חשיבות התרגול- במחמאות
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

חשיבות התרגול- במחמאות 

מאת    [ 17/05/2010 ]
מילים במאמר: 788   [ נצפה 3018 פעמים ]

 
 

 

הורים ומורים נוהגים ללא הרף להעיר לילדים, לרוב מתמקדים בנקודות החולשה של כל ילד, כדי שישתפר, לרוב אין ההערות בגלל רשעות או רוע לב שלנו בראותנו התנהגות שאינה ראויה, אלא מתוך רצון לתקן המעוות, לשפר ההתנהגות ולהוסיף יידע חכמה ודעת לכאלה שאינם מקשיבים ואינם לומדים כרצוננו.

מתברר יותר ויותר שילד כמו אדם מבוגר ילמד, ישתתף בשיעורי תורה ומדע, יקשיב לכל מלמדיו- מורים והורים מתוך חיבה ואהבה בעיקר ואולי  רק אם הסביבה מקרינה חיבה ואהבה כאשר "המלמד" מורה או הורה מרבה להפגין שמחה חיוך וכבוד הרי הלומד יקשיב ביתר שאת ויפגין רצון עז ללמוד.

מתברר יותר ויותר כי הקוד המנצח בהחדרת המוטיבציה לכל ילד, ללמוד, להתקדם, להתגבר על משימות קשות, להתאמץ, להפעיל כל נימי נפשו כדי לנוע במעלה ההר התלול ביותר והפיכתו של הילד לאדם מאושר שמח וטוב לב. ניתן לעשות בשני מישורים:

1) תחושת חוויות של הצלחה כל הזמן.

2) דברי שבח, עידוד ומחמאות.

שני תחומים אלה קשורים אחד בשני, בשימוש נכון באלמנטים חינוכיים – ערכיים אלה ניתן למצות יכולתו של כל ילד, נפתח בו בטחון עצמי חזק ואיתן, הדימוי העצמי שלו יפרח ויצמח מעלה מעלה ויוסיף פרות מתוקים ומעולים בכל עשייתו.

מחמאות ודברי שבח הניתנות לאדם – מרומם רוחו ומפיח בו תקווה שניתן לנוע קדימה ולנצח. המחמאה חיונית ביותר לכל ילד ואף לכל אדם בכל מקצוע.

מחקרים רבים הוכיחו כי תפוקת העובדים קפצה מעלה, השתפרה והתייעלה ככל שהעובדים והילדים זכו לשבחים ולהכרת תודה.

ברור לנו כי ככל שנרבה להעריך, הסיכויים שהעובדים יישארו במקום עבודתם הוא גדול יותר. בעמלי החינוכי מצאתי כי כאשר המנהיג, המנהל מרבה לטפח במורים דברי עידוד ושבח, הרי המורים בוטחים בעצמם וביכולתם, ההישגים הלימודיים טובים יותר, הילדים מאושרים ומקסימים, אין בעיות משמעת וכמובן אין אלימות, כן- נמצא באופן ברור כי מורים אינם מבקשים העברה למוסד אחר. מורה המרוצה, השמח במקום עבודתו אף אם עקר לדירה רחוקה יותר, הרי הוא יעדיף "לבזבז" זמן נסיעה לבית ספרו ובלבד שהמנהיג מעודד משבח ומחמיא.

מפעלי התעשיה בהם העידוד מהווה מילת מפתח בעבודה, הרי העובדים זקופי קומה, יצירתיים, יוזמים ונמצא שהלקוחות מרוצים יותר, המחמאות שהעובדים מקבלים מדביקים אותם בתפיסת עולם שכך ראוי לעשות גם למען הלקוח.

נמצא במחקר כי כאשר היה לעובדים מנהיג – בוס לא אהוב, לחץ הדם שלהם גבוה והעדרות אף היא היתה גבוהה.

ברור לנו המורים, כי מילות עידוד למורים מגבירים בהם את המוטיבציה ובעיקר את כישוריהם החבויים בהם, אך בעיקר בעיקר המילה הטובה המחמאות ודברי השבח מעמיקה את "האחריות" של המורים כדי להצליח. האחריות היא מילת מפתח בהצלחה, היא תפרח ותועצם מאוד אצל הזוכים לחיוך להבנה ולטוב לב, צריך לתרגל את ההורים והמורים להרבות במילות מפתח שיש בהם שיר הלל ושבח.


    • הכנסת חיים לחומר משעמם.
    • מצאת כלים לאהבת הקריאה.
    • תודה לך על האיכפתיות.
    • נהדר, ביצעת עבודה קשה ומאתגרת.
    • יופי, המשך כך.
    • הוסף עוד שני משפטים והתשובה תהא  מושלמת.
    • מותר לך להבהיר תשובתך בציור או בדרמה.
    • אם קשה לך לכתוב, נסה דרך המחשב.

באסיפות הורים, הרבו לספר להורים את התחומים בהם הילד מעולה, מצויין, משתדל, דברו מעט מאוד על הקשיים שיש לו. התמקדו בנק' האור שבו, כך הוא יפרח ויגדל, בטחונו האישי יתפתח ובעתיד הוא יתגבר על נק' החולשה שלו.

ראוי שכל מחמאה לכל עובד או תלמיד, תהא אישית ולאו דוקא קבוצתית, דברי שבח כוללים לא כל כך משפעים על האדם הבודד, אין לה משמעות כמו דברי הוקרה לכל אחד בנפרד.

חשוב כמובן, לא להרעיף בדברי שבח על תחומים שאינם מגיעים לילד, הילדים חשים בכך ומזלזלים, ניתן לדבר ברוח חיובית גם אם המשימה לא בוצעה כמו שצריך.


    • שמחתי לראות את רצונך לסדר השולחן.
    • החדר מתחיל לקבל צורה.
    • תשובות 3 וכן 5 כתובות נהדר.
    • תודה שניקית השולחן.
    • היית נחמד היום יופי.

המחמאות צריכות להינתן מיידיות, קרוב למעשה ולהיות ברורות על מה ולמה, כדי לא לפגוע בכוחה האיתן והחשוב של המחמאה, מורה והורה, עליכם לעמוד כל הזמן על המשמר כדי לאתר תחומים טובים וחצאי טובים, כדי לתפוס את הילדים "על חם" ולעודד בזמן, הפירגון ודברי השבח יוסיפו להם רצון להשתפר ולהשלים המשימה.

קיימת חשיבות גדולה לחלוקת מחמאות לעיתים קרובות, התדירות הגבוהה חשובה-היא מאוד משפיעה-אם כך הבה נשתמש בה כמה שיותר.

ברור שהמחמאה צריכה להיות כנה ואמיתית,מבוגרים וגם ילדים חשים אם המחמאה מזוייפת,ישרות וגילוי לב אמיתי הם עקרונות בסיסיים בהצלחה.

ניתן לבקש מכל הורה ואף מכל מורה, רשום לפניך איזה מילים טובות, מחמאות, דברי שבח מילות פירגון היית אתה המבוגר רוצה – חפץ לשמוע מ"הבוס" שלך, מבן הזוג, מחברים, משכנים, כאשר תתרגל מה אתה רוצה לשמוע, ייקל עליך לפעול בהתאם לילדיך.

לא אחת מציינים הורים לילדים, שוב שפכת הקקאו על השולחן? למרות שבמשך שבועיים לא שפך ילדם הקקאו. במשך זמן זה לא זכה הוא למילת עידוד ושבח, "ילד נהדר שלי אתה לא שופך קקאו – יופי. הבה ננסה להרבות במחמאות-נצליח בעצוב פני הדור בכל תחום.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב