דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי בעצם הרפלקסולוגיה? 

מאת    [ 01/02/2007 ]

מילים במאמר: 644   [ נצפה 1890 פעמים ]

כפות הרגליים משקפות את מבנה הגוף, והטיפול דרכן משפיע על הגוף כולו, ממש כמו השימוש בשלט רחוק להפעלת הטלוויזיה, למשל. אפקטיביות זו מושגת מכיוון שכפות הרגליים מהוות את קצה מערכת המרידיאנים, עשרה ערוצי אנרגיה ראשיים, העוברים בגוף לאורכו החל מהראש, המכילים על פי הרפואה הסינית את הצ'י - אנרגיית החיים. זהו האזור הרחוק ביותר מחמשת חושינו מבחינה פיזית, תחום אותו אנו שומרים הרחק מטווח ראייתנו. זהו איזור מוזנח יחסית, פחות מוערך ופחות מטופל מבחינה חברתית, ולכן גם אינו מסתתר מאחורי מנגנוני הגנה, דבר המאפשר לראות את המתרחש בגוף באמת ולא דרך מסכים. כמו כן, במצב של מצוקה פיזית, הגוף דואג באופן אינסטקטיבי לאיברי המרכז (ראש, בטן ואיזור הלב) ופחות לאיזורים המרוחקים, כך שמצב של מצוקה, אפילו לא מודעת, יתבטא קודם כל באזורים אלו.

הרפלקסולוגיה ההוליסטית (whole = שלם) רואה את האדם כיחידה תפקודית אחת המורכבת ממערכות רבות, המקיימות ביניהן מערכות גומלין ענפות. הרפואה הסינית מכירה בכ-650 נקודות אוקופונקטורה ראשיות ובכ-1500 נקודות סך הכל, המהוות את המערכת האנרגטית של האדם, ובנוסף לכך מערכת מרכזית אחת של שבעה מרכזי אנרגיה, הידועים יותר כצ'אקרות. המצב, אותו אנו מגדירים כ"בריאות", הינו מצב בו הנקודות הללו נמצאות בהרמוניה זו עם זו, כלומר, האנרגיה הזורמת למערכות השונות בגוף זורמת ללא הפרעה והאברים מתפקדים במצבם האופטימלי (מצב נדיר, אם נודה על האמת...).

מצב דיסהרמוני הינו מצב של חוסר או עודף באנרגיה בהשוואה למצב אופטימלי. כל בעיה פיזית הינה תוצר לוואי של חוויה חדשה שגבתה מאמץ מיוחד, והשאירה את חותמה בגופו של האדם. מצב דיסהרמוני כרוני או טראומטי, הקיים לאורך זמן ויוצר שינוי קבוע באדם, יופיע ברגליים כמצב המעיד על חוסר או עודף בגוף, ויבוא לידי ביטוי בגוף האדם כסמפטום, מחלה או כאב. הטיפול הרפלקסולוגי נעזר בכוח החיים של המטופל וברצון שלו להבריא, וע"י כך מניע את המערכת האנרגטית שלו לריפוי טבעי ולאיזון.

אנו נולדים עם פוטנציאל אנרגטי מסוים, אותו אנו מאבדים במשך השנים לטובת הדפוסים הכרוניים, המגיעים עם הצטברויות המצבים אותם אנו מפרשים כטראומטיים וכואבים ברמה הרגשית. דפוס התנהגותי ברמה הרגשית מחזיק חלק מפוטנציאל הכח האנרגטי. הסימפטום, הכאב או המחלה הם למעשה איתות של יתרת הכח שנשאר (בדיוק כמו שנורת הדלק ברכב נדלקת כשהמפלס מגיע למינימום), על כך שרזרבות האנרגיה הולכות ומצטמצמות, עד כדי חוסר יכולתן לשאת בנטל כראוי. הן פשוט מבקשות עוד כח לעזרה.

יתרונה הגדול הוא בכך שהיא "משתמשת" בטכניקות האבחון והטיפול הפיזי בכדי להניע תהליכים חסומים בנפש האדם. התורה העומדת בבסיסה של הרפלקסולוגיה ההוליסטית היא שמחלות וכאבים הינם תוצאות (סימפטומים) בלבד לתהליכים אנרגטיים חסומים בגוף האדם, ועל ידי שחרור החסמים האנרגטים ניתן לטפל ביתר קלות בבעיות פיזיות. וההיפך; על-ידי טיפול בבעיות הפיזיות של המטופל, ניתן להניע תהליכים אנרגטיים החסומים אצלו.

יתרון גדול נוסף של הרפלקסולוגיה, מעבר ליכולות אבחון וטיפול מאד מדוייקות, הוא היותה טכניקת מגע פיזי לא פולשנית. סוגי עיסויים שונים, כמו אלו שהוזכרו לעיל, הבאים במגע עם הגוף עצמו באופן ישיר, עם או בלי בגדים, נחשבים לטכניקות מגע פולשניות, שיתרונם העיקרי הוא בטיפול שרירי ועיצבי, איתם הם באים במגע ישיר. בעבור רבים, זהו גם חסרונם העיקרי. במהלך שנות עבודתי נתקלתי לא אחת באנשים אשר אינם חשים בנוח לחשוף את גופם בפני אדם זר, או לתת לאדם שאינו מוכר להם היטב לגעת בהם, והסיבות הן רבות ומגוונות; החל מחינוך לדרך חיים ותרבות שמרנית או דתית, החוסכים במגע הפיזי התומך ומעלים על נס את צניעות הגוף, "סתם" חסימות רגשיות, שהצטברו במהלך החיים עקב אירועים שונים, טראומטיים קשים יותר או פחות, וכלה בפגיעה מינית ישירה וקשה. אנשים אלו, ובעיקר כאלו בעלי פגיעה מינית, מודעת או לא מודעת, יתקשו לתת לאדם זר לגעת בגופם. מגע כזה יתפרש על ידם כפלישה לתחום הבטוח, ל"אזור הבטחון" של חייהם, המקום האישי שלהם, בהם הם יכולים להרגיש בנוח, ובמקרים קשים יותר, כפגיעה פיזית ממש. הרפלקסולוגיה מעניקה להם את אותו אזור בטוח. היא מאפשרת להם את אותו ריחוק פיזי מהמטפל מבלי לוותר על הטיפול עצמו, המטופלים מתמסרים בקלות רבה יותר, מאפשרים לטיפול להכנס לתוכם, והתוצאות במקרים כאלו מדהימות ומרגשות מאד.

לסיכום; כפות הרגליים יתנו תמונה נאמנה של המקומות בגוף, בהם הכח האנרגטי תפוס ומוחזק, והטיפול הרפלקסולוגי הינו העצמת הכח הנותר על מנת לפרוץ את המחסום.

אוניקס דורון - מטפל ברפלקסולוגיה הוליסטית מזה כ-8 שנים, ובעל אתר אינפורמטיבי מקיף על רפלקסולוגיה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב