דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך מנסחים חוזה 

מאת    [ 17/05/2010 ]

מילים במאמר: 781   [ נצפה 4808 פעמים ]

איך מנסחים חוזה - הקדמה

בכל שלב בחיינו אנו חותמים על חוזים, חוזים הפכו לחלק משגרת היומיום. החל בדברים הקטנים ביותר, רכישת מוצרים בסופרמרקט כאשר מקבלים קבלה על הקנייה אשר ביצענו וכלה ברכישת דירה או נכס אחר, שם החוזה הוא מסועף ודקדקני ביותר. ישנה חשיבות רבה ביותר כיצד אנו מנסחים חוזה, משום שאם החוזה לא נוסח כראוי הוא עלול לפגוע בנו ולהתפרש באופן שונה לגמרי ממה שהתכוונו אליו מלכתחילה. לכן יש לשים דגש רב על ניסוח נכון של חוזה בכדי שבסופו של דבר הוא יבוא לטובתנו ולא לרעתנו.

מטרת מאמר זה להבין איך מנסחים חוזה ובאילו תחומים ניתן לנסח חוזה אשר יכול להתאים לצרכנו.

מכל מקום, ככל שנתקלת בבעיה בפרשנות כזו או אחרת בענייני חוזים, אל תהסס לשאול בפורום דיני חוזים>>

מי רשאי לנסח חוזה?

לא כל אדם מוסמך לערוך חוזה. רק עורכי דין מוסמכים לעשות כן. כמו כן כל עורך דין הוא מומחה בתחום משפט אחר ולכן עורך דין העוסק במקרקעין ייטיב לערוך חוזה מכר טוב לעומת עורך דין המתעסק בדיני משפחה. חשוב מאוד לפנות לעורך דין מנוסה ומוחה בתחום הרצוי. אל תתפשרו על עורך דין רק משום שהוא מכר והוא יכול לעשות לכם הנחה בניסוח החוזה. זאת משום שהיעדר הניסיון שלו בתחום מסוים יכול לגרום לעלויות מיותרות בהמשך הדרך כאשר מתגלים שגיאות בניסוח החוזה. מומלץ לא להתפשר על עורך דין ולשכור את שירותיו של העורך דין שנראה לכם הכי מיומן בתחומו.

מה צריך לכלול בחוזה?

ראשית, על החוזה להיות מנוסח בצורה ברורה שאינה משתמעת לשתי פנים, גם אם החוזה הוא מסובך ומסואב עליכם לבדוק שכל סעיף הוא ברור גם לכם וגם לצד השני. אל תנסחו סעיפים בחוזה שהם ארוכים מדי או כוללים הרבה תנאים. נסו לפרק לגורמים את הסעיפים ולתת לכל תנאי סעיף המוסבר היטב.

כמו כן אל תשתמשו במושגי שסתום אשר יכולים להתפרש לשתי פנים. השתמשו אך ורק במושגים ברורים אשר אינם מעלים מקום לשאלות. חישבו על העתיד ולא רק על ההווה בזמן כתיבת החוזה, משום שהחוזה הוא כלי הנועד לשרת אתכם בעתיד במקרה של תקלות או בעיות, חוזה אמור למנוע ויכוחים ולכן אם מסתכלים על העתיד ייתכן וכך יימנעו הסכסוכים.

ניסוח כפוף לדיני חוזים

כל חוזה חייב להיות כפוף לדיני החוזים. דבר זה אומנם טריוויאלי אך לעיתים כאשר מנסחים חוזה הוא נשכח. חשוב מאוד שחוזה יהיה כפוף לדינים אלו שכן אחרת הוא לא תקף ומבוטל מיסודו. חוק החוזים טומן בחובו הוראות קוגנטיות אשר אין להתנות עליהן, בשום צורה שהיא. לכן ישנה חשיבות רבה לכך שעורך החוזה יהיה עורך דין מוסמך המומחה בתחומו.

חשיבות ניסוח חוזה בסוגים שונים של חוזים

ישנם סוגים רבים של חוזים בכל מיני תחומים בחיים. בכל סוג של חוזה קיימים כללים שונים וסעיפים שונים אשר אותם יש לכלול בחוזה. בין היתר ישנם את החוזים הבאים:

1. נוסח חוזה מכר דירה- כולל התחייבויות שונות שהצדדים נוטלים על עצמם. לרוב מדובר בהתחייבויות רבות שסיום ביצוען יכול לארוך זמן רב או לחלופין ביצוע התחייבות מסוימת הוא כתנאי לביצוע ההתחייבות הבאה. כאשר מדובר במכירת דירת מגורים אז קל וחומר שמדובר בעסקה כלכלית רבת חשיבות. על כן, לניסוח חוזה המכר ישנה חשיבות מרובה, שכן כאשר הסכם המכר אינו כראוי, זה יכול לגרור התדיינות ממושכת ומיותרת בבית המשפט. חלק ניכר מחילוקי הדעות המתעוררים כתוצאה מחוזים אלה, הם תוצאה ישירה של הבדלים בפרשנות המסתייגת אשר נותנים הצדדים. לפיכך, חשוב שבחוזה לא יהיו קיימים סעיפים הניתנים לפירושים שונים.

2. נוסח חוזה שותפות- ניסוח חוזה שותפות עוד בתחילת הדרך עשוי לסייע ולהקל בפתרון מחלוקות בטווח הארוך. ישנם שלל תרחישים העלולים לקרות בתחילת שותפות, משום שמדובר באנשים בעלי אינטרסים אישיים למקסם את הונם ובשל כך חשוב לנסח חוזה שותפות עם כל התרחישים האפשריים, החל מהצלחת החברה וחלוקת הרווחים וכלה בכישלון ופירוק החברה ולכן עיגונם בהסכם שותפות הוא חשוב מאוד. גם בחוזה זה צריך לשמור על כללי דיני החוזים ודיני השותפויות המצויים בחוק. חשוב שחוזה כזה יכלול כמה שיותר תרחישים עתידיים ויענה על כמה שיותר שאלות הנוגעות לטיב השותפות.

3. נוסח הסכם ממון- הסכם זה הוא אחד מציוני הדרך החשובים ביותר בתחילת החיים המשותפים עם בן או בת הזוג. עליכם להיות מודעים לכך שייתכן כי חלילה דרכיכם ייפרדו ולכן עליכם להכין את עצמכם לשלב הזה. ישנן תקלות רבות כתוצאה מהסכמי ממון סטנדרטיים שעורכים בני זוג בלי שהם או עורכי דינם מודעים בכלל לאפשרות של "התנגשות" בין הדין האישי לבין מה שמצוין בהסכם ממון. לכן ישנה חשיבות מכרעת להתייחס לכל הגורמים ולכל החוקים הקיימים. המסקנה היא שאין לבצע הסכם ממון סטנדרטי או הסכם אצל עורך דין שאינו מומחה בעניין הספציפי שלכם. הסכם טוב יכול בעתיד לחסוך עליות מיותרות.

לסיכום

חשוב מאוד לשים את הדגש על ניסוח החוזה. חוזה טוב הוא חוזה אשר ימנע מכם דמים (מלשון כספים) בעתיד. עליכם ללכת לאיש מקצוע המומחה בתחום לו את צריכים את החוזה ולהתעכב על כל פרט ופרט בחוזה. זאת משום שחוזה טוב ימנע הרבה צרות בעתיד ויכול לפתור סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב