דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפיסת האיכות ברצפת הייצור 

מאת    [ 27/04/2010 ]

מילים במאמר: 1107   [ נצפה 3484 פעמים ]

האיכות כגורם מרכזי בתהליך הייצור  

מאת: ברבי זוהר, מנהל שיווק ומכירות, בר-גיא נימרוד - מנהל מוצר Shopfloor-Online,קבוצת מאגמא

הססטיסטיקאי הידוע דר' אדוארד דמינג הוביל גישה הרואה באיכות המוצר גורם חשוב אף יותר ממחירו, כגורם להצלחת הארגון בטווח הארוך.
בעוד מחיר המוצר ועמידה בזמני אספקה ניתנים לתיקון בהחלטות זריזות, מחיר הטעות באיכות הוא גבוה בהרבה, ואין תיקון מהיר ופשוט במקרה של בעיות איכות.

בתקופה האחרונה עלו לכותרות אירועי איכות שונים כדוגמת הורדת מוצרים מהמדפים עקב חשש לזיהומים מסוגים שונים והחזרתם ליצרן. לאירועים אלו השפעה ישירה על תפיסת הצרכנים את המוצר ואת החברה המייצרת אותו. הנזק שנגרם לחברה מקיף ברוב המקרים גם מוצרים אחרים בהם לא נמצאו בעיות כלל. בימים אלו עלה לכותרות מקרה דוושת הגז של טויוטה שכבר עתה גורם נזק תדמיתי לחברה בעולם כולו, וכולנו וודאי זוכרים את המקרה המצער של חברת רמדיה, שבנוסף לנזק בחיי אדם כתוצאה מאיכותו של המוצר, נפגעו כל מוצרי החברה והמותג נסגר לחלוטין בשנה שעברה.

עשיית רווחים היא הסיבה העיקרית לקיומו של ארגון עסקי. אם יש הסכמה או אין הסכמה על האמירה הזו, זו תמיד היתה ותהיה דרישת סף של רוב הארגונים.

בניסיון להבטיח רווחים מתמקד הארגון באופן טבעי בגורמי העלות הטבעיים והמובנים מאליהם:

אנשים, ציוד ומכונות, חומרי גלם, שיווק ומכירות ותחזוקה.

הגורם שבמקרים רבים לא מוקדשים לו משאבים מספיקים, ושאינו מקבל חשיבות מספיקה הוא גורם האיכות.

 

האם הלקוחות רוכשים את המוצר שמייצר העסק בגלל תקורותיו הנמוכות, עלויות העסקה נמוכות או בקרה הדוקה על עלויות חומרי הגלם בהם נעשה שימוש בתהליך היצור? התשובה לכך היא כמובן לא. הלקוחות רוכשים וחוזרים על הרכישה בגלל איכותו של המוצר אותו הם רוכשים.

כיום, דרישות אבטחת האיכות הקיימות מזוהות עם הצרכים וההגדרות השיווקיות של החברה. חברות רבות מצהירות, כחלק מאסטרטגיית השיווק שלהן , ששביעות רצון הלקוח מהמוצר נמצא בראש מעיניהן.

מכאן, שהאיכות בארגון ויישום תהליכי איכות, כחלק בלתי נפרד מתהליכי הייצור,  מהווים את כף המאזנים להצלחת החברה.

 לקוחות רבים שלנו מתנהלים היום בשווקים תחרותיים ביותר. הדרך להתמודד ולשרוד בשווקים אלו, בנוסף להורדת עלויות, היא באמצעות בידול המוצר. איכות המוצר היא כלי משמעותי לבידולו.

על מנת לטפל בנושא איכות המוצר, חשוב להבין את ענין עלויות האיכות

עלויות האיכות בארגון

אם יתבקשו מנהלים בכירים בארגון להעריך את עלויות האיכות, הניחוש שלי שהערכתם תהיה עשרות מונים נמוכה מהעלות האמיתית

ישנן דרכים שונות להערכת עלויות האיכות, אולם הדרך בה מעריכים אותן חשובה פחות מעצם העובדה שהערכה כזו אכן מתבצעת.

דרך אחת נוחה לחישוב עלות האיכות תהיה חישוב העלויות הפנימיות לצד העלויות החיצוניות של הארגון בטיפולו בנושא האיכות:

  • עלויות פנימיות -  עלויות למניעת הגעת מוצרים פגומים ובאיכות נמוכה אל הלקוח, אלו העלויות שאנשים חושבים עליהן בדרך כלל.
  • עלויות חיצוניות - עלויות תיקון וטיפול בבעיות שנגרמו כתוצאה מהגעת מוצרים פגומים ללקוח.  עלויות אלו כרוחות לרב בקנסות והחזרת מוצרים הפוגעים גם בשמו הטוב של הארגון. עלויות אלו הינן למעשה העלות שמצדיקה את הרף העליון להשקעה באיכות ברצפת הייצור.

דרך אלטרנטיבית להעריך את  עלויות האיכות היא לבצע אבחנה בין עלויות תיקון בעיות שהתעוררו (חשיפה- תיקון בדיעבד) לבין עלויות הנובעות ממניעת בעיות מלכתחילה  -הצלחה בפעם הראשונה.

גילוי פגמים אל מול מניעתם -  תיקון פגמים שנוצרו או מניעת הפגמים מלכתחילה

שיטת חשיפת פגמים מניחה כי תקלות נגרמות בתהליך מוגדר, ידוע מראש ובעיקר - תהליך תקין, ומתפקידם של אנשי האיכות ואנשי הייצור במפעל למנוע הגעתם של מוצרים פגומים אל הלקוח על ידי איתור פגמים במוצר המוגמר. בסקר שנערך בבריטניה התגלה כי:

עלויות איכות באות לידי ביטוי בסדר גודל של  15% עד 20% מהמחזור של העסק.

80% מההוצאות הן על תיקון פגמים שנוצרו בתהליך הייצור.

20% מההוצאות הן על מניעת פגמים - הצלחה בפעם הראשונה!

הסקר מציג כי עסקים שבחרו לשנות את המיקוד מחשיפה למניעה, הראו צמצום ניכר בעלויות האיכות הכוללות של הארגון.

דר' דמינג תאר זאת כך: " שים קץ לתלות בביקורת איכות. בנה את האיכות לתוך המוצר".

תפיסת איכות זו מצריכה למעשה שינוי תפיסתי בארגון. האיכות הינה חלק אינטגראלי מהמוצר, לכן דורשת התייחסות, השקעת משאבים והוצאות בהתאם. מניעת בעיות עדיפה תמיד על תיקונן, ככל שמאתרים את הבעיה מוקדם יותר בתהליך ניתן לחסוך יותר.
בתהליך המניעה נהוג להשתמש בחוק הפי 10. המשמעות היא שחשיפת בעיה או טעות כבר בשלב התכנון שתעלה  10$, תעלה 100$ אם תתגלה בשלב הייצור ותעלה 1,000$ אם תתגלה אצל הלקוח, כתוצאה מהחזרה ותיקון, ייצור מחדש, אספקה דחופה, פיצוי, פגיעה תדמיתית, אובדן לקוחות וכו'.

 

הטמעת כלי תוכנה המסייעים בניהול האיכות כחלק מתהליך הייצור

שילוב האיכות כגורם מרכזי בתהליך הייצור תוך יישום תהליכים למניעה, דורש יישום של כלי תוכנה שיסייעו בניהול האיכות, איסוף המידע, ניתוחו ומתן תגובה בזמן אמת.
מערכות תוכנה מתקדמות מציעות כלים סטטיסטיים (SPC) המשולבים בתהליך הייצור ומאפשרים ניתוחים סטטיסטיים בזמן אמת על בסיס נתונים הנאספים בתהליך הייצור. ניתוחים אלו מאפשרים קבלת התראות על תקלות צפויות ופגיעה צפויה באיכות המוצר עוד לפני קרות התקלה ולפני יצירת מוצרים פגומים.

 

הטמעת כלים למניעת פגמים במוצר, תוך כדי תהליך הייצור, ממומשים בדרכים שונות:


    • שילוב חכם בתהליך הייצור- הטמעה של מערכות בקרה לקבלת חווים מהתהליך. מערכות בקרה אלו יכולות לקבל החלטות על שינוי התהליך בהתבסס על אותם חיוויים
    • שילוב חכם בתהליך איסוף הנתונים - קליטת תוצאות בדיקות האיכות המתבצעות כחלק מתהליך וביצוע ניתוחים סטטיסטיים (SPC) על המידע שנאסף. על בסיס ניתוחים אלו מתקבלות אינדיקציות על חריגות בפועל מגבולות הבקרה של המוצר ומגבולות התקן ועל מגמה (Trend) המצביע כל כיוון שלילי של תוצאות המדידה.

יתרונות תוכנת רצפת ייצור משולבת מודול איכות


    • הצגת תוכנית בדיקה נכונה למפעיל בהתאם למוצר המיוצר בתחנה.
    בבואו לבצע בדיקת איכות, המערכת מציגה למשתמש מה הן הבדיקות הנדרשות בהתאם לפריט הנמצא בתחנה ספציפית ומאפשרת קליטת הנתונים בהתאם.
    • הצגת התראות על פיגור בביצוע בדיקת איכות.
    • תצוגה חכמה בזמן הקלדת / קליטת הנתונים
    בעת הקלדת נתון למערכת מוצג גרף המראה את מיקום התוצאה על סרגל גבולות המפרט.


    • התראות ויזואליות על חריגה מגבולות הבקרה והמפרט.
    המשתמש מקבל התראה מידית על כך שהנתון שהוקלד חורג מגבולות המפרט.
    • אוסף מגוון של דו"חות מוכנים, המבוססים על ניסיון בקרב לקוחות מתעשיות שונות בעולם.

•·         ניתוחי SPC בזמן אמת.

 לסיכום,

נראה כי פעילות בקרת איכות ושימוש בכלים תומכים ברצפת הייצור אינה מקבלת בימים אלו את מקומה הראוי.  זיהינו כי אין להסתפק בבקרת איכות, מפני שככזו, היא אינה עונה על כלל הדרישות, ומטפלת בבעיות שכבר נגרמו .

שימוש בנתונים שנאספו בתהליך בדיקות האיכות מאפשר לבצע ניתוחים סטטיסטיים על התנהגות התהליך. מערכות תוכנה לניהול רצפת הייצור (MES) בשילוב עם מערכי מכשור ובקרה, מאפשרים, בהוצאות סבירות, להוריד משמעותית את העלויות האיכות הפנימיות והחיצוניות של המפעל.

כיום, במסגרת פעילותינו בתחום מחשוב רצפת הייצור, אנו פוגשים לקוחות שאכן נוקטים בגישה זו, ומיישמים פתרונות מחשוב ברצפת הייצור לשמירה על איכות המוצר. ניסיונם של לקוחות אלו מראה כי הטמעת מערכת שכזו, אכן, משתלמת ונכונה לארגון.

 

ברבי זוהר, מנהל השיווק והמכירות, קבוצת מאגמא.


הכותב בעל B.Sc בהנדסת חשמל ו-M.Sc בניהול תעשייתי מאוניברסיטת בן גוריון. שימש בעבר כמהנדס מערכת, מנהל פרויקטים ומנהל מוצר.


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב