דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניתוח עדכני של מאפייני בחינת מתאם 

מאת    [ 25/04/2010 ]

מילים במאמר: 1034   [ נצפה 2497 פעמים ]

מדי שנה מבצעת מחלקת המחקר של פתרונות מתא"ם ניתוח מעמיק של בחינת מתא"ם שהתקיימה באותה שנה. הניתוח משמש להמשך פיתוח קורס ההכנה שלנו במטרה להעניק לתלמידנו את ההכנה האופטימאלית והמקיפה ביותר לבחינה. כל שאלות הבחינה ידועות לנו ואנו מפתחים תרגול, תיאוריה ודרכי התמודדות מתאימות על פיהן.

החל משנת 2002, מבחן מתא"ם מורכב משני פרקים:

פרק א': ידע והבנה בסטטיסטיקה ושיטות מחקר.

פרק ב': הבנת טקסטים מדעיים בפסיכולוגיה.

במאמר זה מובא ניתוח המגמות העיקריות שנצפו במבחן החל משנת 2000, תוך התמקדות בשלושת המועדים האחרונים והרלוונטיים ביותר (2006-8). ניתוח של מתא"ם 2009 – המועד האחרון של הבחינה, יובא במאמר נפרד.

 

פרק א: סטטיסטיקה ושיטות מחקר

הזמן המוקצב: בשנים האחרונות חלה עלייה בזמן המוקצב לפרק זה, כאשר בשלושת המועדים האחרונים הוא עמד על 125 דקות. מספר השאלות לא השתנה, אך הן דורשות זמן רב יותר, ועל כן הזמן הוא עדיין פקטור משמעותי בהתמודדות עם הפרק.

 

רמת הקושי: במועד 2005, חלה עליה מסוימת ברמת הקושי של הפרק, והוא נתפס קשה יותר באופן משמעותי מרמת החומר בסטטיסטיקה ושיטות מחקר בלימודי התואר הראשון. רמת הקושי בשנים הבאות נשארה דומה לרמת הקושי ב2005. בכל המועדים ביקורות המחקרים ואשכולות המחקרים הם החלקים הנתפסים כקשים יותר. השאלות האמריקאיות בבחינה גם הן קשות מהממוצע בתואר הראשון. רמת הקושי שלהן אחידה בד"כ, אך תמיד יש מספר שאלות קשות יותר.

 

סגנון השאלות: הרכב וסגנון הפרק נשארו דומים בשנים האחרונות. סגנון השאלות הינו מגוון וכולל שאלות חשיבה וניתוח, שאלות הבנת מהויות ושאלות הבחנה בין מושגים. במבחנים האחרונים ניכרים "זגזוגים" באופי השאלות: בשנים 2005, 2007 ו2008, השאלות היו קצרות, ונוסחו בשפה סטטיסטית יחסית, ואילו בשנת 2006 השאלות היו ארוכות ונוסחו בצורה סיפורית מאוד.

 

נושאי השאלות: במבחן האחרון ניכר מינון גבוה של שאלות קשר ורגרסיה, היבטים של התפלגויות וניתוח גרפים. לעומת השנים הקודמות פחת הדגש על הסתברות, כשהשאלות בנושא נגעו בעיקר בסוגי מאורעות והקשר בין הסתברות לקשר. במבחנים שקדמו למועד 2008 נמשכה מגמת הפיזור האחיד של שאלות מתחומי הסטטיסטיקה ושיטות מחקר השונים.

 

ביקורת מחקרים ואשכולות מחקרים: סוגים ייחודיים אלה של שאלות, מהווים כ35%-40% משאלות הפרק. היחס בין כמות השאלות בביקורות מחקרים ובאשכולות מחקרים השתנה מעט בשנים האחרונות: המינון של אשכולות מחקרים עלה, והשאלות עליהם הפכו מורכבות יותר. לעומת זאת, המינון של ביקורות מחקרים קטן, והן היו ברמת קושי סבירה (לעומת שנים מוקדמות יותר בהן הן נחשבו קשות מאוד).

 

לסיכום: בשנים האחרונות, פרק הידע בסטטיסטיקה ושיטות מחקר הלך והתבסס כבעל רמת קושי ידועה ומבנה קבוע הכולל תמיד התייחסות למגוון נושאים בסטטיסטיקה ושיטות מחקר ברמות קושי שונות וגבוהות יחסית. השינויים שהתרחשו בפרק זה היו קשורים בעיקר לדגשים בנושאי השאלות, ובסגנונן, כפי שציינו למעלה. השינויים בדרך כלל מאזנים אחד את השני: כך למשל, הארכת זמן הפרק שלוותה בשאלות הדורשות זמן רב יותר לשאלה, או הקטנת כמות ביקורת המחקרים לצד הגדלת כמות אשכולות המחקר.

 

פרק ב: טקסטים מדעיים

 

הזמן המוקצב: החל ממועד 2006 חלה עליה בזמן הפרק (מ165 ל180 דקות), שנותרה יציבה במשך המועדים הבאים. הטקסטים הותאמו לזמן החדש, ולכן הזמן הוא עדיין גורם לחץ משמעותי לאורך הטקסטים, אך באופן כללי ניתן להתמודד עם ארבעת הטקסטים בפרק הזמן המוקצב.

 

רמת הקושי: במועדים 2001-2 חלה עלייה משמעותית ביותר ברמת הקושי של הפרק. מאז, נותרה רמת הקושי של הפרק יציבה לאורך השנים. הטקסטים בפרק אינם ברמה אחידה, חלקם ניתנים להתמודדות סבירה, וחלקם קשים ומורכבים במיוחד, ודורשים הבנה מעמיקה בזמן קצר. חשוב לציין שפרק זה יוצר תחושת קושי אדירה בקרב הסטודנטים הניגשים לבחינה, בין היתר עקב העומס הקוגניטיבי שהוא מייצר, ולחץ הזמן הרב שבו.

 

אורך הטקסטים: יחד עם הארכת זמן הפרק הוארכו גם הטקסטים, כשהחל ממועד 2007 הם נעים בין ארבעה וחצי לשישה עמודים.

 

נושאי הטקסטים: בשנים האחרונות נושאי הטקסטים לא היו "קלאסיים" ברובם ונעו בין נושאים שונים וסוגי כתיבה שונים. הרוב הבולט של הטקסטים מתאר מחקרים ניסויים, אך במועדים 2006-2008 היה גם ייצוג לטקסט בנושא קליני- תיאורטי. חלק מהמחקרים בטקסטים הם ניסויים וחלקם מתאמיים, אך יש רוב לטקסטים ניסויים. בין הטקסטים שהופיעו במועדי 2007-8 ניתן למצוא את: השפעת קהל על יכולות קוגנטיביות (אשכול ניסויים), מחקר מתאמי ביחס ליעילות טיפול, וטקסט קליני על חרדת כיליון בהפרעות אכילה.

 

רמת המורכבות ואופן קיצור הטקסטים: במועדים האחרונים רמת המורכבות של הטקסטים היתה גבוהה אך מגוונת. בחלק מהטקסטים נבעה רמת המורכבות מאופן הקיצור, שהקשה מאוד על יכולת הקריאה שלהם, ובחלק מסגנון השאלות, שדרש לעיתים יכולות איתור מידע גבוהות ולעיתים יכולות העמקה גבוהות.

 

רמת השפה: במועדים האחרונים ניכרה חלוקה, כך ששלושה טקסטים היו כתובים באנגלית ישירה ופשוטה יחסית, בעוד שטקסט אחד היה כתוב בשפה מורכבת יותר.

 

מאפייני השאלות: מאפייני השאלות נותרו דומים באופן עקרוני בשלוש השנים האחרונות. רבות מהשאלות היו ממוקדות, אך בחלק מהטקסטים גם השאלות הממוקדות דרשו הבנה מעמיקה של הטקסט לצד התייחסות לפרטים ספציפיים בו. בחלק מהשאלות נדרשה יכולת הבחנה מדויקת ואף מתחכמת בין מסיחים דומים, מה שהקשה על פתרון השאלות. מינון שאלות הידע הכללי וכן מינון שאלות מתודולוגיות נותרו דומים במועדים האחרונים.

 

שכיחות השאלות בפרק הטקסטים בהתבסס על מאפייני השאלות

 

ממוקדות הבנה: שאלות הנוגעות לחלק מהטקסט, אך לשם פתרונן נדרשת הבנה מעמיקה של כלל הטקסט או חלקים נוספים ממנו. 

 

ממוקדות פרטים: שאלות הנוגעות באופן ישיר לחלק מסוים מתוך הטקסט. לשם פתרונן נדרשת הבנה מעמיקה של חלק זה.

ידע כללי: שאלות ידע כללי הינן שאלות הנוגעות לתחומים מהשדה הפסיכולוגי המשיקים לטקסט במידה זו או אחרת. לשם פתרונן נדרשת היכרות עם תחום הידע של השאלה, כשבחלק מהשאלות נדרש שילוב בין ידע כללי להבנת הטקסט. במועד 2001, פרק הידע הכללי היה פרק נפרד, אך מאז שאלות הידע הכללי נמצאות בפרק הטקסטים ומלוות כל טקסט.

 

לסיכום: במועדים האחרונים ניכרים יציבות ודמיון במבנה הפרק ובסגנונו. רמת הקושי של הפרק גבוהה, כאשר תמיד יופיעו 1-2 טקסטים קשים ומורכבים יותר מהשאר. רמת האנגלית אינה מהווה פקטור מרכזי ברמת הקושי של הטקסטים, בעוד שאופן קיצור הטקסטים היה גורם קושי מרכזי, וכך גם סגנון השאלות, בין היתר עקב קושי בהבחנה מדויקת בין מסיחים דומים. הטקסטים הותאמו לתוספת הזמן, ולכן הוא עדיין פקטור משמעותי בפתרון הפרק, אך ניתן להתמודד עם הטקסטים בזמן הקצוב.

 

 

פתרונות מתא"ם - קורס ההכנה המוביל בישראל לבחינת מתא"ם. באתר פתרונות ניתן למצוא מידע נוסף על בחינת מתא"ם וקורס ההכנה של פתרונות. www.pitronot.org




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב