דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה צריך לדעת לפני שבוחרים פסיכולוג? 

מאת    [ 09/05/2010 ]

מילים במאמר: 578   [ נצפה 2975 פעמים ]

על פי ההערכות, אחד מכל 20 ישראלים נמצא בטיפול פסיכולוגי קבוע. בישראל פועלים היום כ-2,500 פסיכולוגים קליניים ועוד 500 בהתמחות.

הטיפולים הפסיכולוגים נחלקים לשלוש קבוצות עיקריות:


    •  פסיכותרפיה דינמית – הרואה בקונפליקטים בלתי מודעים כמקור למצוקות האדם
    •  גישה קוגניטיבית התנהגותית – לפיה האדם פועל עפ"י גירויים חיצוניים ולפי דפוסי חשיבה אופייניים.
    •  הגישות האקסיסטנציאליסטית וההומניסטית – שדוגלות בתפיסה כי האדם פועל עפ"י זווית ראייה אישית ופנימית וכי יש לו את הבחירה החופשית לנווט את גורלו.

כיום, הרבה פסיכולוגים ומטפלים משלבים בין השיטות ומציעים טיפול אינטגרטיבי.

קבלת ההחלטה לקבוע פגישה אצל פסיכולוג יכולה להיות מורכבת. הכרה והודאה בכך שקיימת בעיה, מלווה בקשיים ובדילמות רבות. רבים מרגישים אי נוחות לדבר על נושאים שגורמים להם למתח או מבוכה עם מישהו שהוא זר מוחלט מבחינתם. מצד שני, אנשים מדווחים לעיתים קרובות על תחושת ההקלה לדבר על בעיות אישיות עם מישהו שעימו לא קיימת מערכת ציפיות או שיפוט. שיתוף חברים קרובים או בני משפחה ברגשות קשים לעיתים מספק את התמיכה הנדרשת אולם קשה להתנתק מהפנייה האישית ולשקף אובייקטיביות וכנות (בשל מערכת היחסים עם אותם אנשים). יתר על כן, למשפחה ולחברים (תומכים ככל שיהיו) אין את הכלים המקצועיים לזהות את חומרת הבעיה או ההפרעה הפסיכולוגית שאנו חווים ולסייע במתן פתרונות אופטימאליים.

ברגע שנתקבלה ההחלטה לפנות אל טיפול פסיכולוגי מקצועי יש לדעת במי לבחור. שוק בריאות הנפש למרבה הצער הינו פרוץ, וקיימים מטפלים רבים הטוענים כי יש להם את הכלים  להעניק טיפול פסיכולוג אולם המציאות העגומה מצביעה על קשת רחבה של מטפלים שאינם מקצועיים או מאומנים מספיק לתת את הטיפול האופטימאלי.

מומלץ לשאול כל יועץ או מטפל המעיד על עצמו כמומחה לבריאות הנפש מה הרקע המקצועי שלו והאם הוא מוסמך לטיפול בבעיות פסיכולוגיות – במילים אחרות, האם יש לו רישיון בפועל לעסוק במתן טיפול נפשי. שימו לב שעל פי החוק אמור פסיכולוג קליני לעבור תקופת התמחות בת ארבע שנים בבתי חולים ומרפאות, לאחר שסיים את לימודי התואר השני בפסיכולוגיה באקדמיה.

רישיון לעסוק במקצוע טיפולי ניתן ע"י רשויות מקומיות ונועד להבטיח את הבקרה על תחום עיסוק בריאות הנפש. עמידה בתקנות משרד הבריאות ורישיון תקף מבטיחים כי המטפל עומד בקריטריונים ובסטנדרטים שנקבעו עפ"י חוק להכשרה מספקת. במידה ויש לכם ספקות לגבי התנהגות או רישוי של מטפל ניתן ליצור קשר עם הגוף המפקח שמעניק רישוי לטיפול פסיכולוגי. תפקיד הגוף המפקח הוא להבטיח את איכות ההכשרה הניתנת למטפלים מוסמכים ולהגן על האינטרסים של הציבור.

 כיצד לבחור פסיכולוג?

מרפאות ובתי חולים בד"כ מספקות הפניות לפסיכולוגים ומטפלים מוסמכים עפ"י חוק, לאחר הפניה מרופא משפחה או המלצה מחברים קרובים או בני משפחה. שירותי פסיכיאטריה ובריאות הנפש מחוזיים מספקים גם כן רשימות של מטפלים מהימנים החברים באיגוד הפסיכולוגים המחוזי.

באופן כללי בבחירת פסיכולוג יש לזכור כי הטיפול הפסיכואנליטי שייך למטופל, והוא זה שצריך לקבוע אם חל שיפור במצבו. אנשים לרוב אינם ממשיכים בטיפול מעבר ל-3 שנים.

יש להתאים את הטיפול ואת הכלים הטיפוליים למטופל בהתאם לאישיותו, לצרכים שלו ולמטרת הטיפול. הדבר החשוב ביותר בטיפול הוא מידת הקשר והאמון בין המטפל והמטופל, כמוקד לעבודה בטיפול, כמפגש אנושי בסיסי בין בני אדם וכמנוף שמאפשר צמיחה והתפתחות.

שמי רועי שופן ואני פסיכולוג קליני מומחה לטיפול בילדים מתבגרים ומבוגרים. הקליניקה שבה אני עובד נמצאת בתל אביב. אני סבור כי יש להתאים את הטיפול ואת הכלים הטיפוליים למטופל בהתאם לאישיותו, לצרכים שלו ולמטרת הטיפול. התחומים בהם אני מתמחה: * הפרעות חרדה בילדים ובמבוגרים* קשיים ביחסים בין-אישיים: כגון קושי ביצירת קשרים זוגיים או חברתיים, קשיים משפחתיים, קושי ביצירת אינטימיות, חרדה חברתית , חוסר בטחון והערכה עצמית המקשה על יצירת קשרים.* דיכאון * משברים אישיים: אבדן, פרידה, משברי זהות עצמית, קשיים בעבודה.* אבחון והערכה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב