דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אתר מסחר אלקטרוני - מערכת מוכנה או ייחודית. וערכים מוספים 

מאת    [ 19/02/2007 ]

מילים במאמר: 1804   [ נצפה 4353 פעמים ]

כל השיקולים - שכירות אתר מקוון מול קניית אתר למסחר אלקטרוני


הצורך באתר
החל מראשית שנות האלפיים האינטרנט המהיר הפך לשגרה בקרב הציבור.
בד בבד , גם רמת החדירה של האינטרנט צמחה לרמות והאחוזונים מהגבוהים בעולם.

מתופעה זו לא יכלו עוד בעלי העסקים להתעלם. ואכן בשנים האחרונות מופנים יותר ויותר תקציבי פרסום ופיתוח של בתי עסק - דווקא לעולם הווירטואלי - האינטרנט - שהופך מוחשי יותר ויותר מיום ליום. יתרה מכך, רבים מאתרי המסחר המקוון היום הינם עסקים שכל כולם מבוסס אינטרנט. אין להם חנות ברחוב , אין להם כתובת פיזית זולת שם מתחם - דומיין - הכתובת באינטרנט , לעתים יש לחנות מחסן ולפעמים גם זה לא אם הם עובדים ישירות מול מפיצים וספקים.

כיום כל עסק המתקיים בעולם שמחוץ לאינטרנט , חייב שתהיה לו גם נוכחות אינטרנטית, אחרת , מבחינות רבות הוא לא קיים כלל. מי שזוכר את סיסמת "דפי זהב" מהספרים המודפסים העבים שעבר זמנם - "אם אתה לא שם אתה לא קיים" יבין את אנאלוגיה לעולם האינטרנט. רק שכאן באינטרנט - לא צריך את דפי זהב על מנת להתקיים. כיום יש המון מערכות, אתרי אינדקסים ופלטפורמות מתקדמות המאפשרות לחשוף ולהציג את אתר האינטרנט. החל ממנועי השוואות מחירים דוגמת אתרים כמו זאפ ופרייסר, וכלה במנועי חיפוש מובילים בעולם דוגמת גוגל או יאהו.

אתרים מסחר אלקטרוני - מערכות מוכנות.
עד לפני שנים מעטות היו אולי 5 חברות אינטרנט שהציעו לבתי עסק אתרי מסחר אלקטרוניים כפלטפורמה מוכנה. בשנתיים האחרונות - למעשה החל מסוף 2005 חזר האינטרנט לפרוח לאחר ימי הבועה . כיום עשרות חברות ויזמים פרטיים שהבינו את הפוטנציאל הטמון בבניית אתרי מסחר מקוונים לעסקים ומציעות את מוצריהן באמצעות אתרים תדמיתיים יפים ומושכים את העין.
בעל עסק המעוניין לחפש אחר מערכת הסחר המקוון המתאימה בעבורו, יפגוש קודם כאב ראש גדול בניסיון להבין מי מכל הפתרונות הדומים הוא המתאים לו ביותר.

המחירים של מערכות מוכנות לעסקים וירטואליים משתנות החל מ- עלות אפסית ועד לעלות של עשרות דולרים בחודש . יש חנויות המשלמות אף בשל השירותים הניתנים להן גם למעלה מ 100$ לחודש . והמחיר לא גבוה יחסית למה שהן מקבלות (פרטים בהמשך)

התכונות הכלליות דומות מאוד בין המערכות השונות כי בסופו של דבר למעשה כולן מאפשרות לבעל העסק לנהל ולמכור את מוצריו באופן מקוון באינטרנט. מכאן שגם המראה במרבית המקרים דומה מאוד ולמעשה למעט הכותרת העליונה שהיא שונה מאתר מסחר אלקטרוני למשנהו, ונתונים טכניים כמו לוגו, סלוגן, טלפונים וכיו"ב ואולי עוד איזה מוטיב חוזר של כפתור מסויים- אין הבדל בין האתרים, ובטח שאין הבדל במבנה.

אתר מסחר אלקטרוני , הוא אתר מסחר אלקטרוני, הוא אתר מסחר אלקטרוני.
דהיינו - נועד לאפשר לבעל העסק להציג מוצרים + מידע מצד אחד , ולאפשר לגולשים וקונים פוטנציאלים להיחשף בצורה הטובה ביותר למידע זה ולרכוש המוצרים אונליין באתר או באמצעות שיחה בטלפון.

אחרי שחברה כלשהי התמחתה בבניית אתר מסחר באינטרנט - היא יכולה להציע את יכולותיה עבור כל חנות אחרת שכן כאמור הידע משוכפל והפונקציות דומות מאוד אם לא לומר זהות בין אתר מסחר באינטרנט זה או אחר. על כן העלויות של בניית חנות אינן גבוהות בדרך כלל.
במרבית המקרים בהן העלות כן גבוהה - אלפי דולרים עד עשרות אלפים - מדובר באחת מהאפשרויות הבאות:
- בוצעו עבודות גראפיות רבות להתאמת האתר לאופי העסק. מה שלכל הפחות יכול לעלות בערך 400 - עבור עיצוב באנר או סטריפ שיישב בחלק העליון של האתר - וכלה בעלויות בגובה יד הדמיון הטובה על אנשי הגרפיקה - אלפי דולרים.
- בוצעו התאמות ייחודיות לבית העסק - למרות שבדרך כלל כפי שכבר ציינתי לעיל , אין הבדל בין הצרכים והיכולות וההתאמות של בתי מסחר שונים ברחוב ובאינטרנט - כולם מציגים ומוכרים מוצרים בצורה מקובלת. אם חשבתם להמציא את הגלגל ולמכור מוצר כלשהו בצורה לא מקובלת כדאי שתחשבו שוב אם זה שמתאים לאתר האינטרנט שלכם. אנשים רגילים למערכות אינטואיטיביות ואם האתר המסחרי שלכם יחרוג מהמקובל ולא יהיה אינטואיטיבי , סביר להניח שלא יירכשו בו דבר.
- ייתכן שמרבית התשלום היא בגין העלאת התכנים לאתר. אז נכון שבדרך כלל בעסקים הכוללים מאות ואלפי פריטים יש בסיס נתונים ממנו ניתן למשוך הנתונים בצורה יעילה יותר. אבל יש בתי עסק שאינם מנוהלים בבסיסי נתונים ולצורך העלאת מאות מוצריהן לאתר האינטרנט שלהן יש צורך בעובדה של שעות רבות - המסתכמות בלי בעיה לכדי אלפי דולרים. כמו כן העלאת תכנים - מידע וטקסט אורכות זמן והשקעה אפילו במערכת אתר חנות וירטואלית מוכנה. כי גם לסדר את המדפים צריך לדעת איך וכיצד.

האם רכישת מערכת האיקומרס של האתר עכשיו לעומת שכירות חודשית של האתר למסחר אלקטרוני מבטיחה חסכון בעלויות בעתיד?
שאלה יפה, והתשובה היא לא!!!

יש חברות המציעות לכם רכישת האתר אחסון ותחזוקה ללא תשלום נוסף לשנה הקרובה. אבל מסתבר שבשנה הבאה תיאלצו לשלם לפחות פי שניים אם תרצו להמשיך לקבל שירותים מאותה חברה לבניית אתרים ואחסונם.

ישנן חברות המציעות לכם אתר AS IS. שדרוגים - זה לא כלול במחיר, ולזה יש מחיר נפרד ומיוחד לכל בעל אתר אינטרנט שבעת הרכישה לא קיבל עם האתר תכונה כזו או אחרת.

אתר לפי מידה
יש חברות המציעות לכם כמובן להתחיל להקים הכל מהתחלה, וזה אומר לשלם הרבה.
אם בכלל. רכישת מערכת לפי מידה מיוחדת של אתר מקוון יכולה להתאים רק לחברה ממש גדולה שרוצה לשפוך כסף ולאו דווקא להשיג יתרונות שיווקיים או מכירתיים. לכל הפחות היא יכולה לטעון שיש לה מערכות ייחודיות של מלאי, הנה"ח ומחסן ויש צורך לקשר בין כל המערכות באתר אחד. ובעיקר - יש לה את כוח המחשוב וכוח האדם על מנת לתחזק האתר המיוחד בלא תלות בגורמים חיצוניים. אם כך, זהו כבר פיתוח של מערכת רצינית מאוד ולא אתר למסחר אלקטרוני רגיל פשוט וקל כבדוגמתנו.

אחת הטענות העולות פעמים רבות במיוחד בקרב אותם בוני אתרים בניסיון לעודד בעלי עסקים להקים אתר חדש במקום להשתמש במערכות מוכנות היא הטענה בזכות אופטימיזציה (SEO) מותאמת לאתר. אבל יש לזכור - מרבית מערכות אתרי הסחר האלקטרוני המוכנים יודעים להתמודד טוב מאוד עם התאמת האתר והקוד שלו למנועי החיפוש המובילים בעולם. האוטומציה יכולה הן להסתמך על מילות מפתח שמנהל האתר מכניס דרך ממשק הניהול שלו והן על סקריפטים הקובעים בכל דף מהן מילות ה" META TAGS" החשובות אותן יש להכניס בקוד האתר.
חשוב לזכור שגם אתר מסחר וירטואלי הנבנה מסקראץ' צריך לאפשר ללקוח בבוא היום לעדכן בעצמו ובקלות קידוד ולעדכן עמודים חדשים בנתונים חדשים. שכן מה לעשות, אתרי מסחר באינטרנט הנם אתרים דינאמיים על פי ההגדרה, כאלה שהתכנים בהם משתנים . זאת אומרת שגם באתרים הנבנים לפי דרישה ואינם גנריים לחלוטין יש צורך ליצור אוטומציה ויכולת ניהולית שתאפשר לבעל האתר לנהל אותו וגם בלי תלות קבועה ומוחלטת מול מפתחי אתר המסחר, ממש כשם שהמערכות המוכנות מאפשרות.
בכל אופן, בין אם מודים בכך ובין אם לאו, באופן זה הופכת מה שחשבתם שהיא מערכת מיוחדת וחדשה שנבנתה במיוחד בשבילכם כהזמנה לפי מידה ,למוצר מדף שכבר יכול להימכר לאחרים , אבל בעצם אתם הם אלה ששילמתם את מחיר הפיתוח היקר.

מערכת מוכנה לאתר מסחרי וירטואלי.
לעומת זאת באתר מכירות גנרי , המבוסס על מערכת כללית שמספקת צרכי אתרי מסחר רבים - אין עלות הקמה חד פעמית ואם יש היא אינה משמעותית - עשרות דולרים בלבד.
מערכת המסחר האלקטרוני שבאתר פועלת בדרך כלל בלי באגים - שכן הוא כבר הותאם ועבר מול הרבה מאוד עסקים, ובכל פעם שופר עוד קצת.
לתשומת ליבכם - אם מחייבים אתכם להתחייב לתקופת זמן, ולא כל מערכות המסחר באינטרנט כאלה? יש לשקול היטב לפני שמשלמים ולפני שיודעים בוודאות מה מקבלים, ולבדוק למה בעצם צריך להתחייב למישהו הנותן שירות על בסיס קבוע. הרי אם השירות טוב - הוא יימשך גם מעבר לתקופת ההתחייבות.

אתר עצמאי - אתר בשכירות
אין קשר מחייב בין אתר עצמאי ובין אתר מושכר.
אתר של חנות וירטואלית יכול להיות מושכר ועצמאי כאחד.
כשאומרים אתר עצמאי צריך להתייחס ל כתובת הדומיין שלו.
בכל רגע הוא יכול להחליף ספק מערכת מסחר חנות וירטואלית - לקחת עמו את הדומיין למערכת החדשה ולנהל משם את החנות. את המוצרים והתכנים יצטרך לעתים להעלות מחדש או להשתמש בעותק של החנות הקודמת.
דווקא באתר עצמאי לכאורה יכולות לצוץ בעיות קשות לפתרון מהיר ושוטף מאחר שאין תמיד אמא ואבא לפנות אליהם לתמיכה קבועה ושוטפת.

ככל שיותר ויותר בתי עסק מהשורה מנוהלים עם בסיסי נתונים וקבצים המנהלים את המוצרים , כך קל יותר להקים אתר ווירטואלי ולהעלות אליו המוצרים. יש בתי עסק רבים שלא מסתפקים באתר מכירות אחד אלא יוצרים כמה כאלה על מנת לבסס את מעמדם בשוק וליצור תחרות באותם מוצרים.

רבות ממערכות החנויות להשכרה מציעות שדרוגים חינם. למשל במערכת "אורבו" שחנויותיה מוצגות באתר הקניון SHOPY הוכנסו רק לאחרונה שיפורים טכנולוגיים רבים בממשק החנות והפונקציונאליות באתר עצמו ומנגד בעלי העסקים והחנויות הוירטואליות לא נדרשו לשלם תוספת תשלום חד פעמית או חודשית . דוגמא לתוספות שלא נדרש בגינן תשלום נוסף בשעה שיש לשער שאילו היו מתווספים למערכת מסחר אלקטרוני התפורה לפי מידת הלקוח היה זה נאלץ לשלם לפחות מאות דולרים בגין תוספות אלו -
מערכת משלוחים - משוכללת עד כדי שיכולה לחשב עלות משלוח לאזור כלשהו לפי משקל של סך ההזמנה. כמו כן, המערכת יכולה לאפשר למוצרים מסוימים להישלח בשיטות מסוימות ואילו מוצרים אחרים מוגבלים לשיטות אחרות.
מערכת מעקב משלוחים - מאפשר לבעל העסק לעדכן בממשק הניהול שלו את ססטוס ההזמנה - כולל מספר משלוח של חברת השילוח (דואר ישראל , UPS וכו...)והלקוח מקבל נתונים אלה במייל ובממשק הלקוח שלו
מערכת הצעת מחיר - הלקוח יכול להנפיק לעצמו הצעת מחיר להדפסה שליחה במייל או בפקס.

חסכון אלפי דולרים כבר אמרנו?

האם יש מערכות מסחר אלקטרוני עם ערך מוסף?
לסיום, כדאי לעמוד על תכונות נוספות העומדות לזכות או לשבט חברה זו או אחרת - תמיכה , שירות , שעות פתיחה, זמינות בטלפון או באינטרנט וערכים מוספים נוספים.

מרבית החברות יודעות להציע בעיקר דבר אחד- הקמת אתר. אך כאשר הלקוח מעוניין לדעת כיצד יגיעו לאתר האינטרנט שלו גולשים חוץ מאשר דרך מנועי השוואת מחירים ופרסום אחר בתשלום - כאשר מדובר על קידום אתרים הן מציעות בדרך כלל רישום למנועי חיפוש שכל אחד יכול לבצע ללא ידע מוקדם במספר דקות

אם מערכת סחר אלקטרוני כלשהי מציעה לכם קידום אתרים שיווק וחשיפה בשווי של מאות שקלים בחודש יש לבדוק האם יש אמת בדבר או שזוהי סתם הבטחה. כדאי גם להבין ככל הניתן לעומק את העסקה מה היא כוללת, כמה היא שווה ומה היא עולה.

לעתים הערך המוסף הניתן לחנויות וירטואליות יכול להיות שווה יותר מכל מה שהן משלמות כתחזוקה חודשית. איך זה יכול להיות אתם שואלים?

נניח שפרסום אפקטיבי של מילת חיפוש החשובה לכם אתכם עולה בגוגל 3 - בדף תוצאות החיפוש (Adwords ) . נניח שיקליקו עליכם 200 פעם בחודש רק כאן - התשלום שלכם 600 ?.
עכשיו נניח שיש לכם חנות וירטואלית של מערכת "אורבו". מוצרי החנות מופיעים הן באתר העצמאי שלכם והן בקניון SHOPY המציג אך ורק את מוצרי אתרי המסחר המשתמשים במערכת "אורבו".
מאות מילות חיפוש מעלות את קניון SHOPY בדף הראשון של גוגל - בתוצאות החינם הרגילות-אלה שלא משלמים עליהן. כל מי שייכנס לאתר הקניון ייחשף למוצריכם מבלי שתשלמו תשלום נוסף. ובכלל, החשיפה הכפולה של מוצריכם והישענות על אתר מכירות המכיל עשרות אלפי פריטים, יכולה להביא גם את אתרכם למיקום מועדף באותו מנוע חיפוש. כך שבהחלט ייתכן שאם התשלום החודשי שלכם הוא 300 - ובזכות ערכיה המוספים של מערכת המסחר אתם מקבלים את אותם 100 גולשים חדשים שלא הייתם מקבלים במערכת אחרת, הרי שחסכתם בכך 600 - בחודש אחד בצד המימון והאחזקה בלבד.
מכאן אפשר גם להבין שככל שיש באתר יותר מוצרים כך עולה החשיפה שלו במנועי החיפוש, במערכות המסחר כמו SHOPY, ולמרות שאף המחיר החודשי שהוא אמור לשלם עולה, הערך המוסף המתקבל שווה הרבה יותר.

לבדיקה ראו למשל - נעלי ספורט , ציוד משרדי - בגוגל
רועי יוגב
סמנכ"ל חברת מעלות אפק תקשורת
מנהל אתר קניון SHOPY

http://www.SHOPY.co.il

ואת מערכת הקמת האתרים http://www.Orbo.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב