דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אז מה ללמוד באקדמיה? זרקור על התחום מנהל עסקים 

מאת    [ 24/04/2010 ]

מילים במאמר: 752   [ נצפה 1852 פעמים ]

מנהל עסקים

על התחום: מנהל עסקים הוא תחום הידע העוסק בניהול רווחי של עסקים מסחריים. תחום זה מציע תיאוריות שונות המשמשות מנהלים רבים לניתוח התנהלותו של הארגון בו הם עובדים ולהפיכתו לרווחי יותר. הלימודים בתחום מבוקשים ביותר ומשמשים במקרים רבים ככרטיס הכניסה לעולם העסקים והניהול. ניתן לחלק את התחום לכמה תחומי משנה שכל אחד מהם מקביל להיבט מסוים בעבודתו של המנהל או היזם העסקי:

  • ניהול מדיניות עסקית - קביעת אופיו של העסק על ידי גיבוש אסטרטגיה ויעדים, החלטה על ערכי החברה, חזון החברה והרעיונות שעומדים בבסיסה ועוד. זהו ההיבט הניהולי הדורש יותר מכל ההיבטים האחרים ראייה רחבה ושקלול של גורמים רבים.
  • ניהול המימון - תחום משנה זה עוסק בכל מה שקשור להיבט הפיננסי של ניהול עסק. מנהל נדרש לעתים לגייס כספים עבור הפעלת העסק, תפקיד הדורש ממנו לאתר גופים או אנשים פרטיים שלהם עשוי להיות אינטרס להשקיע בעסק, או לפנות לשוק ההון לגיוס כספים דרך מניות או אגרות חוב. עוד נדרש המנהל להחליט כיצד להשתמש בכספי החברה. לשם כך עליו להיות מסוגל להעריך את רווחיותם של פרויקטים שונים ולנתח סיכונים פיננסיים בהשקעות - כמה כסף עלולה החברה להפסיד? כמה כסף עשויה החברה להרוויח? מה הם הסיכויים לרווח? וכו'. המנהל נדרש להכיר ולהביא בחשבון גורמים רבים כמו ריביות, שינויים בשער המטבע, שינוי בערכם של נכסים ועוד.
  • ניהול משאבי אנוש - תחום זה עוסק בכל הקשור בטיפול בעובדי חברות וארגונים. זהו תחום שהתפתח מתוך הבנה של חשיבות ההשקעה באנשים לצורך שיפור התפוקה בארגון. ניתן לחלקו לכמה תחומי-משנה המייצגים חלקים שונים בעבודתן של מחלקות משאבי אנוש בארגון. בחברות גדולות אחראי כל מנהל על תחום אחר, ובחברות קטנות מנהל אדם אחד כמה מבין התחומים: גיוס עובדים, הדרכה, רווחה ופיתוח ארגוני.
  • ניהול שיווק - תחום ניהול שיווק עוסק בקידום ושימור המכירות בחברות מסחריות ובארגונים אחרים. אין לבלבל בין תחום השיווק לתחום המכירות, למרות שבחברות קטנות האדם המבצע את המכירות בפועל מכונה לעיתים "מנהל שיווק". עבודת השיווק בהגדרתה המקובלת איננה כוללת את המכירה עצמה אלא את העבודה המחקרית והיצירתית של מציאת קהל היעד למוצרי החברה, אפיון המוצרים עבורו וקידומם. עבודתם של מנהלי השיווק דורשת הבנה של הביקוש בשוק, של אמצעי הפרסום השונים ושל העדפותיו של קהל היעד. מנהלי השיווק אוספים מידע אודות המתחרים ואודות הלקוחות הפוטנציאליים באמצעות מחקר שוק וסקרים שונים. לאחר שהם מגיעים למסקנה אילו מוצרים עשויים להימכר בצורה טובה, הם מנחים את אנשי הפיתוח ומבקשים מהם לפתח מוצרים אלה.
  • ניהול התפעול - עוסק בקבלת החלטות שנועדה לאפשר ולייעל את תהליכי הפקת המוצר או השירות אותם מספקת החברה. לשם כך נדרש המנהל לבקר ולהנחות את עבודתם של יצרני המוצר או ספקי השירות, לקבוע שיטות עבודה ולפקח על ניהול המלאי והתחזוקה.
  • חקר ביצועים - עוסק בשימוש בתיאוריות ומודלים מתמטיים כדי לנתח את התהליכים המתרחשים בחברה ואת השפעתם על רווחיותה. כלים אלו יכולים לסייע למנהל בקבלת החלטות שונות.

באופן כללי ניתן לומר שעבודתו של המנהל או היזם העסקי דורשת מגוון של תכונות שונות ובראשן מנהיגות, אחריות והבנה של העולם העסקי והפיננסי.

מסלול הלימודים: מנהל עסקים נלמד במסגרת מסלול לתואר ראשון שאורכו הוא שלוש שנים. ניתן ואף רצוי לשלב לימודי מנהל עסקים עם לימודים מתחום נוסף כמו כלכלה, סוציולוגיה ועוד.

אופי הלימודים: לימודי מנהל עסקים הם לימודים עיוניים המשלבים בתוכם נושאים ממגוון רחב של תחומים כמו כלכלה, מתמטיקה (אם כי לא ברמת הקושי של לימודי כלכלה או הנדסה), משפטים, סוציולוגיה ועוד. במסגרת הלימודים ניתן להתמחות באחד מהנושאים שפורטו בסעיף הקודם או בנושאים אחרים כמו מערכות מידע, ביטוח, ניהול סיכונים ועוד. הלימודים כוללים קורסים ונושאי לימוד שונים, להלן כמה מהעיקרים שבהם: יסודות השיווק, מבוא לחשבונאות פיננסית, דיני ניירות ערך, משא ומתן בעולם העסקים, תרבות ארגונית, שוק ההון בישראל, יישומי מחשב, אנגלית עסקית ועוד.

תעסוקה בתחום: בפני בוגרי תואר ראשון במנהל עסקים פתוחות אין-ספור הצעות עבודה בתחום הניהול, השיווק והייעוץ העסקי בחברות מכל הסוגים. המשרות המוצעות לחסרי ניסיון ניהולי הן זוטרות, אולם עם הזמן ניתן להתקדם לדרגים ניהוליים גבוהים יותר. כמו לימודי מנהל עסקים מדגישים מיומנויות ודרכי חשיבה הרלוונטיות לחברות מסחריות גדולות, אך עשויים גם לתרום במידה מסוימת למי שמעוניין להקים עסק קטן או בינוני. יחד עם זאת, עבור המעוניינים להקים עסק קטן עד בינוני, עשוי להיות רלוונטי יותר לעבור קורס ממוקד בהקמה וניהול עסק באחד מהמרכזים לטיפוח יזמות הפרושים ברחבי הארץ (מט"י(. רבים מהשואפים להיות מנהלים בכירים בוחרים ללמוד לתואר שני במנהל עסקים בתכניות שונות דוגמת תכנית חקר הביצועים, המקנה מיומנויות וכלים נוספים. ניתן גם להמשיך ללמוד במסלולים לתארים מתקדמים הכוללים מחקר, לפתח קריירה אקדמית ולעסוק בהוראה במוסדות ההשכלה הגבוהה.

מאמר זה ומאמרים נוספים יפורסמו בקרוב במסגרת ספר ובו מידע על כל תחומי הלימוד והמקצועות בישראל.

הכותבת היא רותם בלאו, עורכת בחברת i Decide - המרכז להכוונה מקצועית.


המרכז עורך סדנאות מסובסדות למציאת כיוון מקצועי לחיילים משוחררים ולבוגרי שירות לאומי.


פרטים נוספים באתר www.idecide.co.il .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב