יחסי אמון - מרכיב בהצלחה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

יחסי אמון - מרכיב בהצלחה 

מאת    [ 03/05/2010 ]
מילים במאמר: 770   [ נצפה 5126 פעמים ]

 
 

 

אנו מודעים לתפיסת העולם המבהירה לנו כי ההצלחה תלויה במנהיג, בדמות העומדת בראש המערכת, כך בתעשייה וכך גם במערכת החינוך.

מנהיג מצליח מטפח צוות עובדים יוזמים ויצירתיים, שהרי ההצלחה תלויה בכל עובד.

מנהל – מנהיג מעולה בבית הספר לא יגיע להישגים נפלאים אם צוות המורים לא ישכיל להצליח בעבודתם. כל יחיד, כל מורה הוא חוליה בשרשרת הניצחון.

כדי שכל אחד יחוש בחשיבותו האישית התורמת להצלחה הכללית צריך המנהיג, המנהל להקנות כלים חשובים שכל אחד מהעובדים ירגיש בפנימיותו ובחכמתו כי ההצלחה הכוללת  שלהם תלויה בו ובתרומתם של כל אחד מהצוות.

ברור לנו כי לרכישת כל מיומנות קיים הצורך בתהליך – הלוקח זמן שהרי אין קפיצות דרך בחינוך. ככל שנשתמש בכלים נכונים ונבונים נוכל להצליח לקצר מעט את התהליך.

ה"אמון" מהווה גורם דומיננטי הגורן להתקדמות ולמהירות רבה יותר.

יחסי האמון בין חברי הצוות ואף בין מוסדות וגורמים חיצוניים שונים הם גורם בעל הפוטנציאל הגבוה ביותר לגרום להצלחה ולפריחה.

רמת האמון משפיעה מאוד על המהירות ועל הזמן המוקדש לעשיה ועל העלויות לכל פרויקט.

אנו יודעים את השפעת האמון בתקשורת בין אישית באווירה השוררת בין אנשים כאשר יש ספקות ביחסי האמון.

 

בעבודתי החינוכית נהגתי להדגיש כי חוסר האמון במנהל או במורה מהווה בסיס לכישלון.

קשה היה לתפקד, להתעצם ולהתקדם כאשר חלק מחברי הצוות בלתי אמינים. ככל שנאתר את כל הכלים כדי ליצור יחסי אמון עם המורים, עם ההורים, עם הרשות והקהילה הרי נקצר מאוד את התהליך החינוכי – הלימודי בהשגת כל היעדים.

קיים מתאם אדיר בין ההצלחה ליחסי האמון בין מנהל ועובדיו. מנהלים משלמים "מס" אדיר על רמת אמון נמוכה, לעתים אף בלי שהם מודעים לכך. כך קיימת ההצלחה ברמה גבוהה מאוד ובאיכות מצויינת כאשר שורר בין המנהל לעובדיו ובין העובדים ביניהם לבין עצמם אמון מלא ומוחלט. יחסי אמון טובים הם ממשיים, מדידים וגבוהים.

ברור לנו במוסדות החינוך כי ה"אמון" הוא המרכיב היסודי והחשוב ביותר, אנו יודעים שאם בונים "חזון" מעולה ותהליך מצויין להשגתו, הרי התוצאות, התפוקות תהיינה טובות, אך ברור לכולנו – אנשי חינוך וכן אנשי תעשייה למיניהם, כי אם נשלב ב"חזון" וב"תהליכים" גם "אמון" הרי התפוקות יהיו הרבה יותר מעולות. היינו האמון הינו גורם דומיננטי בהצלחה. האמון הוא הכרה – הוא הבסיס חליבה של כל עשייה, התקדמות, מוטיבציה ויצירתיות.

השיתופיות מהווה מוקד חשוב בהצלחת ארגון או מוסד חינוכי, התרומה הרבה יותר גבוהה ואפקטיבית כאשר הצוות מאוחד, פועל יחדיו בחשיבה מלוכדת, באשר ה"יחד" מאפשר הקשבה למגוון דעות, לוויכוחים, לשאילת שאלות ולמחלוקות, אלה הם הכלים החשובים והעקרוניים ביותר שבנו את חכמתו של העם היהודי לדורותיו. כל 2700 דפי הגמרא בנויים ממתודה זו, עבודה צוותית מתוך לימוד בחברותות, אך כל התהליך הנפלא הזה של בניית שלב אחר שלב ביצירת החכמה שלנו לדורות היתה בנויה על מערכת אמון.

ה"אמון" יוצר דינמיקה בהפעלת המוח של כל אחד מהצוות, בכך מביעים דעת ומקשיבים לדעות אחרים, אמון זה יוצר פתיחות הגורמת לעוצמה חזקה ואיתנה של מוח יצירתי.

תרבות של אמון היא הבסיס האיתן והחזק ביותר להצלחה.

קצב ההצלחה תלוי באמון, המוטיבציה גדלה, הנחישות, הרצון לנוע קדימה גובר והולך ככל שהאמון מהווה תשתית בבית הספר.

מנהלים המטפחים אמון בביה"ס הופכים אותו למקום נחשק, חיובי, ערכי ואנושי. לעולם עובדים יגיבו באופן חיובי ומעולה באמון שניתן להם.

חוסר אמון מביא לחוסר החלטיות, אנשים בסביבה כזאת אינם בוטחים אף בעצמם, משותקים, חסרי ביטחון והדימוי העצמי שלהם ירוד.

נתינת אמון המלווה בהערכה ותבונה בשילוב אנושיות, הבנת האחר מהווה קוד מרשים וחשוב בפיתוח הרצון העז להתגבר על מכשולים בדרך.

האדם מפעיל רמה שיפוטית גבוהה ללא חשש, יש בו אומץ לב ונטיה לנסות גם תחומים מסוכנים, יוצרים הזדמנויות, מפעילים שיתוף פעולה שכלי וארגוני, התמורות גבוהות. יש בהם המון שיקול דעת, נוצר דחף פנימי להתייעלות ולצמיחה מהירה ואיכותית.

האמון מטפח, מפתח ומגביר שותפות ולקיחת אחריות אישית וקבוצתית.

אנו יודעים במערכת החינוך, כי לקיחת אחריות היא המפתח החכם ביותר הגורם להצלחה. האחריות מגבירה בעובד אומץ, נחישות ועצמה לנסות ולהוסיף עוד ועוד יצירתיות.

בעמלי החינוכי נפגשתי עם עמיתים שחלקם היו מאוד חכמים אך לא יכולתי לשתפם בעמלי, במחשבתי, בגלל שהיו חסרי אמון, הטלתי ספקות בכל אמירתם ועשייתם, גם אם היו בדבריהם רעיונות נשגבים חששתי לנוע לכיוון עקב חוסר האמון.

 

כאשר יוצרים אמון בכל הסובב אותך, מורים, תלמידים, הורים ורשות הרי קיימת בנו זקיפות קומה, בטחון עצמי רב יותר, דימוי עצמי חיובי, ארגון, עוז ומוטיבציה להעפיל על כל הר ולהגיע לפסגה של כל רעיון.

האמון מתחיל תמיד באמון עצמי, באופן חד משמעי נמצא בכל המחקרים כי כדי להשרות אווירת אמון בקרב האחרים, כדאי וראוי ולהתחיל באמון עם עצמך, כדאי מדי פעם לברר כיצד אמינותך נתפשת על ידי אחרים, על אמון צריך לעבוד, להתאמץ ולהתנהג באופן שיעורר ויבסס אמון.

מנהיג איתן וחזק המבסס אמון יהפוך למנהיג המשיג תוצאות מצויינות והתנהגותו הופכת למקור נפלא של השראה לאחרים.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב