דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אז מה ללמוד באקדמיה? זרקור על התחום משפטים 

מאת    [ 28/04/2010 ]

מילים במאמר: 955   [ נצפה 2194 פעמים ]

משפטים

על התחום: משפטים הוא שם כולל לתחום המעסיק עורכי דין, יועצים משפטיים ושופטים. כל אנשי המקצוע הללו הם בעלי ידע מקיף, מעמיק ומפורט של החוק. רובם של העוסקים בתחום הם עורכי דין, אנשי המקצוע שהחלק הידוע ביותר של תפקידם הוא לייצג אנשים בבתי המשפט. עורכי דין המתמחים בהופעה בבית משפט נקראים 'ליטיגטורים', והם נדרשים להיות אנשים רהוטים, כריזמטיים ובעלי יכולת שכנוע, שכן עליהם להציג את טיעוניהם בצורה שתגרום לשופט לפסוק לטובת הלקוח שלהם. עבודתם של כל עורכי הדין כוללת, בין היתר, עבודת הכנה של קריאה בחוק ומילוי טפסים שונים. בנוסף לכך, מספקים עורכי דין ייעוץ משפטי לאנשים פרטיים וחברות קטנות ומסייעים להם, לדוגמא, בכתיבת חוזים רשמיים. ברוב המקרים מתמחים עורכי דין בנושא מסוים. להלן פירוט של כמה מנושאי ההתמחות העיקריים:

  • משפט פלילי - בנושא זה נכללים כל המקרים בהם המדינה היא התובעת במשפט. נושא זה כולל בתוכו עבירות שונות כגון סחר בסמים, אלימות, גניבה, הטרדה מינית, ועוד. עורך דין העוסק בפלילים יכול להיות קטגור (תובע) מטעם המדינה או סנגור (מגן) המייצג את הנאשם מטעם המדינה או באופן פרטי. עורכי דין העוסקים בתחום זה נחשפים למקרים הקיצוניים ביותר של עבירה על החוק ועל הנורמות החברתיות. סנגורים בתחום הפלילים אף נדרשים במקרים רבים להגיע לביקור עצורים בכלא בכדי להתייעץ עם מרשיהם. אופיו זה של המשפט הפלילי דורש מהמתמחים בתחום זה מידה רבה של חוסן נפשי. בנוסף, הממלא את תפקיד הסנגור, מוטב שיאמין באופן מלא בעיקרון שלפיו אדם הינו חף מפשע עד שהוכחה אשמתו בבית המשפט. סנגורים פליליים שאינם חיים לפי עיקרון זה יתקשו מבחינה מצפונית להגן על רבים מהנאשמים.
  • משפט אזרחי - משפט אזרחי הוא כל משפט שבו התובע הוא אזרח או גוף אזרחי או משפט שבו התביעה עוסקת בעניינים אזרחיים. בין התביעות מסוג זה ישנן תביעות בנושא הפרת חוזה, תביעות על גרימת נזק לרכוש של אדם אחר (בעיקר בשוגג או בעקיפין), תביעות בנושא בנייה ונדל"ן, תביעות על הוצאת דיבה ולשון הרע וכו'. מקובל לחלק את המשפט האזרחי לפרטי ומסחרי. הפרטי עוסק בנושאים משפטיים הקשורים באנשים פרטיים והמסחרי עוסק בנושאים משפטיים הקשורים בחברות או ארגונים.
  • דיני משפחה - נושא הכולל את כל התביעות העוסקות בחובות הנובעים ממעמד משפחתי. תחת הגדרה זו נכללים נושאי ירושה, גירושין וחלוקת רכוש בעקבות גירושין, אפוטרופסות (חסות על ילדים מתחת לגיל 18), אימוץ וסכסוכים אחרים בין בני משפחה. תביעות העוסקות בדיני משפחה יידונו ברוב המקרים בבתי דין דתיים או בבתי דין לענייני משפחה.
  • דיני עבודה - נושא זה כולל את כל המקרים של תביעות של עובדים נגד מעסיקיהם או של מעסיקים נגד עובדיהם. תחת הגדרה זו נכללים נושאים כמו הלנת שכר, פיטורים בניגוד לחוק, אפליה במקום העבודה ותביעות של איגודים מקצועיים נגד חברות וגופים שונים.

יועצים משפטיים גם הם בעלי הכשרה של משפטנים, אולם שלא כמו עורכי דין עיקר עיסוקם הוא בייעוץ לארגונים ולחברות, כך שהם עוסקים בעיקר במשפט אזרחי מסחרי ובדיני עבודה. כיום בכל חברה מסחרית ובכל גוף ציבורי יש יועץ משפטי שתפקידו הוא לסייע בקבלת החלטות שדורשות בקיאות בחוק, לייצג את הארגון במקרה של תביעה משפטית ולנסח עבור הארגון חוזים משפטיים שונים.

שופטים הם בעלי המקצוע הניצבים בפסגת המערכת המשפטית. גם הם משפטנים בהכשרתם הבסיסית, אולם הם נבחרים על ידי ועדה מיוחדת לאחר ניסיון של שנים רבות בעבודה מעשית או באקדמיה. הם יכולים לכהן בבתי המשפט השונים או בבתי הדין, שהם מוסדות בהם דנים בתביעות בנושא מסוים בלבד כגון דיני עבודה, דיני משפחה וכו'. בתי הדין פועלים על פי מערכת נפרדת של חוקים ובמקרים מסוימים המכהנים בהם אינם בעלי הכשרה משפטית (בעיקר בבתי הדין הרבניים). למרות השוני שבין בתי משפט ובתי דין לסוגיהם, תפקידם של השופטים הוא זהה תמיד: להכריע בסכסוכים ועניינים שונים על ידי פרשנות של חוקי המדינה או של מערכת החוקים הרלוונטית למוסד בו הם מכהנים. זהו תפקיד מכובד ביותר הדורש אחריות ציבורית וחוש צדק מפותח.

מסלול הלימודים: על מנת לקבל רישיון לעסוק בעריכת דין יש להשלים תואר ראשון במשפטים שאורכו שלוש שנים וחצי ולאחר מכן להמשיך לשנת התמחות ולעבור את בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין. רבים משלבים לימודי משפטים עם לימודים בתחום נוסף במסגרת דו-חוגית כמו משפטים ופסיכולוגיה, משפטים וכלכלה, משפטים ומנהל עסקים ועוד.

אופי הלימודים: לימודי משפטים הם לימודים עיוניים שמטרתם היא להקנות לבוגרים ידע וכלים להבנת החוק. במהלך הלימודים נדרשים הסטודנטים לקרוא מספר גדול מאוד של פסקי דין, שהם טקסטים בהם מתועדות החלטות משפטיות חשובות מהעבר. פסקי הדין משמשים לתרגול בניתוח של סוגיות משפטיות. בנוסף ללימודי חוקים ודינים, כוללים הלימודים שיעורים מתחומים קרובים כגון הפילוסופיה של המוסר, פילוסופיה מדינית, מבנה המערכת המשפטית והמדינית, משפט במסורת היהודית (משפט עברי) ועוד.

תעסוקה בתחום: בוגרי תואר ראשון שישלימו את שנת ההתמחות ויעברו את בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין יוכלו למצוא תעסוקה במשרדי עורכי דין ובמחלקות משפטיות ברשויות ממשלתיות כמו משרד מבקר המדינה ומנהל מקרקעי ישראל, אך גם בגופים פרטיים וציבוריים. בעלי תואר במשפטים יוכלו למצוא תעסוקה גם בפרקליטות המדינה המהווה יתרון לתפקידי ניהול שונים בגופים פרטיים וציבוריים. משפטנים יכולים למצוא תעסוקה גם במסגרת המשטרה בהכנת כתבי אישום ביחידות לפשעים פליליים, ביחידות לפשעים כלכליים ועבירות בורסה, ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) ועוד. לאחר שצברו ניסיון, עורכי דין רבים בוחרים להציע את שירותיהם כעצמאיים.

כיוון התפתחות נוסף המוצע לבעלי ניסיון הוא משרות ייעוץ משפטי בחברות מסחריות ובגופים ציבוריים. המעוניינים בכך יוכלו אף להמשיך לתארים מתקדמים ולעסוק בהוראה במוסדות ההשכלה הגבוהה ואולי אפילו להתמנות לשופטים. באופן כללי ניתן לומר שהשכלה במשפטים מאפשרת התברגות בתפקידים מרכזיים ביותר במדינה ובמגזר העסקי.

המלצות להמשך מחקר:


    •  כנסו לאתר הפורומים המשפטיים ב- www.lawforums.co.il, שאלו שאלות וקראו תשובות בכל סוגי התביעות הקיימות.
    •  באתר משרד המשפטים www.justice.gov.il תמצאו מידע על יחידות המשרד השונות, כך תוכלו להבין יותר איך נראית הרשות השופטת בארץ והיכן אתם מעוניינים למצוא את עצמכם בתוכה.
    •  אתר לשכת עורכי הדין בישראל www.israelbar.org.il מספק מידע על התמחויות בתחום המשפטים, אותם תצטרכו לעבור בסיום לימודיכם.

 

מאמר זה ומאמרים נוספים יפורסמו בקרוב במסגרת ספר ובו מידע על כל תחומי הלימוד והמקצועות בישראל.

הכותבת היא רותם בלאו, עורכת בחברת i Decide - המרכז להכוונה מקצועית. המרכז עורך סדנאות מסובסדות למציאת כיוון מקצועי לחיילים משוחררים ולבוגרי שירות לאומי.
פרטים נוספים באתר www.idecide.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב