ראשית, כמה דוגמאות...
במפעל לייצור פלסטיק, באחת מפגישותיי עם המנכ“ל, הבחנתי כי המנכ“ל עסוק באופן בלעדי בנושאי אדמינסטרציה: מכירות, שיווק, הכשרת כוח אדם מנהלי ועוד. בכך שעשה זאת הוא הזניח את הצד הטכני של החברה. המוצרים שהמפעל הוציא לא היו ברמה גבוהה, היו המון תלונות ואי שביעות רצון כללית.
במפעל אחר אפשר היה לראות מנכ“ל שהוא מומחה בצד הטכני של המפעל והקדיש למחלקת הייצור והפיתוח את רוב זמנו. במפעל זה המוצרים היו טובים וייצרו שביעות רצון בקרב לקוחות המפעל אך המפעל התקשה להתרחב עקב ניהול לקוי: מחלקת מכירות לא הייתה יעילה, המחזורים עלו וירדו בקיצוניות, התרחשו העסקת עובדים ופיטורים בשכיחות רבה.
בחברה אחרת היו בעיות חוזרות ונשנות בנושא כוח אדם ומשמעת . המנכ“ל לא יכל להתפנות לנושאים אחרים. כמובן שהביצועים של החברה היו נמוכים.
אפשר לראות שלושה מצבים שיכולים להתרחש בחברות ובקרב המנהלים העומדים בראשם.
מנכ“ל אשר דואג לפיתוח המוצרים ושיטות ייצור מעביר את רוב זמנו בפס הייצור, מחלקת השירות.
מצב אחר בו המנכ“ל לרוב מטפל בעיניינים הניהוליים של הפירמה, כגון: טיפול בשיווק ומכירות, גבייה, יחסי ציבור.
יתכן גם מצב נוסף שבו המנכ“ל מעביר את רוב זמנו בטיפול במשמעת, אכיפה של לו“ז, בעיות כוח אדם שונות, עובדים ללא מטרה ומוטיבציה.
כמובן מנכ“ל יכול למצוא את עצמו עוסק במגוון פעילויות אשר כוללות כמה מהמצבים לעיל.
על מנת שמנכ“ל יצליח ויגרום לחברה לשגשג עליו לטפל בשלושת הנושאים הנ“ל ולארגן אותם בצורה מסודרת עד שהם מגיעים לרמה ביצועית גבוהה,.כיצד משיגים זאת?
שנית, הגדרות...
1.אתיקה
אתיקה במשמעות שלה כאן, היא מגוון כללי ההתנהגות המתאימים אשר מובילים את הקבוצה לפעול כקבוצה מתואמת שהולכת לכיוון אותה מטרה של החברה. לדוגמא: להגיע בלוח זמנים קבוע, לפעול לפי כללי בטיחות וכו‘.
2.טכנולוגיה
שיטות הייצור, הכללים והנהלים הקשורים בייצור המוצר, בהכשרת עובדי הייצור, מנהלי הייצור. השיטות והנהלים של מחלקת בקרת איכות, תיקון וכו‘.
3.אדמיניסטרציה/ניהול
כאן אנו מתכוונים, לכל הפעילות שסובבת את הייצור ותומכת בו, כלומר: מכירות, שיווק, יחסי ציבור, גבייה, טיפול בחשבונאות, כוח אדם ועוד.
עכשיו כשראינו שיש 3 נושאים שמקיפים כל פעילות עסקית ומה הם, נותר לנו לקבוע את רצף החשיבות והטיפול בהם.
אתיקה היא ראשונה ברצץ, מכיוון שהיא עוסקת ביסוד, במשמעת הבסיסית של הקבוצה ובכללים הבסיסיים שלה, שבלעדיהם לא יהיה שימוש בטכנולוגיה ואדמינסטרציה בצורה תקנית.
השניה ברצף היא הטכנולוגיה, כעת ניתן לעמוד בשיטות הייצור, הכללים והסטנדרטים של הייצור.
הדבר הבא הוא אדמינסטרציה, אחרי שיש לנו מוצר כמו שצריך, ניתן לפתח את כל הקשור לניהול הכולל: גיוס, הכשרה, שיווק, מכירות, יחסי ציבור, גבייה, טיפול בחשבונות, תכנון תוכניות התרחבות וכו‘.
כמה משימות למנכ“ל...
המנכ“ל צריך לפקח על כל שלושת הנקודות לעיל, אסור לו להזניח או להתעלם מאף אחת מהנקודות.
גם אם יש למנכ“ל סמנכ“ל תפעול תחתיו, עליו לפקוח עין ולוודא שיש טכנולוגית ייצור ושהיא מיושמת, כך גם בנוגע לנקודות האחרות.
על המנכ“ל לארגן ולנסח יחד עם המנהלים הבכירים שלו את השיטות והטכנולוגיה בכל הנושאים הללו.
בכל אחד מהנושאים לעיל, ברגע שנמצאה שיטה, דרך או נוהל מוצלחים יש לתעד ולהפיץ זאת (כעבור זמן מסויים יצטברו מספיק נהלים וכו‘ ולכל נושא יהיה ספר הדרכה/נהלים משלו).
כך מושגת היכולת להדריך אחרים בנהלים, שיטות וכו‘ מוצלחים, וכך נפתחת הדרך להתרחבות.
בהצלחה!
יועץ בכיר בעל נסיון במגוון תחומים רחב, עוסק באחרונה בבניית תוכנית המותאמת לביסוס וייעוץ לחברות ותאגידים גדולים, התוכנית כוללת מבט מקיף וכולל לטיפול בעניינים תאגידיים ובהשגת יעדים המותאמים לחברות גדולות בעלות כוח אדם רב ומוצרים מתוחכמים רבים.