ראשון לשני 

 

פער המחירים בין התשלומים שגובות הקופות ובין הטיפולים בחוץ אכן גבוה, ויכול להגיע לפי 2-3 אצל המטפלים הפרטיים ופוגע בביקוש לטיפולים אצלם.

 

קחו לדוגמה את 2 התחומים הפופולריים ביותר ברפואה המשלימה: רפואה סינית והומאופטיה. טיפול של מטפל מרפואה סינית עולה בקופות החולים 60-149 שקל (לפי הקופה ומעמד החבר המבוטח) בעוד שטיפול פרטי עולה 150-400 שקל. מפגש אצל הומאופט עולה בקופות החולים 107-355 שקל (שוב, לפי קופה ומעמד החבר) לעומת 400-800 שקל בשוק הפרטי.

 

בחוץ זה יותר יקר

 

"כל המטפלים שעובדים אצלנו מיומנים ומוכשרים, סיימו לימודים ברמה של מטפל בכיר ומאחוריהם מספר שנות ניסיון", טוען ד"ר גלעד כהן, רופא קונבנציונלי שמשמש גם כמנהל בית הספר לרפואה משלימה מדיגייט של מכון וינגייט וכאחראי על מערכת הרפואה המשלימה של קופת חולים מאוחדת. לדבריו, בחלק מהטיפולים האלטרנטיביים עוסקים בקופה מטפלים שהם גם רופאים קונבנציונלים. המטפלים בביופידבק, למשל, הם רופאים, פסיכולוגים או מרפאים מוסמכים.

 

למה מוכנים מטפלים מיומנים כל כך להסתפק בתעריפים הנמוכים יחסית שמשלמת הקופה? על פי ד"ר כהן, זה קורה גם בגלל שיטת העבודה של הקופה. "אנחנו עובדים בשיטה אינטראקטיבית. הטיפולים המשלימים משולבים ברפואה קונבנציונלית ומלווים בישיבות עבודה שגרתיות בנוכחות רופאים בכירים. כך המטפלים מקבלים השכלה רציפה ברמה אקדמאית, שלא יקבלו בחוץ".

 

במכבי טבעי, ערוץ הרפואה המשלימה של קופת חולים מכבי, מסבירים את הסתפקותם של המטפלים בתעריפים נמוכים יותר בעובדה שהמטפלים מועסקים כשכירים ופטורים מכל דאגה הקשורה לסביבת עבודה, מיקום, חומרי טיפול, ציוד, הוצאות אחזקה ושירותי מזכירות.

 

"מטפלים מתקבלים לעבודה במרפאות רפואה משלימה רק כשיש להם ניסיון של 3 שנים לפחות, ולאחר שסיימו לימודים במסגרת מוכרת. הם נבחנים על ידי הרופא הראשי של כללית רפואה משלימה", אומרת דוברת שירותי בריאות כללית.

 

גם במכבי טבעי מדברים על הסטנדרטים הגבוהים שמציבה להם המערכת. "זו הסיבה שבגינה הוקם בית הספר מירב ללימודי רפואה משלימה בניהול המקצועי של מכבי טבעי".

 

אין מנגנון הסמכה רשמית

 

אלא שגם מנגנוני הסינון הפנימיים של קופות החולים אינם משנים את המצב העגום של הענף שהביקוש לו עולה ופורח משנה לשנה. "אפילו נושא ההגדרה של העוסקים בטיפולים אלטרנטיביים איננו ברור", מוסיף ד"ר רוזנטל. "אם נכלול את כל העוסקים בהילינג ותורות רוחניות למיניהן, נוכל אפילו להגיע ל-20-30 אלף איש שמעניקים טיפולים של רפואה משלימה לסוגיה".

 

למרות שמדובר בכמות בלתי מבוטלת של מטפלים, איש איננו מוסמך רשמית לעסוק במקצועו כי בישראל אין עדיין מנגנון של הסמכה רשמית. במשרד הבריאות יושבים על המדוכה שנים, והפלונטר תקוע בסוגיה הבעייתית הראשונית ? איזו הכשרה צריך לעבור מטפל אלטרנטיבי על מנת שיוכר ככזה. "מתנהל אמנם תהליך לקראת הסמכה ממשלתית", מספר יאיר שמר, הומאופט קלאסי ויו"ר ארגון הגג של הרפואה המשלימה.

 

במהלך כהונתו של דני נווה כשר הבריאות, הוקמה בפברואר 2005 ועדה לרגולציה של רפואה משלימה בראשות ד"ר יצחק זיידס, סמנכ"ל בבית החולים תל-השומר. בוועדה חברים נציגים של ארגון הרופאים, המטפלים האלטרנטיבים ואנשי משרד הבריאות. האינטרסים של החברים בוועדה שונים, והיא נתקעה בנושא ההכשרה והפיקוח עליה.

 

הרופאים הקונבנציונלים דורשים שלימודי הרפואה המשלימה יתבצעו במסגרות אקדמיות, מה שיפסול, כמובן, את רוב המסגרות הקיימות. הרופאים האלטרנטיבים מתנגדים לכך בקנאות. "אנחנו סבורים שלא נכון להכניס את כל הלימודים רק לאוניברסיטה, כדי לשמור על המסגרת ההוליסטית הייחודית לרפואה האלטרנטיבית. באנו עם הצעה להקים מועצת הסמכה ארצית שתכיר בבתי ספר באיכות גבוהה, אבל לממסד הרפואי יש בעיה להכיר בכך. התוצאה ? הנושא תקוע", אומר שמר.

 

זה עלול להיות מסוכן

 

לא מדובר רק בבעיה סמנטית. "חלק מהטיפולים המשלימים עלולים להיות מסוכנים אם הם מבוצעים על ידי אנשים בלתי מיומנים", קובע ירחון הצרכנות הבריטי "וויץ'?", שפירסם לאחרונה תחקיר גדול בנושא הטיפולים האלטרנטיביים. כירופרקטיקה ואוסטיאופטיה עלולים להיות מסוכנים לנשים הרות, לסובלים מבריחת סידן, וכן למי שמקבל על בסיס קבוע תרופות למניעת קרישת דם.

 

טיפול באוקופונקטורה (דיקור סיני) עלול להיות מסוכן אם הוא מבוצע על ידי מטפלים בלתי מיומנים, בדומה לשימוש בצמחי מרפא, במיוחד למי שמקבל במקביל תרופות קונבנציונליות להורדת לחץ דם, לדילול דם ועוד. אפילו עיסויים עלולים להיות מסוכנים לנשים בהריון, לסובלים מבעיות ורידים או לבעלי נטייה לטרומבוזה.

 

ומה על ההיבט החוקי? "למטפלים ברפואה המשלימה אין מעמד רשמי, כי לפי החוק היבש רק רופא או מטפל מוסמך יכול לטפל באנשים", טוען ד"ר רוזנטל. לדעתו, המטפלים חשופים לכאורה לתביעות במקרה של נזק, מכיוון שאסור היה להם בכלל לגעת במטופל אלא אם הם גם רופאים קונבנציונליים. שמר דוחה את הטענה: לדבריו, אין אמנם הסמכה למקצוע ? אבל גם אין בו עבירה על החוק.

 

שמר נתלה בפסיקה של בית המשפט שניתנה לאחרונה במקרה של תביעה שהגישה המדינה נגד הומאופט בטענה שהתחזה לרופא. השופט דחה את התביעה, בטיעון שמטפלי רפואה משלימה אינם יכולים להחשב לרופאים.

 

איך בוחרים מרפא אלטרנטיבי?

 

אז איך בוחרים מטפל אלטרנטיבי מתאים? בלית ברירה ממליצים שמר, שטרנפלד ורוזנטל להסתמך על מנגנון הסינון העצמי של המקצוע. לשיטתם, גם העוסקים הרציניים בתחומי הרפואה המשלימה מעוניינים לסנן את השרלטנים והחאפרים. כולם ממליצים לשאול את המטפל אם הוא חבר באגודה המקצועית של תחום עיסוקו, ולבדוק מול האגודה שהדברים אכן עומדים במבחן המציאות.

 

"לאגודות המקצועיות יש ועדות קבלה, קוד אתיקה ומנגנוני סינון. הן גם מודעות לרמות השונות של מסלולי ההכשרה, ומקבלות כחברים רק את מי שסיימו בית ספר רציני בארץ או בחו"ל", טוען שמר. "האגודה המקצועית בודקת אם המטפל למד בבית ספר מסודר, והיא יכולה להניח שהוא בעל רמה בסיסית טובה. לצרכן אין כל דרך לדעת זאת, והוא חייב להישען על שיקוליה", אומר רוזנטל.

 

באגודות המקצועיות חברים כ-4,000 עוסקים במקצועות הרפואה האלטרנטיבית. היום קיימות 9 אגודות מקצועיות המוכרות על ידי ארגון הגג: הומאופתיה קלאסית, רפואה סינית, נטורופטיה, רפלקסולוגיה, מקצועות העיסוי, פלדנקרייז, אלכסנדר, פאולה ורולפינג. עוד מספר אגודות מצויות בשלבי כניסה.

 

מכיוון שהצרכנים אינם יכולים לוודא שהמטפלים המשלימים אליהם הם הולכים אכן מיומנים, ניתן להשתמש באתרי האינטרנט השונים ובפורומים העוסקים ברפואה משלימה כדי לברר את המוניטין של מרפאים שונים ? אם כי גם לתגובות הגולשים יש להתייחס בערבון מוגבל.

 

שיטת ההתייחסות של המרפא למטופל יכולה להצביע על מידת רצינותו: מרפא רציני יהיה מוכן לשרטט את תוכנית הטיפול שלו, כולל פירוט התקציב. אם אתה לא מרוצה מהטיפול, ומרגיש תופעות לוואי ? אל תחשוש להתלונן, גם בפני המטפל וגם בפני הרופא.

 

 באדיבות פורטל מיסטי

www.mysti.co.il

 

יניב | מנהל קשרי לקוחות | פורטל מיסטי אתר :  www.mysti.co.il אימייל :  support@mysti.co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב