דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איטום לאורך השנים 

מאת    [ 19/05/2010 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 3205 פעמים ]

איטום זה לא רק זפת .

איטום ביתי הוא נושא שמוכר לרובנו. אך איטום הוא תחום רחב שכולל גם דברים רחוקים מאוד משגרת היום-יום.

אוניות .

בעבר התחום העיקרי שבו התפתחו טכניקות איטום וחומרי איטום היה תחום בניית הסירות. הצורך במציאת פיתרון איטום לרווח שבין לוחות העץ שממנה נבנו סירות בתרבויות שונות הביא למציאת פיתרונות שונים – חומרי איטום ראשוניים. כל עוד הסירות נעשו מבול עץ חלול לא היה צורך לבצע איטום כיוון שגוף הסירה היה עשוי מחתיכה אחת של חומר. עם המעבר לבניית סירות גדולות יותר, ומאוחר יותר בניית ספינות משוטים, היה צורך בחומר איטום שיאטום את המרווח שבין לוחות העץ. סיבי עצים או צמחים שימשו כחומר איטום ראשוני: הסיבים נתחבו בכוח אל הסדקים שבין הלוחות וכך הושג איטום כנגד מים. גם שערות של חיות שימשו לפעמים כחומר איטום. עם הזמן נמצאו חומרי איטום אחרים: זפת לדוגמא שימשה כחומר איטום לספינות, לרוב בשילוב עם סיבי כותנה או סיבים מסוגים אחרים. עם הזמן והמעבר למתכת ופלדה, איטום הספינות נעשה באמצעות ריתוך ואו ברגי איטום ייעודיים. לסיפונים נעשה שימוש בצבעי איטום מיוחדים שמלבד איטום הסיפונים חשובים גם לשמירה על גוף הספינה ועל ניקיונה. מעניין לציין שכיום סירות קטנות נעשות מיריעות אחידות שנעשות מחומרים חדשניים ומתקדמים. האדם חזר אל צורת הייצור העתיקה של סירות: הכנתן מחתיכה אחת של חומר – אלא שהיום חומרים מודרניים מחליפים את בול העץ של העבר. הסירה הבנויה מיציקה אחת אינה זקוקה כמו בעבר לפיתרונות איטום נוספים, אם כי לסיפונים עדיין נדרשת צביעת איטום במקרים מסוימים.

איטום בחלל.

אחד מהפיתרונות המתקדמים שמבטיחים איטום תרמי אופטימאלי של הבית – כדורים קראמיים זעירים שמפוזרים על הגג – מתבסס למעשה על טכנולוגיה שפותחה עבור מעבורות החלל. טיסה לחלל דורשת פיתרונות איטום שונים ומסובכים שצריכים לענות על בעיות קשות ותנאים קיצוניים שבהם צריכה לתפקד מעבורת החלל. בעיה אחת היא תנאי חום קיצוניים בזמן הכניסה והיציאה מהאטמוספרה שדורשים איטום ובידוד מוחלט של פנים המעבורת כדי לאפשר קיום חיים בתוכה. הדבר היה נכון כבר במסעות החלל המוקדמים אבל עידן מעבורת החלל דרש את פיתוחם של פיתרונות איטום שיתאימו למסעות חוזרים ונשנים של אותה רכב חלל ולא רק לשימוש חד פעמי. נדרשו גם פתרונות איטום מפני דליפת גזים ממערכות ההינע של מעבורת החלל: משגרי הדלק המוצק של השיגור עצמו ומיכלי הדלק שנועדו למסע בחלל ולחזרה לכדור הארץ. למעשה, שני אסונות המעבורת – הצ'לנג'ר ב1986 והקולומביה ב2003, האסון שבו נהרג האסטרונאוט העברי הראשון אילן רמון – נגרמו ישירות או בעקיפין מבעיות איטום. אסון הצ'לנג'ר נגרם בגלל כשל של טבעת איטום במיכלי הדלק המוצק שנועד לשיגור. הכשל הביא לדליפה של מימן נוזלי שהוצת על-ידי להבת השיגור והדבר הוביל להתפוצצות המעבורת. במקרה של אסון הקולומביה, הגורם הראשוני להתרסקות לא היה בעיית איטום אלא פגיעה בכנף המעבורת שגרם להיחלשות הכנף. עם זאת הכשל של הכנף גרם למעבורת לטוס בצורה שחשפה את מערכת איטום המעבורת שנועדה להגן על האסטרונאוטים מפני החום שגורמת הכניסה לאטמוספרה לתנאים קיצוניים שלהם לא הייתה לה תשובה. איטום המעבורת לא עמד בחום והמעבורת עלתה באש והתרסקה.

איטום הבית נראה כל-כך רחוק מסיפורים על ספינות עתיקות ומסעות חלל ואסונות היסטוריים. הקשר, עם זאת קיים ומעניין להיזכר בו מדי פעם ולגלות את הקשר שבין השגרה הביתית לעולמות רחוקים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב