דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך לתכנון קריירה וחיים מוצלחים. 

מאת    [ 29/04/2010 ]

מילים במאמר: 1455   [ נצפה 3963 פעמים ]

ההגדרה של הצלחה בחיים וגם  - מה זו קריירה מוצלחת עבורך!  

 

כל אחד רוצה קריירה מוצלחת!! אבל עצרתם פעם וחשבתם מה זו בכלל קריירה מוצלחת? וחשוב יותר, לשם מה אתם צריכים את זה?  אין משמעות לקריירה מוצלחת כאשר היא לא מלווה בחיים מוצלחים, הלא כן?

 

עבור בן אדם אחד – להיות מנהל גדול או להקים חברת start up זו הצלחה. למישהו אחר – עבודה מעניינת זה מה שחשוב. אדם שלישי  יסתפק במשכורת ממוצעת ותפקיד פשוט כל עוד זה מאפשר לו לבלות זמן סביר עם המשפחה והילדים.

 

אם כן, מה זו קריירה מוצלחת..?

בכדי לענות על שאלה זו, רצוי תחילה להגדיר מה הם חיים מוצלחים.

 

כששואלים אנשים שונים מגלים (וזה כשלעצמו עצוב) שלרוב האנשים אין הגדרה ברורה לכך. פה עולה השאלה, כיצד ניתן להצליח בחיים אם לא הגדרנו אף פעם עבור עצמנו מה אלו חיים מוצלחים?

 

רוב האנשים, כך מסתבר, חיים ללא מטרות ברורות, מעולם לא מגדירים ורושמים לעצמם את המטרות שלהם בחיים, ולכן קשה להם להשיגם. זה אינו אומר שלאותם אנשים אין מטרות בחיים, אלא שמעולם הם לא הגדירו אותם היטב, לא רשמו אותם ולא תכננו כיצד להגשים את המטרות. כשחושבים על כךת מובן  שקשה לאותם אנשים לתכנן קריירה מוצלחת כאשר כל מהלך חייהם אינו מתוכנן.

 

אז בואו ונתחיל בכך שנגדיר תחילה את המטרות שלנו בחיים. הליך זה כשלעצמו ישפר ללא הכר את הסיכויים שלנו להצליח בחיים. כאשר מגדירים משהו, ניתן לתכנן כיצד להגיע אליו בשלבים, לעקוב אחר השלבים ובהדרגה להגיע למשימה גם אם היא נראית קשה ומסובכת. בדיוק כפי שמאמר זה בנוי, צעד אחר צעד.

 

בואו ונסו איתנו את התרגילים הבאים:

 

1.      קחו דף ריק ונקי, קחו עיפרון ותתחילו לכתוב מה מטרות החיים שלכם ל-15 השנים הבאות. חישבו וכתבו:

-          איזו משפחה אתה רוצה לבנות?

-          כמה ילדים אתה רוצה שיהיו לך?

-          איזה בית תבנה והיכן?

-           איזו רכב תרצה שיהיה לך ולבןבת זוג?

-          כמה כסף אתה רוצה שיהיה לך לחיסכון, וכמה אתה רוצה כהכנסה חודשית?

-          איזה תפקיד יהיה לך בעוד 15 שנים?

-          איזו תואר יהיה לך, אילו הכשרות תעבור עד אז?

-          איזו ספורט תעשה?

-          באילו מדינות תבקר עד אז?

-          אילו חברים יהיו לך?

-          וכו'

מאוד חשוב לתאר את זה באופן

פרטני ולא להסתפק בתיאור כללי.

 

זה דבר ידוע שגם לוויזואליזציה יש אפקט מאוד גדול. חשוב לכן ממש לכתוב את זה על דף ולא להתעצל, וכך ההשפעה של התהליך על החיים שלכם תהייה יעילה ומהירה יותר. השקיעו בזה כ 5-7 דקות בריכוז וברצף (תסכימו איתי שזו לא השקעה כל כך דורסנית בכדי להשיג שיפור משמעותי בחיים). אל תתביישו, זה רק אתם עם עצמכם, אז כתבו את כל מה שהייתם רוצים להשיג בחיים. מדובר בחיים שלכם, ומאוד חשוב שתזכו לחיות אותם כפי שאתם בעצמכם רוצים!

 

המלצה שאולי תפתיע אתכם- אל תהיו צנועים! זה דווקא אחד מהמקרים שבהם ככל שתכוונו יותר גבוה, תוכלו להשיג יותר. כתבו את כל המטרות הנשגבות שעולות בדעתכם. דבר ידוע הוא, שרק אנשים שמכוונים רחוק, באמת מגיעים רחוק. גם בשיטה החדשנית של TOC (Theory of Constraints) משיגים תוצאות טובות ומהירות יותר ע"י תכנון אגרסיבי יותר של הפרויקט.

 

2.      לתרגיל השני צריך לקחת דף נוסף ולחזור איתו על התרגיל הראשון. כאן אבל, אנחנו נרשום מטרות ל-6 השנים הקרובות. כמובן שמדובר במטרות אחרות שמתאימות לטווח זמן של 6 שנים.

 

3.      התרגיל השלישי דורש שוב נייר ועיפרון. הפעם התרגיל הוא קצת שונה ומיוחד. שערו בנפשכם מצב שבו אתם בריאים והכל בסדר. אבל נודע לכם לפתע שנותרה לכם רק שנה אחת לחיות. מה הייתם רוצים להספיק להשיג בשנה שנותרה? מה המטרות שלכם לשנה הזאת? חשבו היטב וכתבו, גם לתרגיל הזה יש לכם 5 דקות.

 

4.      תרגיל לפני אחרון. קראו שוב את מה שכתבתם בשלושת התרגילים הקודמים, בחרו את 3-4 המטרות החשובות לכם ביותר מכל תקופה, ורשמו אותם דף נפרד.

 

5.      תרגיל אחרון ומסכם בהגדרת מטרות החיים הוא הבא: עיברו על כל המטרות שרשמתם בסעיף הקודם, ובחרו מתוכם אך ורק את ה-4 החשובות ביותר (מתוך כתריסר שנבחרו מהתקופות השונות). חברים יקרים, ארבעת המטרות הללו הן מטרות החיים שלכם !

 מזל טוב, ובהצלחה בהגשמתן!

חשוב כאן לציין שהמטרות עשויות להשתנות עם הזמן, זה נורמאלי ובסדר. אין תוכניות שאינן משתנות. חשוב אבל שבכל תקופה בחייכם יהיו לכם מטרות מוגדרות ותוכנית פעולה בכדי שיהיה לכם מה להשיג ומה לשנות אם תבחרו בכך. רק דברים שאינם קיימים לא ניתן לשנות.

ועכשיו, בואו ונסקור שתי דוגמאות אופייניות, ונבחן ביחד כיצד בחירת המטרות משפיעה בניית קריירה מוצלחת.   

 

מטרות החיים בדוגמה הראשונה:

1.      להיות בריא וחזק ולטפח גוף יפה.

2.      לבנות משפחה מאושרת עם 4 ילדים תוך אהבה והצלחה. להיות תמיד לעזר להורים.

3.      להיות חופשי פיננסית ולעבוד מתי שאני רוצה ולהתעסק רק עם מה שאני  רוצה ולא מתוך חובה. רמת החיים רצויה של  ~20,000$ בחודש תוך בניית הון עצמי של 3 מיליון $ בכדי להתחיל להשקיע ברמה מקצועית. 

4.       לעזור להרבה אנשים – לתרום ולעזור לשנות רמת חיים של אנשים ע''י מידע והדרכות רלוונטיות. להשקיע ברפואה  - סרטן ובעיות גוף.

 

מטרות בדוגמה השניה:

1.      לבנות קריירה מוצלחת של שכיר ובגיל 50 להפוך למנכ''ל של חברה שגודלה יותר מ-100 איש או להיות סמנכ''ל פיתוח של חברת הייטק גדולה ולהרוויח לפחות 60,000 ש''ח ברוטו.

2.      לבנות משפחה מאושרת עם 3 ילדים.

3.       לבנות בית במרכז הארץ לא רחוק מחוף הים ולקנות ג'יפ גדול כמו Toyota Land Cruiser.

4.      לטייל בעולם, לפחות פעמיים בשנה, כשבועיים לפחות בכל פעם – פעם אחת עם המשפחה ובפעם האחרת עם חברים.

 

מטרות בדוגמה השלישית:

1.      לגדל לפחות 5 ילדים בסביבה מסורתית.

2.      ללמוד בהצטיינות בישיבה.

3.      למצוא עבודה הקשורה לדת ולהרוויח מספיק כסף בכדי לגדל את הילדים בכבוד תוך אפשרות להגיע בחזרה הביתה לא יאוחר מהשעה 17.00.

4.      ללמוד קבלה. 

 

כל המטרות בדוגמאות הנ"ל הן יפות מאוד, ובסדר גמור. לכל אחד יש את המטרות שלו ואין כאן מטרות נכונות יותר או פחות. המטרות היחידות שאינן טובות הן מטרות שאינן מוגדרות ואינן כתובות. תסכימו איתי שגם בחיים העמוסים שלנו, ניתן למצוא 30 דקות בכדי לשבת בריכוז ולרשום את מטרותינו בחיים. אני משקיעים הרבה זמן גם בדברים חשובים פחות, נכון?

 

 

תכנון שונה למטרות שונות:

 

בואו ונחזור לדוגמאות שלנו, ונראה שלכל אחד מהשלושה צריך לתכנן קריירה שונה לגמרי.

-          האנשים שבחרו במטרות מהסוג הראשון צריכים ללמוד הנדסה או/ו מנהל עסקים. חייבים לקבל מקסימום ניסיון בתחום מקצועי ובנוסף לקחת קורסים ולהתקדם כמה שיותר גם במסלול ניהולי. מאוד חשוב לבנות קשרים והזדמנויות לעסקים עתידיים. לא שווה להשקיע יותר מדי מאמץ בניסיונות קידום בחברה ובפוליטיקה פנימית, ועדיף לפנות להקמת עסקים עצמאיים. לאחר תקופת הבנייה הראשונית של 5-10 שנים, יש לפנות לכוון עסקים בתחומים כמו: שירותי פיתוח, שירותי הדרכה, בניית start up ואחרים.

 

-          האנשים שבחרו מטרות מהסוג השני צריכים ללמוד ולחשוב כיצד לבנות קריירה בתוך חברה. לשם כך, יתכן ונכון להם להתחיל  בחברה קטנה וללמוד מקסימום תהליכים של פיתוח וייצור ואפילו את העסקים הקשורים לתחום זה. לאחר כ- 3-5 שנים בחברה קטנה כאשר הגעת לתפקיד של מנהל פרויקט או team leader, מומלץ לעבור לחברה גדולה ולהתקדם שם למנהל קבוצה, מחלקה ולאחר מכן להפוך למנהל חטיבה עסקית או להיות סמנכ''ל פיתוח. בקריירה הזאת התפקידים הגבוהים ביותר הם: סמנכ''ל פיתוח או CTO. ותפקיד האחרון – מנכ''ל ואפילו דירקטור במועצת המנהלים.

 

-          האנשים שבחרו במטרות מהסוג השלישי צריכים למצוא פתרון לעניין של הזמן ואופן עבודה שיאפשר להם לחזור הביתה בשעה מוקדמת וכו'. לאנשים האלה האופציה הטובה ביותר היא בחברות ממשלתיות. שם משלמים שכר ממוצע בהשוואה לחברות פרטיות, אבל תנאי העבודה הם יותר נוחים ומאפשרים סיום יום עבודה מוקדם יחסית.

 

 אני מאוד מקווה שבמאמר זה עזרתי לכם

להגדיר מטרות שלכם ולבנות תוכנית למען להגיע עליהם ולהרגיש מוצלחים.

 

בהצלחה

אלכסיי מולצ'נוב.

 

בעל  ניסיון רב בתחום פיתוח בהייטק, בתוכן בין היתר ניהול של מחלקת VLSI  בחברת

 M-Systems ומרצה בכיר באוניברסיטת בן גוריון.

 

היום יזם והמייסד של צ'יפ דזיין קולג', המוסד הראשון והגדול בישראל להתמחויות למהנדסים בתחומי הפיתוח תוכנה וחומרה בהייטק.

www.chipdesigncollege.com

 

 

 

אלכסיי מולצ'נוב - מהנדס אלקטרוניקה עם תואר שני, איש הייטק בכיר, מנהל מחלקת פיתוח VLSI בחברת M-Systems לשעבר, מרצה באוניברסיטה בן גוריון הרבה שנים, איש עסקים, יזם ומאמן. היום אלכסיי מנכ''ל של Chip Design College - חברה הראשונה בעולם לסטאג' והתמחות למהנדסים בהייטק עם שימוש באימון אישי כמפתח להצלחה. http://www.chipdesigncollege.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב