דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצלחת שלי: מזון אורגני? 

מאת    [ 27/04/2010 ]

מילים במאמר: 640   [ נצפה 1692 פעמים ]

אם אתה לא חוקר מאין המזון שלך מגיע לצלחתך, אתה כנראה חושב שאוכל אורגני עולה הרבה כסף ואם לא עובדים עליך, אז הוא מגיע ללא חומרי הדברה. אז זהו, שמאחורי הטרנד "מזון אורגני" מסתתר המפתח לבריאות ברת קיימא ובעוד שלוש דקות תדע מספיק כדי לייעץ לדודה שלך מדוע כדאי לה לעבור ל "אורגני".

פעם (אבל ממש פעם), אכלנו מזון שגדל באדמה עשירה ביצורים זעירים ובחומרי הזנה שהבטיחו שהצומח והחי הניזון ממנו יזכו במגוון רכיבים תזונתיים. אלו סיפקו הזנה חיונית לחוליות הבאות בשרשרת המזון (כולל אותנו!). המפתח לתזונה מעניקת חיים הוא בסינרגיה הנוצרת מחיבור עשרות ואף מאות רכיבים המביאים לידי ביטוי את כוחם אך ורק כאשר הם חוברים האחד לשני. למרות שלמדנו קצת על רכיבי הטבע השונים, חשוב לציין כי את החיבורים הסינרגיסטים הללו יודע לעשות רק הטבע. אין אנו יודעים ליצר רכיבים מעניקי חיים במעבדה וכאשר אנו מבודדים רכיבים מהאריזה הטבעית שלהם (את זה אנו יודעים לעשות), רכיבים אלו מאבדים מערכם עד אשר מוצאים את חבריהם, בד"כ בגוף שלנו אם קיימים, ומבטאים מחדש את כוחם. ויטמין C שאתה קונה בבית המרקחת הוא בד"כ חומצה אסקורבית, חומצה המשמשת מעטפת לגרעין המכיל רכיבים נוספים בויטמין C הטבעי שאתה אוכל עם הלימון שלך. רק כאשר המעטפת והגרעין, על רכיביו הרבים, עובדים יחדיו - אתה נהנה מתרומתו של ויטמין C אמיתי.

באלפי השנים האחרונות, תחילה עם המעבר לחקלאות ומאוחר יותר ביתר שאת עם שכלול תעשיות המזון והחקלאות, זכינו למערכת יעילה של תפוקה חקלאית מהירה, יצור מזון סטנדרטי בכמויות המוניות בעל אורך חיים ממושך ובעלות נמוכה. בד בבד עם שכלול מנגנון הזנה יעיל וכלכלי זה פגענו באדמה, הבסיס לחיים של כל הגדלים מפירותיה, באמצעות העלאת רמת המליחות, שחיקה מואצת של חיי האדמה הממחזרים פסולת אורגנית לחומרי הזנה חדשים וזיהום בחומרים רעילים שמקורם בעיקר בתעשיות הכימיקלים והתרופות. במחקר שפורסם בשנה שעברה ברשת CBS בארה"ב, למשל, מצאו החוקרים שמקורות המים של למעלה מ 41 מיליון אמריקנים מזוהמים בשאריות של עשרות תרופות, בהן אנטיביוטיקה, הורמוני מין, תרופות פסיכיאטריות ועוד. בכתבה "שאריות הורמונים ותרופות נותרות במי ההשקייה" שפורסמה ב Ynet במרץ 2009 אנו למדים שבישראל המצב דומה.

הערך התזונתי הירוד בשל שחיקת חיי האדמה בצד הנטל הזיהומי הקיים בה מביאים לתוצרת החסרה את הערך התזונתי מעניק החיים החיוני לבריאותנו ושגשוגנו מחד ומעמיד את גופנו במבחן קשה ביותר בהתמודדות עם רעלים וחומרים מיותרים אחרים מאידך - התמודדות התובעת את אותם חומרי הזנה שכל כך חסרים... מעגל ספירלי זה מונח בבסיס הגורמים לתחלואה הגואה המכה בנו בשיעורים מפחידים.

מזון אורגני הוא מזון שמקורו באדמה העומדת בתקנים שנקבעו בחוק המגדיר מהו זמן העיבוד האורגני של אדמה בטרם ניתן יהיה לגדל עליה מזון אורגני, באילו חומרים מותר להשתמש וכללי טיפול נאותים. האתגר המשמעותי ביותר בגידול אורגני הוא הטיפול באדמה: בידודה, הזנתה והעשרתה המתמדת. יש לזכור כי גם התקן האורגני מהווה מעין פשרה בין המצוי לרצוי ואיננו מבטיח מזון כפי שעמד לרשותנו לפני כמה אלפי שנים, אך מזון אורגני הוא הפשרה הטובה ביותר הקיימת עבורנו היום.

למרות מחירה הגבוה של עגבניה אורגנית לעומת עגבניה רגילה, יש לזכור שעגבניה אורגנית מעניקה לנו תמורה גבוהה יותר, כאשר אנו מבינים שתפקיד המזון הוא בשמירה על בריאותנו לאורך זמן, מאחר וערכה התזונתי גבוה יותר. כמו כן, ההוצאה המשפחתית על מזון אורגני איננה עולה יותר מכ 10%-20% מההוצאה המשפחתית בסופרמרקט, הואיל והרגלי הצריכה שאימצנו בין מדפי הסופרמרקט הענק משתנים בחנות הטבע: אנו מסתגלים לסל יותר פונקציונאלי. המזון האורגני מלא ועשיר גם בטעמו. אם כן, השירות שאתה עושה לבריאותך בקניית מזון אורגני תמורת תוספת סבירה במחיר הינו משמעותי ביותר לאורך זמן.

מזון אורגני: מורה נבוכים

  • חפש את הסמלים המאשרים עמידה בתקן האורגני בישראל: הסמל האחיד של מדינת ישראל וסמל גוף הבקרה והפיקוח: אגריאור, IQC או סקאל ישראל
  • קנה קרוב לבית תוצרת מקומית טריה
  • שאל את מגדל התוצרת על דרכו, בקר בערוגות האורגניות שלו
  • ברשתות המזון האורגני תמצא היום קרוב ל 100% מסל ה "מכולת" שלך, לרבות השמפו ומשחת השיניים
  • החזר לאדמה (באמצעות קומפוסטציה) את הפסולת האורגנית וכך תשביח את האדמות בהן גדל המזון של כולנו
חוקר בריאות בת-קיימא: תזונה, מארג החיים, אבולוציה, תעשיה, מדע ופוליטיקה;
יו"ר חסון - עמותה למתן מידע על חיסונים (ע"ר)



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב