דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה כדאי להשקיע בעסקים משפחתיים 

מאת    [ 03/02/2007 ]

מילים במאמר: 855   [ נצפה 4115 פעמים ]

למה כדאי להשקיע בעסקים משפחתיים - מאת ישראל אליהו*

כדאי להשקיע בעסקים משפחתיים שעברו את התהליכים של תכנון וארגון הדורות הבאים, מאחר ואלו עסקים שניצלו את היתרונות שלהם כעסקים משפחתיים והשכילו להתמודד בדרך מודעת עם הבעיות שיש בעסקים משפחתיים.
היתרונות הינם ברורים - השקעה בחברות בעלות מוניטין רב וידע שנצבר לאורך זמן, חברות בעלות קשרים עסקיים בענף בו הן פועלות ובעלות מיקוד בתחום הפעילות שלהן.
בחברות משפחתיות אלו קיימים תהליכים ברורים של קבלת החלטות וחלוקת רווחים,
כמו כן, קיימת זהות מוחלטת בין צרכי בעלי המניות לרצונות המנהלים.
במקרים נבחרים גם קיימות נוסחאות קבועות להעברת מניות בין בעלי המניות גם בחברה פרטית.אפשרות כניסה להשקעה בחברות ובענפים שאין להם ביטוי בשוק ההון הנסחר.
גיבוי בנקאי ובקרה מתמדת מצד כל מנגנוני הניהול - העסקי והמשפחתי.

להלן התהליכים שעברו עסקים משפחתיים מוצלחים :
מודעות- הבנת הצורך בתהליך הגדרת העסק כעסק משפחתי ובכך שיש לו יתרונות וחסרונות הנובעים מהיותו עסק משפחתי.
תקשורת- העברת מידע בין בני המשפחה ומנהלים בכירים בעסק, הצגת עמדה וגישה של כל אחד מהמעורבים בעסק ומערכת יחסיו כלפי העסק והמשפחה.
שיתוף- קיום אסיפות משותפות על מנת לדון בנושא ולקבל החלטה משותפת לגבי הדרך הנכונה להמשיך את התהליך.
תכנון- החלק המרכזי בתהליך, בניית המודל הארגוני , העסקי והמימוני שיאפשר למקסם את תועלת המעורבים כיום וישמור על דרגות חופש לגבי העתיד.
בניית החזון להגשמת היעדים של העסק והמשפחה ותרומתם לקהילה.
ביצוע- ישום התכנון בפועל בעזרת יועצים, מומחים ומימון חיצוני.
בקרה- בדיקה מתמדת שכל הסעיפים הקודמים נחקרים ומתבצעים באופן שותף.
התאמה- התאמה של התהליכים לשינויים חיצונים ופנימיים ושינוי התכנון במידת הצורך.

*ישראל אליהו הינו מייסד המרכז לעסקים משפחתיים www.familybusiness.org.il

יתרונות ייחודיים של עסקים משפחתיים**

תהיה אשר תהיה האסטרטגיה הנבחרת ,ייתכן שניתן יהיה להשתמש ביתרונות של עסקים משפחתיים כדי ליצור יתרון תחרותי נוסף .אסטרטגיות שנבנו היטב מנצלות במיומנות כל נקודת חוזק או יתרון אפשריים .אמנם אין זה אפשרי למנות את כל היתרונות הייחודיים שעשויים להיות לכל עסק ,אך יש כמה נקודות חוזק שנמצאות בידי עסק משפחתי מצליח מטבע היותו עסק משפחתי .הקטע הבא מסכם כמה נקודות חוזק אופייניות לעסקים משפחתיים .
אופק השקעה לטווח ארוך
עסקים משפחתיים אמורים להישאר בעולם העסקים תקופה ממושכת .הם אינם כפופים לבעלי מניות מהחוץ או לעולם הפיננסים החיצוני .במקום זאת, אם קיימת מחויבות משפחתית ,הם יכולים להתמקד בחזונם לטווח של 20-5 שנים. הם יכולים להרשות לעצמם להיות סבלניים .הם חופשיים יותר מחברות ציבוריות לערוך ניסיונות עם שווקים רחוקים ועתידיים ולחכות להגעת התשואה .

ארגונים גמישים
בתאגידים גדולים ההנהלה והצוות מבזבזים לעתים קרובות זמן יקר על מאבקים של פוליטיקה פנימית ומשלמים על כך ביוקר .החברות מאבדות פריון עבודה ,ולעתים קרובות ההנהלה מתקשה להגיב על שינויים בשוק ,כי היא עסוקה במאבקים טריטוריאליים במקום לפתח מוצרים או שירותים חדשים .משפחה המנהלת עסק יכולה לפתח את תוכניותיה המבוססות על חזון משותף לעתיד ,ובדרך כלל מסוגלת להגיב מהר יותר לשינויי נסיבות .יש באפשרותה להוסיף קו ייצור חדש, לעצב תוכנית שיווק חדשה או לפתח מחלקה עסקית חדשה ,וכל אלה הודות לכך שאת ההחלטות מקבלים אנשים מעטים ולא ביורוקרטיה תאגידית ,שתנועתה איטית ומסורבלת .

מחויבות חזקה לאיכות
חברות גדולות יותר חייבות לעתים להשיג רמת מצוינות באמצעות מערכות בקרה ושליטה על צוותי עובדים ומנהלים ,דבר העולה כסף רב וצורך זמן .לעסקים משפחתיים ,לעומתן , יש גאווה טבעית במוצריהם או בשירותיהם. שמם רשום על הדלת. מעצם יסודם הם אינם מעוניינים להכתים את המוניטין שלהם בעבודה גרועה או בשירותים נחותים .
לעתים קרובות עסקים משפחתיים מגיבים מהר יותר מחברות גדולות לתלונות של לקוחות .חברות משפחתיות מקבלות את התלונות באופן אישי ,מאחר שהן מגיעות מהשכנים .עסק משפחתי יכול לספק ,ללקוחות גדולים או קטנים ,אותו "מגע אישי" החשוב כל ?כך בעולם העסקים המנוכר של ימינו .

מיצוב בנישות שוק
נישות או שווקים ייחודיים מספקים לעתים קרובות הזדמנויות גדולות יותר משווקים המוניים ,מאחר שהרווחים גדלים ככל שמספר המשתתפים קטן .החברה הראשונה שמתבססת בשוק כזה יכולה בדרך כלל להציב חסמים בפני מתחרים אחרים .העסק המשפחתי מתאים ביותר לנצל הזדמנויות שוק כאלו .

השקעה גדולה יותר באנשים
אחת הקלישאות הישנות ביותר על עסקים היא גם מהנכונות ביותר: אנשים טובים הם הנכס החשוב ביותר של החברה. כתוצאה מכך, עסקים גדולים כקטנים משקיעים זמן וכסף בשיפור צוותי העובדים שלהם .הם מציעים תוכניות הדרכה סמינרים בסופי שבוע ,פסקי - זמן למפגשים מקצועיים או קשורים לענף ואפילו מימון לימודי המשך במוסדות רשמיים חברות משפחתיות יכולות לקבל תשואה גבוהה מהשקעה כזו ,כי עובדיהן נוטים לפתח נאמנויות לטווח ארוך ונעשים "חלק מהמשפחה". חברה משפחתית שמפתחת ,מקדמת ומתגמלת בהתאם לביצועים ,מפיקה תועלת מיחסיה עם האנשים שאת צמיחתם עודדה .

מסורת של חדשנות
עסקים משפחתיים מסוגלים לבנות את תהליך הייצור הייחודי המפיק מוצרים בקצב איטי אך באיכות גבוהה .הם יכולים למצוא שוק בצמיחה איטית כדי לשלוט ברווחיות ,בעוד אחרים מחפשים במקומות אחרים .שולי הרווח הגבוהים הנובעים מכך קיימים רק עבור אלה המוכנים לחדשנות .

תרבות ארגונית חזקה
עסקים משפחתיים משרים בדרך כלל אווירה ידידותית ,הנוגעת גם בעובדים שאינם מבני המשפחה .לרוב הם גרים באותה קהילה ,לעתים קרובות עובדים באותו מקום במשך שנים. הם קושרים קשרים חזקים עם החברה כמו גם עם המשפחה .בסביבה כה מלוכדת אנשים מכירים את אמות המידה ויודעים מה נדרש מהם .אותן אמות - מידה ?תרבות התאגיד ?מחוזקות באלף דרכים ,החל מתמונות על הקיר ופולקלור של החברה ועד פרסים מיוחדים .אמות ?מידה ברורות שכאלה מקלות על יישום הכיוון העסקי וגיוס כל הנוגעים בדבר למשוך יחד באותו כיוון ?וכך להגדיל את סיכויי ההצלחה של החברה.

**חלק זה נלקח באישור מתוך הספר- תכנון אסטרטגי לעסקים משפחתיים / קארלוק&וורד בהוצאת פראג.
ישראל אליהו הינו מייסד המרכז לעסקים משפחתיים http://www.familybusiness.org.il
דירקטור ויו"ר ועדת ההשקעות באליהו חברה לבטוח בע"מ



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב