דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קונסטלציה משפחתית- הגדרה ודוגמאות 

מאת    [ 07/05/2010 ]

מילים במאמר: 1710   [ נצפה 6188 פעמים ]

 

 קונסטלציה משפחתית

"...מי זוכר ומי יודע את הדרך אל ביתי? מי אשר קולי שומע ויבוא הביתה איתי?..."    

(נעמי שמר)

מאת: שירה גולדשטיין

פסיכותרפיסטית גופנית ומנחת קבוצות

פריון, הריון, אחרי לידה

יחסים ודיכאון

 

האם את/ה מוצא/ת עצמך עובר/ת מקשר לקשר מאותה סיבה ולא יודע  אותה?האם את/ה נמצא/ת בתוכך בקשר עם ה-x המיתולוגי ולא יכול להפסיק? האם את/ה כבר יודע/ת את הקושי באינטימיות ולא מוצא/ת את המקור או את הכוח לשנות? האם אני מרגיש שייך למשפחתי? מה תפקידי במשפחה? האם אני יודע את כל תפקידיי במשפחה?

 

תרפיה (קבוצתית ו/או פרטנית) חווייתית הנקראת העמדה (הקונסטלציה) משפחתית או 'סדר האהבה שבמשפחה' עונה באופן מפתיע על שאלות אלה ואחרות.מייסד ומפתח תרפיה זו הוא ברט הלינגר, פסיכואנליסט, מנחה קבוצות וכומר גרמני.

פעמים רבות בחיינו אנו "מרגישים תקועים"  ושאנו "נושאים את העול על כתפינו". לא תמיד ברור לנו מה פשר הנטל הזה, התקיעות או הקושי. תרפיה זו מזמינה לתהליך דינאמי אל תוך הסיפור המשפחתי וחושפת את מקור הבעיה דרך ההבנה אל עבר איזון והרמוניה.

 

לדוגמה, מטופלת סיפרה שהיא בחרדות לא פוסקות שהעוברית שלה לא תשרוד בלידה ובעיקר אחריה. זה הזכיר לה שכל חייה היתה בחרדות על האנשים החיים (שאנשים בחייה ימשכו לחיות ושלא יאונה להם מחלות או מוות ומידת החיות בתוכם). חרדות אלה משבשות את התפקוד היומי שלה והיא נמצאת רוב הזמן בחוסר תפקוד. בהעמדה התגלה שאימה היתה ובעודה, נאמנה לתפקיד שניתן לה מדור קודם, והוא להנציח את המתים (קורבנות השואה). בגלל המשא הכבד של תפקיד זה, אימה של המטופלת נתנה לה את התפקיד  להנציח את החיים, להיות ממונה על החיים.  

 

הרעיון המרכזי של  העמדה (הקונסטלציה) משפחתית  הוא כי ריפוי משמעותי מתרחש כשהיחיד נתפס כחלק ממערכת.  שיטה זו מאפשרת לגעת במקומות העמוקים ביותר שעיצבו אתכם ואת חווית החיים שלכם. היא עוזרת להיחלץ מן הדפוסים שמלווים אתכם במשך כל חייכם הבוגרים.

העמדה (הקונסטלציה) באה לעשות סדר. כצעד ראשון, הקונסטלציה מחפשת איפה באילן היוחסין, נוצר השיבוש ב 'סדר במשפחה'. כלומר, חושפת קשרים לא מודעים עם הגורלות של ה 'אבות הקדמונים' של המשפחה. אירועים טראומתיים כגון: מוות שלא בעיתו של הורה או ילד, החרמת בן משפחה ועוד. קשרים אלה יכולים לגרום ל 'תסבוכות'. תסבוכת זו מופיעה כהפרעה בחיים העכשוויים של היחיד ובמערכות היחסים שלו. כתוצאה יכולים לנבוע: רגשת בידוד, דיכאון, מחלות בגוף ובנפש, תאונות, קשיים כלכליים וקשיים במערכות יחסים.

כצעד שני השיטה בודקת האם  אפשר להנמיך או להמיס את העוצמות של ההרס או את הביטויים של חוסר ההמשכיות.

ולבסוף,  כצעד אחרון, הסדר במשפחה לדורותיה חוזר למקומו. תוך כדי התהליך האהבה מוצאת את מקומה אל תוך מערכות היחסים שלנו. בסוף העמדה של הלקוח כל אחד מבני משפחתו מקבל חזרה את תפקידו, מקומו הראוי במערכת המשפחתית - את אחריותו על 'החבילה שלו'  וכך חוזר האיזון למערכת המשפחתית. 

ביטויים ממשיים של שינוי יגיעו לאחר שבועות באיטיות ובהדרגה. כאנלוגיה לאדוות אחרי זריקת אבן למים. מבקש העזרה שהחל את התרפיה בקושי או תקיעות, ירגיש אט אט שהוא מתפנה, אולי בפעם הראשונה בחייו, ליצור לעצמו את חייו ולא לחיות חיים שהוכתבו מראש ולהמחיש אותם שוב ושוב.

 

בתום הקונסטלציה, אותה מטופלת מסרה לאימה את החבילה שקיבלה ממנה. כלומר אמרה לאימה שהיא לא יכולה ולא רוצה להיות אחראית על החיים של כולם רק על שלה. אימה, בתורה, מסרה לסבתה של המטופלת את החבילה שלה בחזרה. וכך הסדר חזר למקומו הנכון. באופן הפרקטי וארצי, רמת החרדות של אותה מטופלת ירדו, היא יכלה להיות בקשר אמיתי, חי, חם וקרוב יותר עם ילדתה. הסבתא של התינוקת יכלה לקבל לחיקה את נכדתה באהבה וברוך ורמות דיכאונותיה של הסבתא ירדו.

 

כיצד מנהלת הסדנה?

בעת הצבת ההעמדה (קונסטלציה) משפחתית בסדנא, מבקש העזרה (אחד מחברי הקבוצה, 'מטופל'), מבקש ממשתתפים אחרים לייצג חברי משפחה ואז מעמיד אותם בתוך מרחב, בהקשר של מערכת יחסים אחד כלפי השני, בלא פרשנות, בהתבסס על ה"תחושה" של להיות במשפחה. על אף שאין בין המשתתפים הכרות מוקדמת או מידע האחד על השני, מתרחש פנומן ('תופעה'). הנציגים הופכים למודל חי של מערך המשפחה המקורית, כלומר נוצרת, המחשה רגשית וויזואלית של הקושי. הנציגים מתחלים לחוש רגשת ומחשבות אשר משקפות את אלה של בני המשפחה המקורית של המטופל.    

 העמדה משפחתית היא  'תרפיה פנומנולוגית': כאשר משתתף מסכים כנציג לייצג מישהו אחר (מסיפורו של המטופל), מידע בנוגע לאותה הנשמה של מי שהוא מייצג מתחיל לזרום דרכו. הסבר הטוב ביותר לתופעה זו ניתן למצוא בעבדותו של הסופר והביולוג האנגלי ד"ר שלדרייק. שדה של אנרגיה, הנקרא שדה מורפי, מחבר אנשים, מקומות ואף חיות והוא בעל זיכרון והשפעה. הלינגר, הבחין ונכח בקיומו של "השדה היודע" הזה. הלינגר למד כיצד להשתמש בו על מנת לשנות דינאמיקות (משפחתיות וקבוצתיות) שקודם לכן היו נסתרות, וכך לאפשר לסדר הטבעי התומך באהבה להתבסס מחדש ולאפשר זרימת אהבה מחדש.

לדוגמה, מטופל, בן 30 לחייו, ביקש לעבוד על קושי הקבוע שלו באינטימיות. אחרי שבחר נציגים לסיפורו, התגלה בהעמדה, על ידי הנציגה של אימו, שהיא עסוקה באבל על האח. אמרה:  '...זאת משרה מלאה, ואין לי פניות או יכולת להתחבר אליך (מטופל). כל מה שאני יכולה הוא לעשות את הפעולות ההכרחיות: לחתל, להאכיל, לקלח ולהשכיב לישון...' כשהמטופל גילה והבין בצורה חווייתית מה ההשלכות של מות אחיו לסביבה ועליו, ההקשרים מיד החלו לפעול. אחרי דיאלוג בין אימו לבינו בהעמדה עצמה על ידי הנציגים ועל ידי הנחייה שלי היא לקחה בחזרה את האחריות שמוטלת עליה, קשר עם הבן שלה. לאחר שנה צלצל המטופל וסיפר שבמערכת יחסים שלו קרו שינויים אדירים, הוא מחפש בחשש את הקשר הקרוב עם זוגתו וחושבים יחד על ילד. בנוסף, הוא בטיפול שממשיך ללמד אותו ולשהות איתו עם הקשיים באינטימיות.   

 

העמדה (הקונסטלציה) משפחתית עוסקת בנושאים: שייכות, זהות, נאמנות, תפקידים, סדר וכבוד.  בעבודה זו יש פשטות וניקיון ובתוכה היא יוצרת את המרחב שניתן דרכו לראות את הדברים, כפי שהם.

מטרת התרפיה (קבוצתית/פרטנית):

  • גילוי וזיהוי חסימות ומעצורים הקשורים ליחסים שלי עם הסביבה: במשפחה, בזוגיות, בהורות ובמערכות יחסים.
  • גילוי וזיהוי תהליך המוביל לפיתרון חסימות הקשורות אל עצמי- הערכה עצמית, תחושת תקיעות, בדידות, דיכאון, פחד מהחיים, עצמאות, התפתחות אישית ורוחנית ועוד. 
  • הבנה איך וכמה אני קשור לבני משפחתי? מהי מידת האהבה? וגילוי ה 'מחירים' שאני מוכן לשלם כדי להקל עליהם, גם לא במודע.
  • להבהיר את נושא האחריות בחיי - על מה אני לוקח אחריות? לזהות את הסיבות.
  • גילוי וזיהוי סיבות לסבל רגשי ופיזי ולצעוד צעדים לקראת ריפוי.

 

השימוש בשיטת העמדה משפחתית צובר תאוצה ברחבי העולם כאשר מטפלים רבים משלבים אותה בשיטות העבודה וניסיונם המקצועי וכיום היא בשימוש ביותר מ 35 ארצות.

הסדנא  מיועדת לכל מי שמעוניין לשפר נושאים כמו זוגיות, משפחה, פריון, מחלות (כרוניות, אקוטיות וגנטיות; פסוריאזיס, פיברומיאלגיה, אסטמה, אנדרומיטריוזיס ועוד), התמודדות עם שאלות זהות, משבר ותהליכי אבל. כמו כן הקונסטלציה יכולה לשפוך אור על מצבי דחק כגון: דיכאון, התפרצויות זעם ופחדים.

ראי/ה זאת כהזמנה אישית - למפגש משפחתי יוצא דופן, מפגש של ריפוי עם היקרים שלך מכל. נגיעה זו מאפשרת, כמו בקסם, שינויים מרחיקי לכת, בחייו של האדם. ככל שהניסיון שלי גדל  בהנחיית הקבוצות והטיפול דרך קונסטלציה משפחתית, נכחתי כי התהליך זה משפיע בצורה מופלאה גם על אנשים הקשורים למערכת המשפחתית ושאינם מודעים  באופן ישיר לעבודה שנעשתה בסדנה.

 

לסיכום, העמדה משפחתית, כמו שאני מבינה אותה ומטפלת מתוכה מאפשרת לצמוח מתוך אותו הקושי, להבין אותו, לגדול  ולהתחדש. בתור מטפלת, התברכתי וכנראה בחרתי היטב את תחומי  המומחיות שלי כי אני באמת נוכחת וחוגגת את השינויים המופלאים של מטופלותיי, כגון: התעברות, ליווי הריוני ואחרי לידה, יצירת זוגיות או מאבק על זוגיות ועוד. ובהמשך, תרפיה זו מאפשרת לי להיות עדה ולקחת חלק מהשינוי עצמו וכן לקבל מידע כמה חודשים אחרי התרפיה על התרחשויות ארציות בחייו של מטופל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב