דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תסביב האשך והתפקוד המיני 

מאת    [ 18/02/2007 ]

מילים במאמר: 585   [ נצפה 5837 פעמים ]

יום אחד פנה למרפאה גבר צעיר כבן 32. הצעיר התלונן, כי בכל פעם שהוא נפגש עם אישה והוא רוצה להדק את הקשרים עמה הוא אינו מסוגל להגיע לידי מערכת יחסים אינטימית משום, שאינו מסוגל להגיע לזקפה. עכשיו הוא הכיר אישה שהוא התאהב בה ולכן הוא בא לקבל טיפול. בבדיקתו במרפאה ולאחר שיחה עמו הסתבר, כי מספר שנים קודם לכן, עבר כריתת אשך לאחר שסבל מכאבים באשך זה. הוא נזכר כי הכאבים הופיעו בפתאומיות בלילה. מאז הניתוח של כריתת האשך הוא מסתגר, אינו יוצר קשר עם חבריו ונרתע מקשרים עם נשים כדי שאלה ילעגו לו לדבריו בשל שק האשכים "המוזר שלו".
תסביב האשך (Torsio Testis) הנה תופעה פתולוגית, שבה האשך מסתובב סביב הציר של עצמו עקב בעיה אנטומית. הסבב, סוגר את כלי הדם הקשורים אל האשך המסובב. בעקבות כך, נחסמים כלי הדם המובילים אל האשך וממנו, נוצרים דמומים ובצקת ההולכת וגוברת. כתוצאה מכך, מתפתח הליך נמקי.
תסביב האשך מופיעה בדרך כלל ללא סיבה. אולם, יש המייחסים את הכאב לפעילות גופנית חריגה, מכה מקומית או תנועה חדה. הוא מופיע באחוז אחד מכלל הגברים. הוא שכיח בעיקר בגיל ההתבגרות. אולם, הוא יכול להופיע גם מתחת לגיל 10 ומעל גיל 25. אירוע זה יכול להופיע בעוברים או אף בגברים בגלאי 40 ומעלה בשכיחות נמוכה.
הסימנים להופעת סבב האשך הם כאב פתאומי חד באשך או בבטן התחתונה, או, ככאב באשך המקרין גם למפשעה באותו צד בשלב ראשון. בשלב מאוחר יותר, תתכן נפיחות ורגישות של שק האשכים בחלקו או בכולו. בחלק מן המקרים מתלווים לתלונות אלה גם בחילות, הקאות וחום. עם הופעת הכאב יש לפנות מיד לרופא לשם אבחון וטיפול. ככל שפונים מוקדם יותר לרופא או חדר מיון וככל שהאבחנה המדויקת נעשית מהר יותר, ניתן בניתוח להחזיר את האשך למיקומו הרגיל, לקבעו לרקמה שמסביבו כדי למנוע סבוב חוזר. באותו ניתוח מקבעים גם את האשך השני. אולם, אם יעברו, מתחילת הכאב, למעלה מ 6 שעות ועדיין לא נעשתה אבחנה ולא ניתן הטיפול הנאות, אזי, יתחיל תהליך נמקי באשך בשל חסימת זרימת הדם אלי וממנו. בזמן הניתוח, יימצא אשך שחור, קטן ונמקי שאותו יש לכורת ולקבע את האשך השני על מנת למנוע את סיבובו בעתיד. מדי שנה מנותחים כ-2,500 נערים וגברים בגין תופעה זו. מחציתם של מנותחים אלה, מגיעים אל שולחן הניתוחים לאחר עיכוב באבחון ובקבלת הטיפול, מסיבות שונות או לאחר אבחון שגוי. אנשים אלה, חוזרים לבתיהם עם אשך אחד בלבד.
כריתת האשך גורמת לגבר הצעיר תחושות קשות. אצל חלקם מופיעה הידרדרות במצב הנפשי. כמו, מצבי רוח משתנים, דכדוך, חוסר ריכוז ומלנכוליה. אנשים אלה, סובלים מתופעות של מחשבות טורדניות על אירוע הכאב והסבל, על המצב היומי של חסר אשך ואף יש להם סיוטי לילה עקב כך.
הנערים הצעירים, שעברו כריתת אשך, מתקשים לחזור לשגרת חייהם הרגילה. הם מפסיקים לשחק, לרוץ ולרקוד. ישנה ירידה ברמת הציונים, בהתייחסותם אל הלימודים, ומופיעים קשיים בריכוז ובמוטיבציה. הנער המתבגר שדימויו העצמי נפגע בשל אובדן האשך, מתכנס אל תוך עצמו, מסתגר בביתו, אינו יוצר קשר עם חבריו ונרתע מקשרים עם הבנות.
חלק מבין הגברים הצעירים, הסובלים מחשש שמה יינזק אף האשך הנותר, נרתעים מסוגי מספורט שונים. כגון, רכיבה על אופניים, משחקי כדור, ג'ודו, קראטה, וכד'. הביטחון העצמי נפגע בעיקר בשל החשש כי נפגעת גבריותו, ע"י איבוד כוח גברא, זקפה ופוריות.
במידה ויש לו בת זוג קבועה מערכת יחסיו איתה מדרדרת. היא, מוטרדת מבעיות פוריות שלו ולחוצה מכך והוא מאבד בשל כך, את החשק המיני. כתוצאה, מכך הזקפה נחלשת. כאשר גבר שעבר כריתת אשך מתחיל מערכת יחסים חדשה, מתבייש גבר זה מהצלקת שיש לו בשק האשכים ומהאשך החסר. בושה זו גורמת לו כי, אפילו זקפה הראשונית אינה מופיעה והוא אינו מצליח לקיים יחסי מין איתה.
נער, גבר זכרו עם תחילתו של כאב פתאומי באשך יש להגיע במהירות אל הרופא!
ד"ר זילבר הנו אורולוג-מנתח בכיר ומומחה לניתוחי לייזר באורולוגיה

קישור לאתר http://www.mirpaot-on.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב