דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיגמנט מהו? 

מאת    [ 02/02/2007 ]

מילים במאמר: 767   [ נצפה 10448 פעמים ]

פיגמנטים וצבענים אחראים להקנות לדברים את צבעם, רבים מן החי והצומח מכילים פיגמנטים-כלורופיל מקנה לעלים על צמחים ועצים את צבעם הירוק למשל. ומלנין אחראי לצבע העור, וקרוטין הופך את הגזר לכתום. ותפקידו של האימוגלובין הוא לתת לדם את צבעו ולקוף הבבון את צבע פניו וישבנו.

הפיגמנט הוא הבסיס לכל צבע והוא נמצא אתנו כמעט אלף שנה, הצבע הקדמון היה פשוט חמר או אדמה עם מעט רוק או שומן, היום הפיגמנט הוא תוצאה של הנדסה כימית מתוחכמת.
הפיגמנט הוא חומר אבקתי יבש בעל צבע והוא מגיע אלינו ממקורות שונים, חלק מהפיגמנטים נוצרים על ידי טחינת מינרלים שונים, אך רוב הפיגמנטים עשויים ממתכות טחונות לאבקה כמו טיטניום דוחמצני המשמש לגיוון משחת שיניים וצבע כמובן.
הרומאים, העשירים שבניהם לבשו מחלצות שנצבעו בצבע סגול שנלקח משבלול שחי בים התיכון.
עד לפני ב-150 שנה כל הצבענים היו עשויים מחומרים טבעיים כמו הסגול שהופק בעיקר מצמחים וחרקים, צמחי אינדיגו סיפקו צבע כחול שהיה נפוץ מאד במצרים העתיקה, יוון ורומא.
השימוש בפיגמנטים טבעיים פסק כמעט לחלוטין ורוב הפיגמנטים מיוצרים מחומרים מלאכותיים במעבדות כשהתוצאות הן צבעים עמידים וחזקים יותר.

הפיגמנט לא מתחבר למשטח כלשהוא בפני עצמו, כל פיגמנט חייב חומר מקשר "מתווך" כל שהוא על מנת שנוכל לצבוע אותו על משטחים שונים כמו נייר, בד, קיר או מתכת, כשהמקשר מתייבש נשאר הפיגמנט מחובר למשטח שעליו הוא נמצא. הפיגמנט מורכב מחלקיקים ואינו נמס, הוא נשאר כחומר עצמאי גם כשהוא מעורבב עם נוזל.
חלק מהפיגמנטים באים מן הטבע כמו צבעי אדמה כגון אומברה וסיינה umber,sienna שהם אדמה ממש, ופיגמנטים אחרים שצריכים לייצר כמו קדמיום cadmium.

ההבדל בין הפיגמנט והצבעןdye
הצבענים משמשים בעיקר בתעשיית הבדים ועל ידי מאיירים משום שהעמידות של צבענים אינה גבוהה במיוחד, לעומתם ניחנים הפיגמנטים בעמידות גבוהה מאד והם שורדים תקופות ארוכות מאד.
ההבדל הנוסף בין פיגמנט וצבען היא רמת המסיסות שלהם, הצבען ניחן ברמת מסיסות גבוהה והפיגמנט לא ניתן להמסה והוא נשאר בצורה של חלקיקים טחונים גם כשהוא בנוזל.
הצבען אינו דורש חומר מקשר על מנת לצבוע משטח, לעומתו הפיגמנט חייב במקשר על מנת להתחבר למשטח


פיגמנטים אורגניים ולא אורגניים
הפיגמנטים מתחלקים לשתי קטגוריות עיקריות, הפיגמנטים האורגניים המכילים פחמן, והלא אורגניים שאינם מכילים פחמן.
הפיגמנטים האורגניים הם בדרך כלל שקופים, קלי משקל ויכולת גיוון גבוהה ובמיוחד הגרסה הסינטטית. לעומתם הפיגמנטים הלא אורגניים אטומים, כבדי משקל ודחוסים, והם עשויים תרכובות מתכתיות שמקורם במתכות כמו קובלט, זינק, וברזל.

פיגמנטים לא אורגניים טבעיים
אלו הם הפיגמנטים הטבעיים בצבעי אדמה כמו אוקר, אומברה, וסיינה ocher, umber, sienna, פיגמנטים אלה נחצבים או מחפרים ישירות מהאדמה וצבעם נוצר מנוכחותם של תחמוצות ברזל ותחמוצות נוספות באדמה. חומרים אחרים כמו חימר גיר ודו-תחמוצת הצורן משפיעים גם כן על הגוונים. כשצבעי האדמה נשרפים הם מקבלים גוון חם וכהה יותר כמו ההבדל בין סיינה לסיינה שרופה raw sienna, burnt sienna.

פיגמנטים לא אורגניים סינטטיים
פיגמנטים אלו הם בעצם חומרים לא אורגניים שנוצרו במעבדה והם בדרך כלל תחמוצות מתכתיות כמו למשל כחול קובלט, נכללים בפיגמנטים הללו הם גם העתקים של צבעי אדמה כמו מרס אדום וצהוב mars red, mars yellow. גרסאות אלה של הפיגמנטים ניחנים באיכות גדולה יותר ובאחידות גבוהה יותר מאחיהם הטבעיים.

פיגמנטים אורגניים טבעיים
מקורה של קבוצה זאת הוא בירק ובחיות, רוב הפיגמנטים האלה אינם צבענים בעלי רמה גבוהה וסביר להניח שידהו וישנו צבע כשהם חשופים לאור.

פיגמנטים אורגניים סינטטיים
רשימת הפיגמנטים הסינטטית שכוללת פחמן ממשיכה להתרחב ככל שהכימיה האורגנית מתפתחת, פיגמנטים אלה נוטים להיות שקופים, קלי משקל עם יכולת גיוון גבוהה.

כוח הגיוון
חוזקו של הפיגמנט ויכולת הגיוון שלו ניתנים לבדיקה על ידי ערבוב הצבע עם צבע לבן, בדרך כלל 1:10. יכולת הגיוון של הפיגמנט מושפעת מאד מעובי החלקיקים הטחונים, ככל שהטחינה דקה יותר כך תגדל יכולת הגיוון של הצבע. פיגמנטים סינטטיים הם בדרך כלל בעלי כוח הגיוון גדול יותר מהפיגמנטים האורגניים.

שקיפות/אטימות
מידת השקיפות או האטימות של הפיגמנט תלויה בכוח הכיסוי של הפיגמנט וחומר הקישור שבו משתמשים ליצירת הצבע, פיגמנטים לא אורגניים נוטים להיות אטומים יותר מהפיגמנטים האורגניים.

עמידות באור
יכולת העמידה של הפיגמנט מפני דהייה נקרא עמידות, עמידות נמדדת בשתי דרכים, האחת כשמשתמשים בצבע במלוא עוצמתו והדרך השנייה כמשתמשים בצבע כשהוא מעורבב עם לבן. החומר המקשר גם הוא יכול להשפיע על עמידות הצבע.

זמן ייבוש
פיגמנטים משפיעים על זמן הייבוש של הצבע בגלל אופיים, בצבעי שמן למשל פיגמנט כמו ורמיליון vermilion מעכב את זמן היבוש של הצבע בצורה משמעותית. לעומת זאת, פיגמנט כמו כחול קובלט cobalt blue מאיץ את זמן הייבוש.

רמת הצבע
כמות הפיגמנט בצבע משפיעה בצורה מהותית על איכות הצבע ככל שנעשיר את הצבע ביותר פיגמנט כך תעלה איכותו של הצבע, כמובן שקימות פרופורציות מסוימות בין החומר המקשר(שמן בצבעי שמן) והפיגמנט שעל פיהן נבנה הצבע.

הידעתם?
הצבען האדום הנקרא קוצ'יניל עשוי מגופות של נקבות חרק האוכל קקטוס וחי לו במרכז ובדרום אמריקה. מסירים את החרקים מעל עצי הקקטוס ומשרים אותם במים חמים, או מונחים לייבוש בשמש. על מנת ליצור 500 גרם של קוצ'יניל נדרשים כ-70000 חרקים כאלה.
שלמה קרודו בוגר האקדמיה לאומנות של שיקגו כותב על יצירה, אומנות שימושית, עשייה עצמית וחומרים.
http://www.michzur.co.il
http://www.tivon.co.il
e-mail: krudo50@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב