דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תאונת פגע וברח 

מאת    [ 03/05/2010 ]

מילים במאמר: 592   [ נצפה 1537 פעמים ]

נפגעתם בתאונת פגע וברח?

האם זכאותו של נפגע בתאונת דרכים, שאינו יודע את פרטיו של הנהג הפוגע, לקבל פיצוי מ"קרנית" , מותנית במאמץ ושקידה לאתר את זהותו של הנהג?

נפגעי תאונות דרכים נאלצים לעיתים להתמודד עם בעיה נוספת מלבד פציעתם- הנהג הפוגע סירב למסור את פרטיו וברח, וכך אין להם ממי לתבוע פיצויים. בעבור מקרים כאלה הוקמה הקרן הציבורית "קרנית".

קרנית הינה קרן לפיצויי נפגעי תאונת דרכים. קרנית תפצה נפגע הזכאי לפיצויים אם אין בידו לתבוע פיצויים מאת מבטח. למעשה קרנית באה להגן על הנפגע התמים  וזאת בהתקיים אחד מארבעת המצבים:1) הנוהג האחראי לפיצויים אינו ידוע,2) אין לנוהג ביטוח לפי פקודת הביטוח או שהביטוח שיש לו אינו מכסה את החבות 3)למבטח מונה מנהל מורשה בנסיבות מסוימות 4) המבטח נמצא בפירוק.

על מנת שנפגע יהיה זכאי לפיצוי מקרן "קרנית", נדרש בראש וראשונה, כי אותו נפגע יהיה זכאי לפיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.כמו כן, יש שני תנאים נוספים המבססים את הזכאות:1) שאין בידי הנפגע לתבוע פיצויים מאת מבטח. 2) כי חוסר האפשרות נובע מכך שהנוהג האחראי אינו ידוע .  

כמו כן,  על הפוגע להוכיח לקרן שעשה מאמץ מספיק כדי לאתר את הנהג הפוגע . ואולם אם מוכיח הקורבן כי התאמץ מספיק כדי להשיג את פרטי הפוגע? לשאלה זו עונה פסק דין מבית המשפט העליון. קרנית הגישה במקרה זה ערעור על שני פסקי דין של בית המשפט המחוזי אשר בהם חויבה לפצות נפגעי תאונות דרכים שלא היה בידיהם פרטיהם של הנהגים הפוגעים. בשני המקרים הסיעו הנהגים הפוגעים את הנפגעים לבית החולים, אך לאחר מכן נעלמו בלי שהשאירו פרטים מזהים. לטענת קרנית, במקרים אלה לא התקיימו נסיבות שבהן אדם סביר(אדם מן השורה) לא היה מברר את פרטי הנהג הפוגע ולכן לנפגעים אין זכות לתבוע אותה. השופט בפסק הדין קבע כי נפגע שאינו פועל באורח סביר על מנת שניתן יהיה לפנות לחב' הביטוח שאחראית לפיצוי, ומבקש להסתמך על קרנית, למעשה מעביר את משא הפיצויים מכתפיהם של "האחראים הראשונים" אל כתפי ברירת המחדל הממומנת מכספי הציבור. "כאשר הנפגע מצביע על סיבה סבירה והגיונית לכך שאין ביכולתו להצביע על הנהג הפוגע, והסברו זה נמצא מהימן, הכף נוטה לטובת הכרה בזכאות לפיצוי מקרנית. שיפוט מחמיר על התנהגות הנפגע בזמן אמת עלול לסכל את תכליתו של החוק בכלל ושל הקמת קרנית בפרט". בתאונת פגע וברח, כאשר גילו של הנפגע או פגיעתו הפיסית בתאונה לא איפשרו לו להתחקות אחר זהותו של הנהג הפוגע , כאשר הנפגע היה שרוי עקב התאונה בהלם או חרדה לשלומו או לשלומם של אחרים, וכאשר תגובתו התוקפנית או הסרבנית של הנהג הפוגע מנעה מהנפגע לקבל ממנו פרטים. במקרה כזה קבלת הפיצוי תהיה מקרנית . אם יתגלה מצב שבו הנפגע בחר באופן מודע שלא לבקש את הפרטים – בשל אי נעימות או סברה שהנזק שנגרם אינו רציני, כאשר התנהגות זו מעידה על חוסר איכפתיות, וכאשר יש קנוניה או ניסיון הסתרה או תרמית מצדו במקרה זה אותו נפגע לא יזכה לתבוע פיצוי מאת קרנית.

* כל האמור במאמר זה הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה יעוץ משפטי, כל הסתמכות על האמור הינה באחריות המסתמך ועל דעתו בלבד. בכל מקרה מומלץ לקבל יעוץ אישי ופרטני מעו"ד המתמחה בתחום הנזיקין.

 

המאמר נכתב ע"י עו"ד כרם רוזנברג, ממשרד רוזנברג- ביתן, עורכי-דין 0775130052.

רוזנברג- ביתן, משרד עורכי-דין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב