דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכרת מדגם - רישום מדגם כשלב הכרחי בעיצוב תעשייתי של מוצר 

מאת    [ 09/05/2010 ]

מילים במאמר: 584   [ נצפה 2351 פעמים ]

מבוא

עיצוב תעשייתי של מוצרים הינו אחד הענפים החשובים ביותר לפיתוח עסקי. באמצעות עיצוב המוצר ניתן להביא לצרכן גם בשורה אסטטית, בנוסף לתועלת מהמוצר עצמו. להיבט האסטטי חשיבות רבה בקידום האטרקטיביות של מוצר, ורישומו של מדגם על עיצוב המוצר הכרחית לשימור הזכויות על העיצוב בידי בעליו.

 

מדגם רשום

מדגם הינו זכות קניין רוחני הנרשמת על עיצוב חדש ויצירתי למוצר. זכויות קניין רוחני נובעות מרוחו של האדם וכוללות זכויות יוצרים, סימני מסחר, פטנט, ומדגם. הגנת העיצוב התעשייתי נעשית באמצעות רישום מדגם. רישום מדגם בישראל נעשה בפני רשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר, והוא מקנה זכות בלעדית לניצולו ויתרון מונופוליסטי כנגד יתר המתחרים בשוק ביחס לכל מוצר בעל עיצוב זהה או דומה.

 

עיצוב מוצר תעשייתי

על מנת שחברה תוכל לבסס עצמו בחזית השוק הרלוונטי על בסיס מדגם רשום, הוא יכול לרכוש מוצרים מעוצבים של אחרים, לרבות זכות הקניין הרוחני בעיצובם, קרי- המדגמים לגביהם הם רשומים. אולם כאשר חברה מפתחת קו מוצרים מסויים לגבי מוצריו, זה יהיה רווחי וקל יותר לדאוג בו בעת לעיצובו של המוצר. הגנת עיצוב במוצר באמצעות מדגם הכרחית בשלב עיצוב ועוד לפני חשיפתו בציבור. אי נקיטה באמצעים המתאימים למניעת חשיפה כזו בשלב עיצוב תעשייתי, עלולה לשלול את הזכות לרישומו, ובכך יאבד יתרון מרכזי וחשוב לחברה. עיצוב תעשייתי הינו מדגם.

 

המדגם ויתרונותיו העסקיים

רישום מדגם מעניק לחברה ערכים מוספים רבים. החברה מתחרה על אותם קהלי יעד כמתחריו, ולכן עליו להקדים את מתחריו באמצעים מקוריים. כאשר קיימים מוצרים או שירותים בעלי ביקוש או תחרות משמעותיים בשוק, המדגם תורם את חלקו הן באספקט האסטרטגי לפיתוח החברה עצמה, והן כתורם למוצר בפני עצמו. רישום המדגמים בחברה יאפשר מיקסום היתרונות הנובעים מהמוצר.

 

רישום מדגמים כאסטרטגיה עסקית

מדגם רשום הינו נכס בפני עצמו, הניתן למכירה, הענקת רשיונות, זכיונות, אכיפה משפטית, ועוד. מדגמים מהווים גם גורם אסטרטגי לפיתוח וקידום החברה. לפיכך על החברה לדאוג כאסטרטגיה עסקית לעצב את מוצריה, ולרשום לגביהם מדגם.

שיווק באמצעות מדגם

רק לאחר רישום מדגם, ניתן לסמן על המוצר או האריזה לגביהם נרשם המדגם את הסימון ® סימני מסחר, וכך גם על פרסומים שונים כמו גם באתר האינטרנט של החברה. באלו יש לתרום משמעותית לשיווק של  המוצרים ולמוניטין החברה בכלל, באשר לקוחות החברה מייחסים לחברה ולמוצריה טיב של חדשנות ואיכות. אולם לשם כך יש להקדים ולרשום מדגם על עיצוב חדש של מוצר.

 

הרתעה משפטית ע"י מדגם רשום

רק בעליו של מדגם רשום רשאי לייצר או להעניק רשיונות עפ"י המדגם הרשום, ומי שקיבל רשיון מטעם בעל המדגם רשאי לפעול רק על פי הרשיון הקונקרטי שקיבל. המערכת המשפטית מעמידה לרשות חברה בעל מדגם אמצעי אכיפה והרתעה משפטיים לשימוש מידי, ומי שמייצר ללא הרשאה מוצר מוגן במדגם, או משווק/מוכר מוצר שאינו מקורי, עלול למצוא עצמו בבית המשפט כשנגדו תלויים ועומדים צווי מניעה, חיפוש בעסקו ובמחשביו, וצו תפיסה של המוצרים המפרים. אם חברה נחשדת כמפרה מדגם של אחר, הצד שכנגד ידאג לשלוח אליו עו"ד מטעמו, עם צו בית משפט ובו להפסקת הפעילות המפרה, חיפוש המוצרים המפרים בעסקו ומחסניו ותפיסתם. אי לכך מתחרה בלתי לגיטימי יירתע מלהפר זכויות מדגם רשום (או קניין רוחני רשום אחר)

 

תרומה להגדלת שווי החברה

מדגם ירשם בספרים כנכס, ובכך יגדיל את שווי החברה. כך יגדל גם תזרים המזומנים העתידי ו"שווי עתידי" של החברה. היתרונות של מדגם רשום גם מוסיפים לשווי השוק הנוכחי של החברה.

 

תרומה למינוף עסקי

מדגם ניתן למינוף עסקי באמצעות זיכיונות ורשיונות שימוש. לעיתים זהו השימוש העיקרי של מדגם, שבא לידי ביטוי בעיקר בהסכמי הפצה של המוצרים נשוא המדגם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב