מה אני יכולה לתרום לכיתה?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מה אני יכולה לתרום לכיתה? 

מאת    [ 21/05/2010 ]
מילים במאמר: 793   [ נצפה 2630 פעמים ]

 
 

מוקדש לנכדתי רחלי

ולעליזה שריקי, מורה בביה"ס עציון בקרית מלאכי

מורה בכיתה ב' ביקשה מכל התלמידות לכתוב "מה היא יכולה לתרום לכיתה?"

נכדתי רחלי ציינה 3 תחומים בהם היא יכולה ואף תורמת לכיתה:


    • לקשט הקירות.
    • לעזור לתלמידות מתקשות.
    • לתת לכל אחת המון המון אהבה ( משפט שנכתב באותיות גדולות).

התרשמתי עמוקות מהמורה הנהדרת המדגישה למידה והישגיות אך משלבת חינוך לנתינה. אנו מודעים לעקרונות החינוכיים ערכיים ביהדות המבהירים לנו חשיבות לימוד תורה. כל אחד מאיתנו מקטנות ולתמיד חייב ללמוד להשכיל ולפתח מוח יוזם ויצירתי. החכמה התבונה והדעת יחדרו לכל אחד מאיתנו רק אם נתמיד בלמידה, כך מחדדים את מוחו של האדם ושומרים על תאי מוח שלא יעלמו.

יחד עם זאת חובה עלינו- הורים ומורים להחדיר בכל ילד את הנתינה, את אהבת האדם, את האחדות בין כל היהודים, היינו- עלינו להמשיך לטפח ייחודיותו של כל יחוד בהתאם לכישוריו וליכולתו האישית, לפתח בכל אחד בעיקר את נקודות החוזק שבו, להצמיחו לתפארת כולם. אך חובה עלינו לשלב כל שלבי האינטליגנציה הרגשית,

חובה שבכל ילד יהא מוח פורה יוזם ויצירתי המשולב עם תכונות רגשיות ונתינה לאחר- כל הזמן.

היהדות מדגישה חשיבות השכלתו ולימודו של כל אחד ואחד- שנהיה כמעיין המתגבר, לומד ולומד אך מפיץ מעיינותיו גם לאחרים. יחד עם זאת, על כל אחד לעצב בתוכו לב טוב.

השילוב המנצח הוא חכמה שופעת עם לב טוב.

חשוב שכל מורה בכל גיל, מקטנות ועד בגרות, ישלב בכל עשייתו החינוכית שני ההדגשים החשובים ביותר בחינוך, למידה- פיתוח המוח, ואהבת הרע- כפי שמצוין היטב ביהדות "ואהבת לרעך כמוך".

המורה הטובה והחכמה של נכדתי רחלי- פעלה היטב, עם מוח יצירתי, כאשר ביקשה מכל תלמידי הכיתה לציין תחומי "הנתינה". ראוי שחשיבות הנתינה תבוא לידי ביטוי בעשייה ממש.

הכתיבה של הרעיון האישי חשובה ועקרונית. ראוי להדגיש זאת על פלקט בכיתה "שכולם" יראו טוב ליבה של כל תלמידה. כן, ראוי לדעתי – לציין בתעודה של כל בת- תרומתה לבנות אחרות.

הבה ננסה להבין כתיבתה הנפלאה והמרתקת של נכדתי רחלי. 
 

1. לקשט קירות הכיתה

לרחלי- חשוב מאד להיות בכיתה מקושטת, אסטטית ונעימה. היא מוכנה להקצות מזמנה ומרעיונותיה יוזמות יצירתיים כדי לדאוג שקירות הכיתה יהיו יפים, מרשימים ומלמדים, היא מוכנה להקצות זמן למען הכיתה כולה.

2. לעזור לתלמידות מתקשות

לרחלי לב טוב ומעולה. היא חושבת "שנתינה" לחברותיה בלמידה, מאד חשוב ועקרוני. רחלי תלמידה מצטיינת וטובת לב. התנהגותה בכיתה נפלאה, תפיסת עולמה נהדר, ללמוד ולהשכיל, להחכים ולהתחדש כל הזמן, אך יחד עם זאת ראוי לעזור ולסייע לחברותיה.

רחלי מבינה, כי סיוע לימודי לחברותיה היא מצווה חשובה ביהדות. אנו יודעים חשיבות הלמידה על ידי המורים, אך מניסיוני הרב בשדה החינוך למדתי כי בכל גיל- למידה איכותית מעולה קיימת ומעוגנת היטב כאשר חבר מלמד חבר.

הלמידה בחברותא מודגשת מאד ביהדות מאז ומתמיד,

הלמידה היא ללא פחדים וחששות.

לרחלי הנהדרת לב פתוח ונהדר, היא מוכנה וערוכה להקצות זמן יוזמות וחשיבה יצירתית כדי לעזור לחברותיה המתקשות.

להציג תרומה מסוג זה- חשוב מאד, ילדה בכיתה ב' מבינה בחכמתה- כי יש ויש בנות שהלמידה קשה להן וחשוב לעזור ולסייע להן.

3. לתת לכל אחת המון המון אהבה

התרגשתי מאד ממשפט מפתח זה, מנתינה משמעותית אמיתית ואיכותית,

להעניק לכל אחת ואחת המון אהבה.

רחלי מבינה כמה חשוב לעזור לכל אחת, לחיות בכיתה מקושטת, אך החשוב מכל להקנות לכל בת, לכל תלמידה, לכל חברה בכיתה אהבה.

הנתינה החשובה ביותר ביהדות ובכל התנהגותנו בכל גיל, היא הענקת "האהבה". אהבה משמשת מילת מפתח ביהדות לנתינה. נתינת אהבה- קשורה היטב לרגש, כאשר אדם חש שמעניקים לו "אהבה", הרי הביטחון העצמי והדימוי העצמי חיוביים ואיתנים. ילד כמו מבוגר החש כי הסביבה אוהבת אותו- הוא זוקף קומתו ומוכן להתמודד עם אתגרים- גם אם הם קשים, אין הוא פוחד מכישלון- שהרי אוהבים אותו.

בקורס להכשרת מנהלים שהינני מרצה בו הצגתי בפניהם הרעיון הנשגב של המורה- שכל תלמידה תציין- מה תרומתה לכיתה?

אף הדגשתי- תשובותיה של נכדתי רחלי. כל פרחי הניהול- התרגשו והתרשמו משלושת התרומות של רחלי, במיוחד במיוחד מהרצון להעניק אהבה לכל אחת.

עלינו הורים ומורים להמשיך במשימתנו הקדושה והנעלה- בהקניית ידע, חכמה ובינה לילדנו, ללמד וללמד כל הזמן. אך חובה עלינו לשלב כל הזמן- חינוך לנתינה ואהבה. ככל שנקנה לכל ילד מקטנות תכונת האהבה, כך נזכה לבנות עולם מעולה וחיובי.

הרש"ר הירש מסביר לנו את הפסוק "ואהבת לרעך כמוך" בפרשת קדושים. "אהבה" לדבריו, מבוססת על "הב"-נתינה, אך חשוב מאד שכל אדם יעניק קודם כל אהבה לעצמו, שיפתח את עצמו, כישוריו ויכולתו. כאשר כל אדם מילדות, יזקוף קומתו האיתנה והחכמה- הוא בכך יאהב את עצמו. או אז הוא יוכל לאהוב- לתת אהבה לחברו- לרעו בעוצמה רבה מאד.

"ואהבת לרעך כמוך"- כאשר תאהב את עצמך- לאחר שלמדת ופיתחת את עצמך, תוכל ביתר שאת ובעוצמה מירבית לאהוב את חבירך.

רחלי המוכשרת, יישמה את פירושו של הרש"ר הירש, היא תלמידה מצטיינת וחכמה, כך היא יכולה להעניק אהבה לחברותיה.

יהי רצון שתמשיך בדרך זו בעתיד.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב