דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסילה מנהלית - כלי אפקטיבי בידו של שוטר תנועה 

מאת    [ 10/05/2010 ]

מילים במאמר: 690   [ נצפה 2418 פעמים ]


מתן פסילה מנהלית הינה בסמכותו של שוטר בעל דרגת מפקח ומעלה. פסילה מנהלית היא פסילת רישיון הנהיגה של הנהג וזאת בשל כך כי עבר על אחת העבירות המנויות בחוק בגינן ניתן להטיל פסילה מנהלית.

מטרתה של פסילה מנהלית היא להוריד מן הכביש נהגים מסוכנים ועל כן פסילה מנהלית היא כלי אפקטיבי בידו של שוטר תנועה. כאשר שוטר סבור כי נהג מסוים מהווה סכנה לציבור אם ימשיך להחזיק ברישיונו, בכוחו להטיל פסילה מנהלית ובכך למנוע מאותו הנהג להמשיך ולבצע עבירות תנועה.

שלילת רישיון הנהיגה דרך פסילה מנהלית מוגבלת בזמן ויכולה להימשך בין 30 לבין 90 יום. ההבדל בתקופות השונות תלוי בחומרתה של העבירה.

פסילה מנהלית מונעת תאונות

פסילה מנהלית מאפשרת לשוטר תנועה להוריד באופן מיידי נהגים מסוכנים מהכביש על ידי שלילת רישיונם. בצורה זו, נמנעות תאונות דרכים שכן נהג המקבל פסילה מנהלית הוא נהג מסוכן שעתיד לבצע עבירות תנועה חמורות אם רישיונו יישאר בתוקף.

האפקטיביות הגדולה של פסילה מנהלית נובעת בין השאר גם מן העובדה כי הפסילה נעשית ללא משפט. נהג אשר רישיונו נשלל לא מקבל את יומו בבית המשפט טרם קבלת פסילה מנהלית. לאחר שרישיונו נלקח ממנו, יכול הנהג לנסות לבטל את הפסילה המנהלית או לקצרה על ידי הגשת בקשה מתאימה.

מאפיין זה של פסילה מנהלית שונה מאוד מכלים אחרים המצויים בידיו של שוטר תנועה כמו למשל קנסות. במקרה של קבלת קנס, עומדת בפני הנהג ברירית משפט, כלומר, הנהג יכול לבחור האם לשלם את הקנס או לעמוד לדין. בשל מטרתה החשובה של פסילה מנהלית, למנוע מנהג מסוכן לנהוג, אין לנהגים המקבלים פסילה מנהלית ברירת קנס או ברירת משפט.

לא ניתן להחליף פסילת מנהלית בתשלום קנס ולא ניתן לעמוד למשפט טרם קבלתה. זהו הכוח הגדול המצוי בידי שוטרי התנועה.

פסילה מנהלית – האם די בכך?

פסילה מנהלית היא ללא ספק כלי אפקטיבי למניעת תאונות דרכים ושמירה על כבישים בטוחים יותר אך נשאלת השאלה האם די בכך. מספר תאונות הדרכים בישראל ומספר עברייני התנועה מעידים על כך שאין די בפסילה מנהלית. מדוע?

1. שיקול דעת – פסילה מנהלית ניתנת על פי שיקול דעתו של שוטר כך שניתן להניח כי לעיתים מחליט שוטר שלא לשלול את רישיונו של הנהג אף על פי שהנסיבות דורשות שלילת רישיון.

2. עבריינות סדרתית – עובדה ידועה היא כי עבריין תנועה סדרתי אשר אינו מכבד את החוק בשום צורה, ימשיך לנהוג גם בשלילת רישיון. עבור נהגים מסוג זה, אין די בפסילה מנהלית ויש לעקל את רכבם.

3. עונשים לא מספקים –  רמת הענישה כיום בתחום דיני התעבורה אינה חמורה די ועל כן אינה מרתיעה עבריינים מלבצע עבירות תנועה. הטלת קנסות כבדים ומשמעותיים והטלת עונשי מאסר היא הדרך להוקיע אחת ולתמיד את עבריינות התנועה.

הגשת בקשה לביטול פסילה מנהלית

המאפיין העיקרי של פסילה מנהלית הוא המיידיות שלו. שוטר יכול לשלול את רישיונו של הנהג בו במקום כאשר לנהג לא ניתנת אפשרות להתגונן טרם לקיחת הרישיון שלו אלא רק בשלב מאוחר יותר.

נהג אשר קיבל פסילה מנהלית יכול לנסות לבטלה או לקצרה על ידי הגשת בקשה. בית המשפט אינו נוטה לבטל או לקצר פסילה מנהלית אלא אם הוא מתרשם כי יש הצדקה אמיתית לעשות כן. דיון בבקשה הוא המקום בו יכול הנהג לטעון את טענות ההגנה שלו ולנסות לשכנע את בית המשפט כי במקרה שלו קיימת הצדקה לביטול פסילה מנהלית או לכל הפחות לקיצורה.

נהג המבקש לדעת מהם הסיכויים כי בקשתו תתקבל, יכול להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני התעבורה אשר מכיר את שיקוליו של בית המשפט בתיקים שכאלו. עורך דין בעל ניסיון מתאים יוכל לייעץ לנהג האם יש בכלל טעם בהגשת הבקשה.

למותר לציין כי נהגים אשר ביצעו עבירות תנועה חמורות בעבר, הסיכוי כי בקשתם תתקבל הוא נמוך ביותר. לעומת זאת, נהג ללא עבר קודם, יכול לשכנע ביתר קלות את בית המשפט כי הוא איננו מהווה סכנה לציבור הנהגים בכביש.

החלטתו של בית המשפט בעניין זה ניתנת לערעור וניתן גם להגיש בקשה לעיון חוזר במקרים בהם חל שינוי משמעותי בטענותיו של הנהג. אין ספק כי ככלל, בתי המשפט אינם ממהרים לבטל פסילה מנהלית או לקצר את משכה וזאת משום שהמטרה היא למנוע מנהג בעייתי לסכן את שאר הנהגים בכביש.

ניתן לומר כי פסילה מנהלית היא כלי אפקטיבי בידו של שוטר תנועה אך אין בה די על מנת להילחם עד הסוף בתופעת עבריינות התנועה. נדרשת החמרה משמעותית בענישה בגין עבירות תעבורה על מנת שתתקיים הרתעה אמיתית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב