דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אז מה ללמוד באקדמיה? זרקור על התחום הנדסת תעשייה וניהול 

מאת    [ 28/04/2010 ]

מילים במאמר: 664   [ נצפה 2646 פעמים ]

הנדסת תעשייה וניהול

על התחום: הנדסת תעשייה וניהול עוסקת בייעול של ארגונים בכלל ומפעלי ייצור בפרט. זהו תחום חדש יחסית שנולד מתוך ההבנה שבעזרת מודלים מתמטיים ותיאוריות מדעיות ניתן לארגן מחדש חברות מסחריות ומפעלי ייצור בצורה שתהפוך אותם לרווחיים יותר. את העבודה בתחום ניתן לחלק לשני תחומי משנה עיקריים:

  • הנדסת ייצור - כוללת את השיטות השונות להגדלת הרווח בתהליכי הייצור. המהנדס יכול להשתמש במגוון של שיטות לשם השגת מטרה זו: מדידת פרמטרים בתהליך הייצור, קביעת זמנים סטנדרטיים לביצוע של פעולות שונות ופיקוח על העמידה בזמנים אלו, יצירת מערכות תגמול לעובדים המעודדות אותם להגביר את התפוקה ועוד. נושא חשוב נוסף שהוא חלק מהנדסת הייצור הוא בקרת האיכות, תהליך שמטרתו להבטיח את איכותם של המוצרים המופקים. בקרת איכות מתבצעת במגוון של טכניקות: בדיקה ידנית של המוצרים, בדיקה על ידי חיישנים ממוחשבים, בדיקה ידנית מדגמית של חלק קטן מהמוצרים ועוד. המהנדס הוא שאחראי על ניהול תהליך בקרת האיכות ובמקרים מסוימים גם על תכנונו ושיפורו.
  • ניהול פרויקטים - כולל תכנון של ביצוע משימות מורכבות וארוכות ובקרה על ההתקדמות בהוצאתן לפועל. לכל פרויקט המתבצע בחברה מסחרית נקבע תאריך יעד כלשהו. תפקידו של מנהל הפרויקט הוא להביא להשלמתו בזמן שנקבע תוך כדי השגת התוצאה הטובה ביותר על ידי שימוש בכמות קטנה ככל האפשר של משאבים. לשם ניהול נבון של הפרויקט רושם המהנדס מסמך בו מפורטות כל הפעולות הנדרשות מצוות העובדים, הקשר בינן לבין עצמן והמשאבים הנדרשים לביצוען. בצורה כזאת הוא יכול לזהות את שרשרות הפעולות שלהן ההשפעה הרבה ביותר על תאריך סיום הפרויקט, על איכותו ועל עלותו, ולהפנות את מירב המאמצים לאותן הפעולות. במקרים רבים מתבצע תהליך זה על ידי תוכנות מחשב מיוחדות שנועדו למטרה זו.

במהלך לימודי הנדסת תעשייה וניהול והנדסאי תעשייה וניהול בוחרים התלמידים גם תחום התמחות. בין ההתמחויות הנפוצות בתחום התעשייה והניהול ניתן למצוא את ההתמחות במערכות מידע (ראו ערך 'הנדסת מערכות מידע'), התמחות בלוגיסטיקה (ראו ערך 'לוגיסטיקה'), התמחות בתפעול וייצור, התמחות בניהול התפעול, התמחות בניהול הייצור והתמחות בניהול השיווק. שמות ההתמחויות משתנים פעמים רבות בין מוסד למוסד אך הבסיס הלימודי הוא לרוב דומה.

אחד היתרונות הגדולים ביותר של תחום הנדסת התעשייה והניהול הוא שהוא מאפשר עבודה במגוון עצום של חברות וגופים, בעיקר כאלו בעלי מבנה ארגוני בינוני או גדול. העבודה דורשת יכולת להפשיט ולנתח תהליכים שונים ולתרגם מסקנות תיאורטיות להחלטות ניהוליות.

מסלול הלימודים: הנדסת תעשייה וניהול נלמדת בכמה סוגי מסלולים:

  • לימודים לתואר מהנדס תעשייה וניהול שאורכם ארבע שנים.
  • לימודים לתעודת הנדסאי תעשייה וניהול שאורכם בין שנתיים לשלוש שנים.
  • לימודים לתעודת טכנאי תעשייה וניהול שאורכם כשנה. ניתן להשלים לימודים אלו בהמשך לתעודת הנדסאי.

אופי הלימודים: הלימודים בתחום הינם לימודים עיוניים המוכוונים לשימוש מעשי. הם כוללים לימודים ממגוון תחומים שהם בעלי חשיבות מכרעת להתנהלות של כל עסק כמו כלכלה, חשבונאות, סטטיסטיקה, שיווק ומכירות, תחזוקה, יישומי מחשב ועוד. בנוסף ללימודים שנועדו להוות רקע להבנת עולם העסקים, מתקיימים שיעורים העוסקים בתיאוריות אודות התנהלות של ארגונים מסחריים ובשיטות ייעול: מודלים של התנהגות ארגונית, תורת הארגון, חקר ביצועים בארגון, אבטחת איכות ועוד. חלק ממוסדות הלימוד דורשים מהסטודנטים להגיש פרויקט גמר בסיום הלימודים, שנעשה בליווי של מנחה מהעולם העסקי.

הפן העיוני בלימודים לתעודת טכנאי או הנדסאי תעשייה וניהול כולל רקע בתחומי המחשבים, ההנדסה, הכלכלה וניהול הייצור. הפן המעשי עוסק בלימודי ניהול איכות ומדידות עבודה ותנאי הקבלה ללימודים הם שתים עשרה שנות לימוד ובגרות חלקית.

תעסוקה בתחום: מהנדסי תעשייה וניהול יוכלו להשתלב בשוק העבודה בחברות ובמפעלי ייצור מכל הסוגים בתפקידי ייצור, שיווק, תפעול ומשאבי אנוש. התפקידים המוצעים לבוגרי הנדסת תעשייה וניהול מהווים לרוב נקודת פתיחה מעולה לאלו השואפים לטפס בסולם הדרגות ולהגיע לתפקידי ניהול בכירים בחברות השונות. לטכנאי ולהנדסאי תעשייה וניהול מוצעות משרות של תפעול מכונות ייצור וצוות עובדים במפעלים ובחברות שונות.

המלצות להמשך מחקר:


    •  כנסו לעולם התעשייה והניהול באמצעות קריאה שוטפת של הספר 'המטרה' מאת אליהו גולדרט והבינו אם זה העולם אותו אתם מחפשים.
    •  באתר www.engineers.org.il/Index.asp?CategoryID=118 של אגודת מהנדסי תעשייה וניהול תוכלו להבין יותר על המקצוע על ידי גלישה לפורום וקריאת המאמרים והחדשות האחרונות בתחום.

 

מאמר זה ומאמרים נוספים יפורסמו במסגרת ספר ובו מידע על כל תחומי הלימוד והמקצועות בישראל.

הכותבת היא רותם בלאו, עורכת בחברת i Decide - המרכז להכוונה מקצועית. המרכז עורך סדנאות מסובסדות למציאת כיוון מקצועי לחיילים משוחררים ולבוגרי שירות לאומי.
פרטים נוספים באתר www.idecide.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב