דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למצוא את האוצר באפילה: המפתח להבנת התנהגותם של ילדים 

מאת    [ 15/04/2010 ]

מילים במאמר: 468   [ נצפה 2489 פעמים ]

אולי שמעתם את הבדיחה על האם שרואה את בנה הקטן מחפש משהו במטבח. "מה אתה מחפש?" היא שואלת אותו. "איבדתי שקל!" הוא עונה. "תחשוב טוב איפה ראית אותו בפעם האחרונה," אומרת אמו. "אהה, ראיתי אותו בסלון," עונה הילד הקטן, "אבל שם חשוך, אז אני מחפש אותו במטבח כי פה יש אור."

כשמדובר בהבנת ילדים, הורים ומורים עושים את אותה שגיאה. אנו מנסים לבצע את מלאכת הגידול וההוראה על-ידי עיצוב ושינוי התנהגותם. אנו עושים שימוש בכל מיני שיטות כדי שיתנהגו בצורה שונה, ישפרו את התנהגותם, ילמדו לקח כדי שיתנהגו טוב יותר, או יסבלו מהתוצאות ויצטערו על ההתנהגות שלהם. למה דומה הדבר? זה כמו לחפש את השקל באור במקום לחפש אותו בחושך, שם איבדת אותו למעשה.

אם ברצוננו לחזות בהתנהגות בוגרת יותר בילדים בני כל הגילאים, עלינו לדעת היכן לחפש ומה אנו מחפשים. עלינו להוציא אל האור את הדברים שקשה לראות. פירושו של דבר, עלינו להבין איך המוח מניע את הילד ומשפיע על התנהגותו.

אם ברצוננו לעזור לילדינו להבשיל ולהפוך למבוגרים אכפתיים, מתחשבים, אחראים ומאוזנים, עלינו להבין מה משפיע על מוחו של הילד ומאפשר לו לפתח חשיבה מוכללת, באופן שהוא יכול לשקול כמה צדדים של מצב נתון. כדי שילד ילמד משגיאותיו, יתאושש מאובדן או כישלון ויפתח גמישות, עלינו להבין מה מניע אותו להיות מוכן להסתגל לנסיבות שהן מעבר לשליטתו. כדי שילד יהיה מעוניין בלמידה ובעל מוטיבציה להגיע להישגים, עלינו להבין את 'המעיינות הפנימיים' של הפוטנציאל האנושי שלו. הילד אינו יכול להגיע לזה על-ידי כך שנאמן אותו להתנהג בדרכים מסוימות. כשרים אלה הם פשוט פירות של תהליכי ההבשלה ותפקידנו כמבוגרים הוא לסלק את המכשולים לתהליכים אלה כדי שיוכלו לשאת פרי.

'הגישה ההתנהגותית' של הורות והוראה השתרשה בתרבותנו. כשהורה או מורה מבקש עזרה בהתמודדות עם ילד, מדהים כמה פעמים הם שואלים שאלות כגון, "האם נהגתי בצורה נכונה כשהילד לא התנהג כשורה?" "מה עלי לעשות בפעם הבאה שהוא יתנהג לא יפה?" השאלה איננה "האם נהגתי בצורה נכונה?" אלא, "איך אני יכול להיות התשובה למה שהילד זקוק כדי להבשיל ולהתבגר?" מציאת התשובה לשאלה זו מביאה את ההורים והמורים למקום שונה לחלוטין, שבו אנו עצמנו צריכים להתבגר ולגלות בתוכנו את התבונה, הסבלנות, ההבנה והחמלה שיאפשרו לנו ללוות ולהנחות את ילדינו בנתיב לבגרות.

גישת ההיקשרות או היחסים בגידול ילדים מאפשרת לנו למצוא את התשובות בתוך עצמנו ולהיות נאמנים הן לעצמנו והן לילדים שאנו מטפלים בהם.הגישה ההתנהגותית עשויה להניב תוצאות מידיות, אבל תוצאות אלו קצרות-מועד ובסופו של דבר גורמות נזק. מאחר שהנזק הזה מתבטא רק כעבור זמן, קשה לקשר אותו עם מקורו, ולפיכך אנו חוזרים על אותה שגיאה ביחסינו עם הילדים וזאת משום שהדבר מועיל לכאורה. גישת ההיקשרות או גישת היחסים דורשת זמן כדי לשאת פירות ולראות את ההתקדמות בילד, משום שכל גדילה והתפתחות דורשים זמן. אבל גדילה זו היא אמיתית, עמוקה ובת-קיימא. איננו רוצים שההתנהגות של ילדינו תהיה קליפה חיצונית כוזבת, אלא דווקא השתקפות של המהות האמיתית של אישיותם. זה יאפשר להם תחושת התגשמות, שלמות ושלום עם עצמם ועם אחרים.

שושנה הימן, מנכ"ל לייף סנטר וחברה בסגל מכון ניופלד הבינלאומי
1599-550777
www.lifecenter.org.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב