דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תמא 38 תל אביב 

מאת    [ 04/05/2010 ]

מילים במאמר: 719   [ נצפה 3165 פעמים ]


פרויקט תמ"א 38 הוא אחד מן הפרויקטים החשובים על סדר היום הציבורי בישראל. מטרתה של תמ"א 38 היא לדאוג לחיזוקם של מבנים אשר אינם עומדים בתקן 413 ומצויים בסכנת קריסה אם תתרחש רעידת אדמה.

תמ"א 38 צריכה להיות מיושמת בכל רחבי הארץ אך למרבה הצער, תמונת המצב כרגע היא כי תמ"א 38 מיושמת בעיקר במרכז הארץ, היכן ששווי הקרקע גבוה. באופן טבעי, תמ"א 38 תל אביב היא מבין המבוקשות וזאת בשל ערך הדירות בעיר.

מדוע שווי הקרקע חשוב כל כך? במסגרת תמ"א 38 הקבלן מממן את עבודת חיזוק המבנה. בתמורה למימון זה, מקבל הקבלן את הזכות לבנות קומת מגורים נוספת על גג הבניין. ככל ששווי הקרקע גבוה יותר, כך יוכל הקבלן למכור את דירות המגורים שבנה ברווח גדול יותר.

באזורי הפריפריה שווי הקרקע נמוך משמעותית מהקרקעות שבמרכז הארץ ועל כן הקבלנים אינם מעוניינים להשתתף בפרויקט תמ"א 38 באזורים אלו. האם יש פיתרון לבעיה זו? מיד נראה.

מהי תוכנית תמ"א 38?

ישראל נמצאת בתחום השבר הסורי אפריקני ומצויה בסכנה ממשית להתרחשותה של רעידת אדמה חזקה במהלך השנים הקרובות. במסגרת ההיערכות לרעידת אדמה, קמה תמ"א 38. תמ"א 38 תל אביב דואגת לחיזוק מבנים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש ואינם עמידים כיום בפני רעידת אדמה.

בשל העלות הכספית האדירה של חיזוק מבנה קיים, תמ"א 38 תל אביב יצרה פיתרון לנושא המימון. לפי התוכנית, בעלי הדירות יתקשרו בחוזה עם קבלן. האחרון יבצע את פעולת החיזוק על חשבונו וכמו כן, ישפץ את מבנה המגורים.

בתמורה, יקבל הקבלן זכויות בנייה אשר עמן יוכל לבנות קומת מגורים נוספת על גג הבניין. תמ"א 38 מיושמת בעיקר באזור המרכז עקב הכדאיות הכלכלית של הקבלנים. ככל ששווי הקרקע גבוה יותר, כך הדירות שיבנו יהיו שוות יותר.  

מדוע תמ"א 38 היא תוכנית כדאית כל כך?

1. מבנה חזק ומוגן : בתום עבודת החיזוק מקבלים בעלי הדירות מבנה עמיד ומחוזק. נוסף על זאת, הקבלן משפץ את הבניין ובעלי הדירות זוכים למבנה חדש ונקי.

2. הטבות נוספות: במסגרת תמ"א 38 תל אביב מקבלים בעלי הדירות הטבות כגון בניית ממ"ד, בניית מרפסת ועוד.  מדובר בהטבות אשר משפרות משמעותית את איכות חיי הדיירים.

3. העלאת ערך הנכס : במסגרת תמ"א 38 תל אביב עולה שוויון של דירות המגורים ב25 – 30 אחוז! כל זאת תודות לעבודות החיזוק והשיפוץ. 

תמ"א 38 תל אביב  - מוקד תשומת הלב

פרויקט תמ"א 38 נולד על מנת לדאוג לביטחון כל תושבי ישראל אך למרות כוונותיה של הממשלה, פרויקט זה אינו מתממש בכל הארץ אלא באזור המרכז בלבד, בדגש על העיר תל אביב.

הקבלנים אינם מעוניינים לבצע עבודות חיזוק ביישוב הפריפריה מפאת העדר תמריץ כלכלי משמעותי.

עובדה זו הופכת את תמ"א 38 תל אביב לפעילה מאוד אך לעומת זאת, יישובי הפריפריה נותרים חסרי אונים לקראת רעידת אדמה. מבנים אשר נמצאים באזורים אלו ואינם עומדים בתקן 413, לא יעברו את החיזוק לו הם זקוקים בשל העדר תמריץ כלכלי לקבלנים.

למרבה הצער, נראה כי גם כאשר מדברים על תמ"א 38, נדחקת הפריפריה לפינה אך זהו אינו מוכרח להיות המצב. לממשלה יש אחריות לדאוג לכך כי קבלנים ירצו להצטרף אל תמ"א 38 גם באזורים מלבד מרכז הארץ. מתן התמריצים וההטבות לקבלנים תלוי על כתפיה של הממשלה וכמו כן, על העיריות ביישובים השונים להפעיל לחץ ולדרוש את ההגנה המגיעה להם.

מימוש תמ"א 38 באזורי הפריפריה

בשל החשיבות העצומה של תמ"א 38, יש לנקוט בכל האמצעים על מנת לוודא כי זו תמומש גם באזורי הפריפריה. יש להשוות עד כמה שניתן את הכדאיות הכלכלית של הקבלנים בפרויקט תמ"א 38 תל אביב לתמ"א 38 ביישובי הפריפריה.

כיצד ניתן לעשות זאת? רעיון אחד הוא הרחבת זכויות הבנייה.

תמ"א 38 תל אביב כהווייתה מאפשרת לקבלנים לקבל זכויות בנייה לבניית קומת מגורים אחת בלבד על גג המבנה. הוראות תמ"א 38 מאפשרות את הרחבתן של זכויות הבנייה וזה מה שצריך לעשות בעבור תושבי הפריפריה. הרחבת זכויות הבנייה משמעותה כי הקבלנים יוכלו לבנות מספר קומות מגורים ולמכור יותר יחידות דיור. כך ניתן לפצות על כך ששווי הקרקע באזורי הפריפריה נמוך יותר מאשר באזור המרכז.

לסיכום

תמ"א 38 תל אביב הוא פרויקט חשוב ביותר אך כפי שתושבי תל אביב והסביבה זכאים להגנה וביטחון, כך גם זכאים לה תושבי הפריפריה. במאמר זה הוצג רעיון אחד מני רבים אשר יכול להוות תמריץ נפלא לקבלנים להשתתף בתמ"א 38 בפריפריה ובוודאי כי יש עוד רעיונות רבים אחרים.

זהו הזמן לנקוט עמדה ולדרוש את אשר מגיע לכלל תושבי המדינה כי תמ"א 38 נועדה לדאוג לביטחון כולנו!

 בכל הקשור לתמ"א 38, תמ"א 38 תל אביב גם כן, הנה ההמלצה שלנו לפנות לפורום תמ"א 38>>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב