דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם כעס-כעס ככלי לצמיחה 

מאת    [ 05/05/2010 ]

מילים במאמר: 1618   [ נצפה 2352 פעמים ]


  כעס ככלי לצמיחה

 

כעס הינו חלק מחיי אנוש.לא פשוט להרגיש כעס לא כל שכן לבטאו.

בראש ובראשונה הוא איננו נמנה על הרגשות שנעים לחוות אותם.נוכל לשם דוגמא להשוות חוויה של כעס לחוויה של אהבה.

כאשר נתחבר לרגש של אהבה,כל  גופנו יחווה תחושה נעימה: הבטן מתרחבת,"הלב נפתח" ואנו חווים חוויה של אנרגיה זורמת וממלאת,זרימה חמימה נעימה ותומכת  העוברת בתוכנו.

כאשר נתחבר לכעס לעומת זאת נרגיש כיווץ לחץ מתח ולעיתים מזומנות כאב רגשי ופיסי.

בנוסף לכך החברה מגנה אותנו כאשר אנחנו כועסים ומבטאים זאת.

החברה משדרת לנו כי על פי רוב ביטויו של כעס הינו בלתי ראוי.

אנו אמורים "לדעת להתמודד אם כעסינו".לא לחשוף את הזולת אליהם אלא ברמות "עדינות" בלבד.פעמים רבות אין הדבר אפשרי או מציאותי אלא אם נעצור את כעסנו ונפנה אותו הישר פנימה.אלא שכאן הרופאים והמרפאים מצידם,על מגוון האסכולות מהן הם מגיעים,באים מספרים לנו על מחירה המר של  אגירתו של הכעס.

מהם אנו לומדים כי פעולה זו הינה מתכון בטוח כמעט לבעיות בריאות שאין להקל בהן כאבי ראש, לחץ דם גבוה,מחלות לב,אולקוס,חולשה של המערכת החיסונית,ברמה הנפשית אנו עשויים לחוות דיכאון כאשר אנו מדחיקים את כעסינו ועוד הרשימה ארוכה...

פעמים רבות אנו עצמנו חשים מתקשים לפגוש את הכעס שלנו על מישהו או משהו ואף חוששים להרגיש אשמה בשל כך .

לפעמים מושא הכעס כבר איננו בנמצא,הוא איננו אנושי או שהוא עצמו לתפיסתנו ראוי לרחמים או לכבוד.

לעיתים מדובר באדם אשר כבר עזב את עולמנו או שאיננו יכולים לאתר אותנו ואנו נותרים כאשר אין אנו יודעים מה לעשות עם הכעס – לא לבלוע ולא להקיא.

אין ספק כי זהו מלכוד מכעיס בפני עצמו...

קיימות מספר גישות להתמודד עם כעס זוהי סדרת מאמרים הסוקרת שלש גישות במאמר זה  נזכיר אחת מן הבולטות שבהן.

לפרק את הכעס

ישנן גישות רוחניות רבות העשויות לסייע לנו לפרק את הכעס כאשר נשנה את הגישה.

גישות אלא טוענות כי לרוב,לא האירועים עצמם הם המרגיזים אותנו אלא הפירוש שאנו נותנים להם.פירוש זה ניתן לשינוי ועל ידי כך ,ניתן לפוגג את הכעס.

דמיינו כי קבעתם עם פגישה עם חבר בבית קפה באחד הבקרים.באתם מרחוק ועשיתים מאמצים רבים לפנות את הזמן היקר הזה ולהתכונן לפגישה.ציפיתם לה מאד אך חברכם  מבושש להגיע.אתם כעוסים היות ואתם מפרשים את העובדות בכך שנראה כי ששוב שכח את מה שחשוב בעבורכם...כבודכם נפגע,זמנכם נגזל והצפייה שלכם למפגש הנעים הוחלפה באכזבה.כעת דמיינו כי אתם מקבלים חלילה את הידיעה כי אדם הדומה לחברכם על פי התיאור היה מעורב בתאונה במרחק קצר מן המקום בו אתם יושבים.הוא נפגע ופונה במהירות לפני כשעה לבית החולים.היכן הוא כעסכם? התפוגג כהרף עיין,מתחלף בדאגה לשלומו ולבריאותו של חברכם. כעת מתברר כי השמועה יסודה בטעות.צלצול טלפון מלמד אתכם כי חברכם פשוט שכח להפעיל את השעון המעורר.עתה,מנומנם כולו תוך שהוא שופת מים בקומקום לקפה הראשון של הבוקר,הוא עושה אליכם שיחת טלפון של התנצלות קלה ומציע כי תיפגשו למחרת.אתם חשים כי הוא אינו באמת מבין את אשר עברתם בשעה וחצי שאתם ממתינים לו.שוב חוזר הכעס.אתם חושבים על כל הזמן הזה בו אתם מבזבזים את זמנכם דואגים ומתוחים ועל החוצפה שלו,בנוסף לחוסר האחריות,להקל ראש,לזלזל בחוויה בזמן ובמאמץ שלכם ולהציע בכזו נינוחות פגישה חלופית כאילו לא קרה דבר...

אם נעזוב את העובדות לרגע נראה כי בידיכם היו המושכות לחוש כעס או שלא לחוש אותו כל העת.כאשר סיפרתם לעצמכם כי הפגישה השתבשה משום שחברכם שרוי במצוקה לא חוויתם כל כעס.נהפוך הוא,הייתם מגויסים רגשית למענו בכל מאודכם.לעומת זאת כאשר סיפרתם לעצמכם כי הפגישה השתבשה היות וחברכם לא הפעיל שעון ובעצם לא כיבד את הזמן והמאמץ שלכם ואף איננו לוקח על כך אחריות,חוויתם כעס.

האמת היא שגם הסיפור הראשון וגם הסיפור השני הינם פרשנויות ואין לכם מושג מה היה באמת.האם לא יתכן כי העובדה שחברכם שכח להפעיל שעון נובעת מכך שהוא בחרדה דיכאון או מצוקה רגשית המסוכנת יותר מן התאונה שעבר האיש האלמוני האחר ברחוב?

האם לא יתכן כי "מלמעלה" דאגו לו כי ישכח את השעון על מנת שלא יהא מעורב באותה תאונה.אני עצמי יכולה לחלוק עמכם כי כעסתי מאד על חברה שברגע האחרון ביטלה הרשמתה לטיול אליו נערכנו שתינו לצאת יחד.

יצאתי לטיול למפח נפשי,לבדי ושם פגשתי את בן זוגי לחיים.הייתכן כי כך נועד?
 הגישה הראשונה אם כן מזמינה אותנו לצניעות לגבי הפרשנויות שלנו את המציאות.

היא מזמינה אותנו לכבד את המציאות כפי שהיא ולשנות את הפרשנות של האירועים.

הכעס מתפוגג כאשר אנו נותנים את הקרדיט לחיים.כאשר אנו מאמינים בענווה כי במובן העמוק גם אם זה כרגע נסתר מהבנתנו האנושית,האירועים בחיינו תמיד באים לטובה.

זאת גם כאשר נגרמת לנו אי נעימות.המציאות תמיד באה ללמדנו, לתמוך בנו בדרך שאיננה גלויה לנו כעת או לשקף לנו חוויות פנימיות שכדאי שנשים אליהם לב על מנת לרפאם.

כך למשל אני אכן עלולה להרגיש כי חברי אשר לא הגיע לפגישה אותה הזמין אותי,זו אשר התאמצתי כל כך לממשה זלזל בי .

עם זאת,אני עשויה לגלות בהתבוננות פנימית כי אני היא זו המזלזלת בעצמי במובנים רבים:בגופי,ברגשות שלי,במעשי וביצירות שיצרתי ועוד.

הבנה כזו תאפשר לי שינוי משמעותי לטובה באיכות חיי ובחוויה המהותית שלי והנה נמצא כי חברי בא להביא ברכה לחיי ולא צער.

אני עשויה לגלות כי להפתעתי כי הסיטואציה אינה חריגה בחיי אלא שהפעם הדבר מפריע לי.הייתכן כי פעמים רבות לא התייחסו ברצינות לזמן ולאנרגיה שאני משקיעה אלא שקיבלתי זאת כמובן מאליו - הייתכן כי זהו סימן משמח דווקא הבא להעיד על הצמיחה שלי? שהעובדה  שהיום אינני יכולה לקבל זאת עוד הינה מחזקת ורצויה? חברי במקרה כזה  היה מורה חשוב בעבורי היום...

אני יכולה גם לשים לב לכך שבעבר אף אני עצמי הייתי במצב של פיזור נפש גדול כשל חברי בדיוק.שאף אני לא הייתי מסוגלת להיערך נכון על מנת להגיע בזמן למפגשים ולא להחמיץ הזדמנויות שונות .כעת מקרה מביך  כזה כפי שארע לחברי רחוק ממני.גם אם לא ביטא זאת יתכן כי הוא מרגיש נורא ממש.לא תמיד אני ביטאתי את אשר בליבי במצבים בהם חשתי אשמה...אני עשויה להבחין,לחמול ואף להודות.

מאידך אני יכולה לבדוק ולגלות להפתעתי כי בתחומים אחרים, שונים אך דומים אני עצמי עדיין פוגעת לא פחות ברגשותיהם של אחרים.אפשרות חדשה נפתחת להפיק מן ההבחנה הזו ברכה רבה.אני גם יכולה לבדוק היכן פוגש אותי הכעס הזה.

אם דוגמאות רבות להתנהגות דומה כלפי מתרחשות בחיי ועל ידי אנשים שונים הרי שיש פה הזדמנות לקחת אחריות על מסר מסוים שאני מעבירה .כעת,מתוך חמלה וקבלה עצמית חלון מאוורר נפתח וניתן לעשות ריפוי מן השורש,לעיתים גם בעזרת חבר/ה או איש מקצוע.

אפשרויות אלה ועוד אחרות עשויות לפוגג את הכעס שלי כאשר הפרשנות שלי משתנה.

הכעס לא קיים כאשר האמונה העמוקה שלי הינה  כי האירוע שהתרחש לא היה נגדי אלא לטובתי ויש לי אמון חדש בחיים על כל מה שהם מביאים.

פתגם עממי אומר כי הרפואות גם כאשר טובות הן לבריאותינו לעיתים טעמן מר.נסתרות דרכי האל להצמיח אותנו למקום הבא.הכול לטובה.אני לא רואה בזה סוג של נחמה לשוטים אלא נהפוך הוא ,השטות הינה להישאר בתחושת מרמור מבלי לבלוע ומבלי להקיא,מבלי שנוכל להפיק ממנו תועלת...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אפרת עשירי "שילובים בגליל" מנהלת שותפהעם מרקו קפלי בתיאטרון פלייבק יהודי ערבי בגישה רוחנית מעצימה וחברתית.בשילובים בגליל אנו מקיימים מופעים וסדנאות של תיאטרון פלייבק סדנאות הילינג וכן ארוח מרפא במסגרת ייחודית של תיירות רוחנית 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב