דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב גרפי - מה זה ולמה זה טוב? 

מאת    [ 02/02/2007 ]

מילים במאמר: 1908   [ נצפה 5694 פעמים ]

 

עיין ערך גרפיקה

הפירוש המילולי לגרפיקה, על פי מילון אבן שושן, הוא: “אמנות הכתב, השרטוט, הרישום והציור". היום, בעידן של מחשבים, תוכנות, אינטרנט ועולם דיגיטלי עשיר, הגדרה זו היא חלקית בלבד.

גרפיקה, למעשה, היא הדרך בה אנו בוחרים להציג נושא מסויים, באופן ויזואלי. הכלים והטכניקות לעשות זאת הינם אכן “... הכתב, השרטוט, הרישום והציור" וגם צילומים, איורים ואילוסטרציות, כשהם מעובדים ומעוצבים בתוכנות גרפיות כגון פריהנד ופוטושופ ותוכנות אינטראקטיביות כמו פלאש.

הגרפיקה היא עולם עשיר של אמצעים המשמשים ליצירת מוצר ויזואלי כלשהו, מודפס או אינטראקטיבי. היות וכך, אך טבעי הוא שהגרפיקה תשמש ככלי מרכזי בהעברת מסרים שונים - שיווקיים ופרסומיים, חברתיים, אישיים, פוליטיים, חינוכיים וכל מסר אחר בו אנו חפצים.

 

מה לעזרי שיווק ולעיצוב גרפי

כאשר יש ברצוננו למכור דבר מה - מוצר, שירות או אפילו רעיון, עלינו להציג זאת בפני הקהל בו אנו מעוניינים - צרכנים, לקוחות, עובדים, בוחרים וכו'. הדרך הנוחה והיעילה ביותר לעשות זאת היא ויזואלית - להמחיש את הנושא בעזרת עזרים ויזואליים.

ישנם עזרי שיווק ויזואליים רבים שניתן להשתמש בהם לשם שיווק, בהתאם לצורך. להלן העיקריים שבהם:

 

לוגו

הדבר הראשון לו עסק זקוק הוא לוגו חברה. הלוגו הוא סימן ההיכר של כל עסק, הוא צריך להופיע בכל סוג של תקשורת יוצאת - על כרטיסי הביקור והניירת, בפרסומים, באתר האינטרנט ועוד. חשוב מאוד לתת למעצב גרפי מקצועי, המיומן בעיצוב לוגואים, לעצב את הלוגו, משום שהוא יודע לקחת בחשבון מספר רב של נתונים: תחום עיסוק, קהלי יעד, מטרות החברה, מתחרים, ועל בסיס נתונים אלו ליצור את הלוגו המדוייק.

הלוגו צריך להיות כזה שקל מאוד לזכור אותו. חשוב שהוא יהיה יפה, מושך ומסקרן ש"ידבר" אל הקהלים שלו.

 

כרטיס ביקור

יש ליצור כרטיס ביקור עבור כל עובד בעסק הבא במגע עם לקוחות ועם ספקים חשובים. חשוב להדפיס כמות גדולה של כרטיסים ולפזר אותם כמה שיותר, על מנת שהעסק שלכם יופץ בין אנשים רבים.

כרטיס הביקור צריך לכלול את הלוגו, שם החברה וכל דרכי ההתקשרות עם בעל הכרטיס. כמו כן, על הכרטיס להיות מושך ומדוייק.

 

מודעת פרסום

בעיתון בתפוצה ארצית, במקומון, במגזין או על שלטים ברחוב - המודעה הינה אחת מבין מוצרי השיווק החשובים ביותר, משום שהיא מגיעה למספר רב של צרכנים. מודעה טובה צריכה להיות עניינית ומדוייקת, ולמשוך את תשומת לבו של הצרכן בזמן קצר מאוד.

 

פרופיל חברה

בא להציג באופן מורחב את החברה - צוות ההנהלה, בעלי תפקידים נוספים החיוניים לשמירה על הקשר עם הלקוחות, תאריך הקמה, קשרים עיסקיים ושותפויות, רווחים, תהליכים שונים שהחברה עברה מאז הווסדה - מיזוגים, החלפת בעלות / הנהלה ולמעשה מגוון רב של אינפורמציה שעשויה לעניין את הלקוחות אליהם פונה החברה, על מנת לשווק את עצמה ועל מנת לשמור על קשר עם לקוחות קיימים.

הפרופיל יכול לכלול גם קטלוג מוצרים ושירותים.

העיצוב צריך להיות מרהיב ויוקרתי - בהתאמה לתדמית החברה. חשוב ליצור חלוקה הגיונית ונוחה לקריאה של כל מרכיבי הפרופיל.

 

קטלוג מוצרים / שירותים

עסק המוכר מספר מוצרים או שירותים יכול להיעזר בקטלוג, המציג בצורה מפורטת כל מוצר וכל שירות. הקטלוג מכיל תמונות וטכסטים עבור כל מוצר / שירות ויש לעצב אותו בצורה מושכת ומעניינת, שתגרום לצרכן לרצות לדעת עוד על כל מה שהחברה מציעה.

 

ברושור / פרוספקט / עלון

בדרך כלל מציג מוצר אחד, שירות אחד, או משפחה אחת של מוצרים מתוך מגוון המוצרים שמציעה חברה. כמו כן, הברושור מתאים גם לעסקים קטנים, המציעים מספר קטן של שירותים או מוצרים, שניתן להציג אותם בקצרה.

ברושור יכול לשמש גם להצגת רעיון, מבצע, מוצר או שירות חדשים.

דוגמאות: חברת תוספי תזונה המעוניינת להציג רק מוצרים עבור נשים, יבואן מחשבים וציוד היקפי המעוניין להציג רק את מגוון המסכים, גן ילדים ייחודי המציג זאת מעל גבי ברושור, מנחי סדנאות המציגים את נושאי הסדנאות ועוד.

 

אתר אינטרנט

כלי השיווק ההכרחי עבור כל עסק! על האינטרנט נאמר "אם אתה לא שם - אתה לא קיים”... אתר אינטרנט חיוני לצורך הצגת החברה שלך בפני מספר גדול ביותר של אנשים - הגולשים. מטרתו של האתר היא הגדלת מכירות. ע"י חשיפת העסק שלך בפני מספר רב של אנשים, הסיכוי שלך להגדיל מכירות הינו גבוה בהרבה.

תכנון, עיצוב ובניית האתר צריכים להיעשות על ידי אנשי מקצוע מיומנים. חשוב שהאתר יהיה דינמי ויעודכנו בו טכסטים בתדירות גבוהה, העיצוב יהיה מרשים ומושך, והוא יכלול את מירב האינפורמציה אשר עשויה להפוך גולש לצרכן.

 

ניוזלטר / מידעון

צורה נוחה לפרסום, דרך המייל. המידעון הנשלח במייל מציג נושא אחד שהחברה מעוניינת להדגיש בזמן נתון: מבצע, מוצר או שירות חדשים, עדכון נתונים ועוד.

המידעון הוא כלי שנועד לא רק למכירות, אלא גם לשמירה על הקשר עם הלקוח, ע"י כך שנשלח מידעון ללקוחותינו כל פרק זמן קבוע, המלצתי היא אחת לחודש.

על מנת שהמידעון יהיה אפקטיבי, חשוב לא רק להציע בו מכירה כלשהיא, אלא גם לתת למקבל המידעון טיפים הקשורים לתחום עיסוקכם, וכך הוא יהיה מעוניין להמשיך לקבל את המידעון.

הערך של שליחת מידעון קבוע הוא רב. אתה נשמר בתודעתו של הלקוח לאורך זמן, הוא יחזור אליך לשירותים נוספים, וגם - הוא יפנה אליך לקוחות נוספים.

 

פוסטר / רולאפ

פוסטרים ורולאפים (פוסטר נגלל) מתאימים להצגה בהרצאות, כנסים ותערוכות, בפתחי חנויות ובתוך החנויות, כל מקום שיש בו מעבר של אנשים רבים ויכול להועיל על ידי חשיפת עסקכם. הפוסטר הינו מוצר גדול, בולט למרחק רב ומושך את תשומת הלב של העוברים בסביבתו.

חשוב מאוד שהמידע בפוסטר יהיה קריא וברור גם לאנשים שעומדים רחוק ממנו.

פוסטר יכול להציג כל דבר - מוצר, שירות, מבצע, אירוע וכל דבר שרק תרצה לפרסם.

 

אריזות

כן, כן, בהחלט - גם אריזות למוצרים משמשים ככלי שיווקי - על מנת שהצרכן יבחר את המוצר שלך מבין מוצרים רבים על המדף, יש ליצור את האריזה באופן כזה שהיא "תקרא" לו. היא צריכה להיות יפה, להעביר באופן מיידי את המסר שמעניין את הצרכן ולספק אינפורמציה מדוייקת ואמינה על המוצר.

ניתן לשלב באריזה תמונות או איורים הממחישים את ה"הבטחה" שעל האריזה, תמונה של המוצר או תמונת אווירה שממחישה את התוצאה אליה מעוניין הצרכן להגיע בהשתמשו במוצר. גם התכנים הכתובים על האריזה צריכים להעביר את המסר העיקרי והעריכה הגרפית תורמת ליצירת התחושה הנכונה.

דוגמאות:

אריזות למוצרי מזון - צריכות להעביר לצרכן את המסר שמדובר במוצר בריא / טעים / טבעי / מרזה ועוד.

משחקי ילדים - חינוכי / מתאים לשלב ההתפתחותי של הילד / בטיחותי / נעים / מחומרים טבעיים ועוד.

מוצרי קוסמטיקה וטיפוח - היפואלרגני / בטוח לשימוש / מטפח את המראה / מזין את העור (או השיער וכו') ועוד.

מוצרי חשמל - בטיחותי / פונקציונלי / קל לתפעול ועוד.

 

מגזין חברה

כלי יעיל לשמירה על הקשר עם הלקוחות ולגיוס לקוחות חדשים. מגזין חברה מספק מידע רחב על העסק שלך, מידע אותו אתה מעוניין להעביר ללקוחותיך וללקוחות פוטנציאליים, על מנת לגרום להם לרצות לרכוש ממך.

כל כתבה אודות מוצר או שירות, מעצם העובדה שהיא מפרטת את היתרונות, משמשת למעשה גם ככלי אינפורמטיבי וגם ככלי שיווקי. ניתן גם לשלב מדורים קבועים במגזין, שיעבירו מסר חיובי אודות החברה והכדאיות בהתקשרות עמה.

הגרפיקה במגזין צריכה לתמוך בתכנים, ללוות אותם, ולא להשתלט עליהם. הטיפוגרפיה (עיצוב בטכסט) צריכה להיות קריאה וברורה, עם הגיון מובנה, שיקל על הקוראים להתמצא במגזין ויהפוך את הקריאה למהנה ומעניינת.

מגזין חברה המיועד לתפוצה פנים אירגונית נועד לחזק את הקשר בין ההנהלה לעובדים, להעמיק את תחושת ההשתייכות של העובדים למקום עבודתם ולשבח את תרומתם לתנופת האירגון.

 

זהו? הממ... לא בדיוק...

ישנם מוצרים נוספים רבים המבוססים על עיצוב גרפי, כאלו המשמשים באופן ישיר כמוצרי שיווק, וכאלו שנועדו לשיווק באופן עקיף. בסופו של דבר - כל מוצר שכזה חייב להיעשות באופן מוקפד ומחושב, על מנת לענות על צרכים רבים ולכוון למספר מטרות.

להלן דוגמאות למוצרים נוספים המשמשים כמוצרי שיווק: הזמנות לאירועים ולכנסים, שלטים, שלטי מדף, באנרים (לפרסום באינטרנט), תפריטים לחלוקה ועוד.

להלן דוגמאות למוצרים גרפיים נוספים שאינם משמשים כמוצרי שיווק באופן ישיר, אך למעשה גם תורמים למכירות: תפריטים, עטיפות לספרים, עטיפות לדיסקים, מאזנים שנתיים, ניירות מכתבים ומעטפות, כרטיסי ברכה (ללקוחות, לעובדים), שקיות נייר ופלסטיק ועוד, כיד הדמיון הטובה עליכם.

 

אנחנו וחיות אחרות

הגרפיקה משמשת גם ככלי עיקרי בבניית מוצרים שאינם מיועדים לצרכי שיווק ופירסום, אלא לצרכים אישיים.

להלן מספר דוגמאות:

 

הזמנה לאירוע פרטי

הגרפיקה בהזמנה - היא ההזמנה כולה! בדרך כלל ההזמנה תחולק לאנשים שמלכתחילה מעוניינים להגיע לאירוע שלכם )בני משפחה, חברים, קולגות וכו'(, אך הזמנה שמעוצבת טוב מבחינה גרפית תיצור אצלם ציפייה לאירוע, תעצים את הרצון להגיע ואפילו תעלה חיוך על פניהם...

 

אלבומי אירועים

ניתן לעצב אלבומים באופן דיגיטלי ולהוסיף לתמונות גם אפקטים ואלמנטים גרפיים, טיפוגרפיה ייחודית, איורים ועוד.

 

כרטיסי ברכה

ניתן לרכוש כרטיסי ברכה מוכנים אמנם, אך גם ניתן לעצב כרטיסי ברכה אישיים ומקוריים.

 

עיצבנו? עכשיו צריך להפיק

לאחר שלב העיצוב מגיע שלב הפקת הדפוס. על איזה נייר מדפיסים? באיזו כמות? איזה סוג של כריכה? עם למינציה או בלי למינציה (ציפוי מבריק או מט)? איך נכון יותר לקפל? איך אפשר לחסוך? איפה מדפיסים?

כשמדובר בעזרי שיווק מודפסים, רוב המעצבים הגרפיים גם אחראים לשלב ההפקה, הם מעבירים את הקבצים המעוצבים לשלב הקדם דפוס (הכנה לדפוס), אחראים לבדיקת איכות ההדפסה והדיוק בצבעי ההדפסה - ורק אז מאשרים את ההדפסה עצמה.

בסופו של תהליך זה - מתקבל המוצר המוגמר, אותו מומלץ להפיץ בהתאם לתכנית שיווקית מדוייקת.

 

אז מה לעשות עכשיו?

עכשיו, משאתם יודעים מה הוא עיצוב גרפי וכיצד הוא עשוי לתרום לקידום העסק שלכם, מומלץ להפגש עם איש מקצוע מיומן ולבנות איתו תוכנית שיווקית, שבה גם משתלבים עזרי שיווק, בהתאם למטרות החברה. מומלץ מאוד לבנות תכנית בהתאם לתקציב הנכון לכם ולא לצאת למסע קניות שירוקן לכם את הכיס, זאת לא המטרה... הוצאות הפרסום שלכם צריכות להיות מתוכננות, חכמות והדרגתיות.

תכנית פרסום כזאת מומלץ לבנות עם יועץ עסקי או יועץ שיווקי. בהחלט כדאי לצרף גם מעצב גרפי בשלב בחירת עזרי השיווק, שיוכל להמליץ על עזרי השיווק המתאימים לכם בכל שלב של התכנית, בהתאם לתקציב שלכם.

 

בהצלחה!

 

רחל נצר, מעצבת גרפית מעל ל-17 שנה, בעלת סטודיו נוה לתקשורת שיווקית. ניסיון רב בהתאמת עזרי שיווק לכל עסק, בכל תחום, בהתאם לצרכי העסק, קהלי היעד, מתחרים, המקובל בתחום המדובר ועוד. בעלת יכולת גבוהה לעצב מנקודת מבט מורכבת - הן של בעל העסק, הן של הצרכן והן של עצמי כאשת מקצוע.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב