דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיג באילת 

מאת    [ 12/05/2010 ]

מילים במאמר: 651   [ נצפה 5266 פעמים ]

הפלגת דיג במפרץ אילת

דיג באילת יכול להיות חוויה מגבשת, מהנה מאוד ומרגיעה ביותר, במיוחד בהפלגת דיג - השכרת יאכטה לדיג.

מפרץ אילת מתאפיין באוכלוסיות בעלי חיים ימיים מיוחדים במינם. אורכו של מפרץ אילת 180 ק"מ, רוחבו הממוצע 16 ק"מ, העומק הממוצע 900 מ' (עד 1850 מ' עומק מרבי).
משני צדי המפרץ שוכנות זו לצד זו מצרים, ירדן וערב הסעודית. גבול ישראל משתרע על חלקו המערבי-צפוני של המפרץ לאורך רצועת חוף של כ-16 ק"מ. מפרץ אילת הינו גבול התפוצה הצפוני ביותר של שוניות אלמוגים בעולם. בידודו מהאוקיינוס ומבנהו הגיאולוגי יצרו תנאים להתפתחות אוכלוסיות ייחודיות של חי וצומח ימי. אזור המפרץ משופע באתרי טבע, תופעות גיאולוגיות מרתקות, שוניות אלמוגים ייחודיות ומגוון בעלי חיים וצמחים. הים הכחול, הרי אדום והמדבר הצחיח המקיף את המפרץ יוצרים סביבת חיים מרהיבה המחייבת שמירה קפדנית על האיזון הטבעי הנחוץ להמשך קיומה.

בשנים האחרונות, מעבר לפגיעה בשוניות האלמוגים ובמגוון בעלי החיים והצמחים חלה גם ירידה משמעותית בכמות הדגה שבמפרץ, דבר שמקשה על דיג ולעיתים אנשים חוזרים מאוכזבים מעט מהפלגת דיג. אף על פי שהם נהנים מהשיט ומהרוגע שבהפלגה במים שקטים וכחולים ואף זוכים לזמן איכות עם חברים ובני משפחה, הם לא מצליחים להעלות על חכתם דגים רבים. האשם הוא במספר גורמים:

1. דיג בלתי חוקי - אנשים שאין להם רישיון דיג בתוקף מרשים לעצמם לדוג כאוות נפשם וללא הגבלה. הדיג האינטנסיבי במפרץ מביא להשמדה מצטברת של צורות החיים בו. שיטות הדיג החדישות מפעילות ציוד הפוגע בשוניות האלמוגים; בעקבות זאת נפגעים דגי השונית הגדולים, ואחריהם חל תהליך התמוטטות מואץ של המערכת האקולוגית. כאשר השוניות מניבות פחות דגים, מפעילים הדייגים שיטות דיג אגרסיביות יותר, והנזק מצטבר וגובר במהירות. לפי נתוני הרשות לשמירת הטבע, הצטמצמה אוכלוסיית האלמוגים ודגי השוניות בעשרות אחוזים, וחלק מהמינים נעלם לחלוטין עקב הדיג המסחרי באזור.

לשמחתי קיימת בארץ מודעות רבה בכל הקשור לאוכלוסיות בעלי החיים הימיים החיים בריף האלמוגים, אשר הנה גם מנת חלקם של קובעי מדיניות ממשק הדיג באגף הדיג. מדיניות האגף לדיג בכל הנוגע לפעילות דיג במפרץ אילת, הנה לצמצם ככל הניתן את פעילות הדיג במפרץ, תוך כדי שמירת זכויותיהם של מספר מצומצם מאד של דייגים (יחידים), המתפרנסים מדיג במימי המפרץ מזה שנים רבות.

2. זיהום מי הים במפרץ אילת - מדי שנה מתרחשים כמה עשרות אירועים של זיהום ים בשל הזרמת שפכים לים ובשל זיהומים של דלקים, שמנים, פוספטים, חומרי הדברה, השלכת פסולת לים ופיזור חול בחופים. בכל אירוע כזה נפלטים מזהמים אל מי הים, פוגעים ביצורים החיים בתוכם ומזהמים את חופי המפרץ. התחנה למניעת זיהום ים באילת מאוישת במפקחים מקצועיים של אגף ים וחופים המתמודדים באופן שוטף עם גורמי הזיהום השונים. התחנה למניעת זיהום ים באילת הוקמה בעקבות הפעלתו של קו צינור הנפט אילת-אשקלון (קצ"א), בשנת 1976. בראשית דרכה מוקמה התחנה על חצי אי קטן הבולט לתוך הים ושוכנה בקרוון ארעי, עם ציוד מועט אשר אוחסן במכולות ימיות שהוצאו משרות. לימים, נבנתה תחנת הקבע בחוף אלמוג, מצפון לשמורת האלמוגים. כיום, בעזרת הציוד המודרני שעומד לרשותה, היא ניצבת בראש החזית למניעת זיהומו של המפרץ. את התחנה מאיישים אנשי המקצוע של אגף ים וחופים במשך 24 שעות ביממה. מפקחי התחנה מתמודדים באופן שוטף עם גורמי זיהום ממקורות שונים ובהם: מסוף הפוספטים ונמל אילת, כלובי הדגים (שכבר פונו מהמפרץ), מפעלים ובתי מלון, מערכת השפכים העירונית, המרינה העירונית, כלי שיט ומסוף קצא"א (קו צינור נפט אפריקה ישראל). מפקחי התחנה פועלים מתוקף סמכויות אכיפה פלילית, ואוכפים את חוקי איכות הסביבה לרבות חוקים למניעת זיהום ים. במשך שנות קיומה טיפל צוות התחנה במאות אירועי זיהום ים ופתח עשרות תיקי חקירה שרובם הסתיימו בהגשת כתבי אישום נגד העבריינים. 

השכרת יאכטה באילת מציעה חווית דיג חוקית ומבוקרת. לבעל היאכטה רישיון דיג בתוקף, הדיג מיאכטה מתבצע באמצעות חכות ג'ירג'ור בשטחי המפרץ המותרים לדיג, דיג עומק מתבצע באמצעות חכות ופיתיונות תקינים וחוקיים, ולבסוף - דגים שאינם מיועדים לאכילה או שאינם בגודל חוקי לדיג מושלכים ללא פגע חזרה למפרץ.  השכרת יאכטה  להפלגת דיג היא חוויה מדהימה שכדאי לכם לחוות אם לשם הדיג ואם לשם הבילוי המשותף עם המשפחה ועם החברים.

 

מקורות אינטרנט:

המשרד להגנת הסביבה

משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אנונימוס

אל תשקע בזכרונות על אתמול ובתכנון המחר כי כשתתעורר תגלה שההיום כבר נגמר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב