דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הישארות שנה נוספת בגן חובה - מוכנות ובשלות לכיתה א': מדיניות ואיפיוני הילד 

מאת    [ 14/04/2010 ]

מילים במאמר: 1431   [ נצפה 10039 פעמים ]

מאת: הילי הראל - הרץ, פסיכולוגית חינוכית מומחית, מתמחה בפסיכולוגיה התפתחותית,

 054-6747447, דוא"ל hilihh@walla.com

 

הורים רבים מתלבטים בשאלת מוכנות ילדם לכיתה א', הן מטעמים אישיים והן עקב הפניית הגננת את תשומת ליבם לשאלה. הילד נבון אך ילדותי, או שקצת מתקשה להתרכז. מתי נכון להחליט ששנה נוספת בגן תעזור, מתי היא לא תועיל ומתי היא עלולה אפילו להזיק?

מאמר זה סוקר את תהליך ההחלטה על הישארות שנה נוספת בגן חובה, ממדיניות משרד החינוך ועד למאפייני הילד השונים, ובהתייחס לגורמים נוספים שיש לקחת בחשבון.

 

מדיניות

השנתון לפיו מחושבת העלייה לכיתה א' משתנה משנה לשנה, היות וזהו המקרה היחידי בו הקובע הוא התאריך העברי ולא הלועזי. שנתון כולל בתוכו את ילידי א' טבת ועד ל' כסלו בשנה שלאחר מכן. מכאן, שכל שנה מועד זה "נופל" על תאריך לועזי שונה, לרוב נע בין תחילת לסוף דצמבר.

חשוב להבין, כי מדיניות משרד החינוך היא להעלות את כל ילידי השנתון, אלא אם יש חוות דעת מקצועית הגורסת אחרת. משמע, אם אתם כהורים מתלבטים בנושא, ומעוניינים כי ילדכם יישאר שנה נוספת בגן חובה, עליכם לפנות לאיש מקצוע, מעבר לחוות דעתה של הגננת. איש מקצוע זה יהיה פסיכולוג חינוכי, שעל פי אבחון שיערוך לילדכם, יתן לכם מענה להתלבטותכם. לכל גן רשות או עירייה יש פסיכולוג חינוכי האחראי באופן מקצועי על הגן, והגננת תפנה אתכם אליו. יחד עם זאת זכותם של ההורים לערוך אבחון פרטי אצל פסיכולוג חינוכי, אותה סביר להניח שילקחו בחשבון בהחלטה.מאפריל 2010 שונתה מדיניות משרד החינוך, וכעת במקרה של חילוקי דעות בין ההורים לצוות המקצועי - גננת ופסיכווג, יוכלו ההורים לפנות לועדה במחלקת החינוך של הישוב, בה יוצגו כל המסמכים ואליה יזומנו ההורים ואנשי מקצוע רלוונטיים. ההחלטה תתקבל על דעת רוב חברי הועדה. במידה ולא יקבלו ההורים את ההחלטה, זכותם לערער עליה בפני מנהל המחוזבמשרג החינוך, עד ל-15.6. החלטת מנהל המחוז היא סופית (ראה חוזר מנכ"ל 3.10-12) 

איפיוני הילד

המאפיינים היחודיים של הילד וסביבתו (המצב המשפחתי, למשל) הם שיקבעו את מידת התאמתו לעלייה לכיתה א'. על כל מקרה להישקל לגופו של עניין, ואין הכרעה גורפת (כלומר, ילד צעיר בשנתון, שנולד כשבוע לפני סוף השנתון ואמור לעלות לכיתה א', יכול להיות מוכן או לא מוכן לעלייה, בלי קשר לתאריך הולדתו).

על פי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, המקרים בהם מומלץ לשקול הישארות ילד שנה נוספת בגן חובה הם:


    • 1. ילד שהתפתחותו מאחרת מעט באופן טבעי (פג, ילד שעבר מחלה קשה וכדומה)
    • 2. ילד החשוף ללחצים סביבתיים רבים המשפיעים עליו, בסמוך למועד המעבר לכיתה א' (למשל, מעבר דירה, מחלה קשה במשפחה, גירושים, הגירה וכדומה)
    • 3. ילד שקשייו אותרו או הובאו לידיעת ההורים רק לקראת מועד העלייה לכיתה א', ולא נותר להם מספיק זמן להעניק לו את הסיוע הדרוש בכדי לקדמו.

מרכיב חשוב נוסף שיש לשקול הוא הבשלות הרגשית של הילד.

אז מהי בשלות לכיתה א'?

הבשלות, כשמה כן היא - כמו שעל העץ ישנם פירות רבים, אך לא כולם מבשילים באותו המועד, חלקם מקדימים וחלקם מאחרים, כך גם מידת מוכנותם של ילדים ללמידה. כל אחד מגיע לכך בזמן מעט שונה.

מוכנות זו מתייחסת לתחומים שונים, ובכל אחד מהם צריכה להיות בשלות מספקת.

בשלות רגשית מתבטאת ביכולתו של הילד לעמוד בתסכולים (למשל, ילד שאינו בוכה מיד מכל דבר), יכולתו לויסות רגשי - להרגיע עצמו בעת כעס או שמחה, יכולת להתמודד עם תחרות, יכולת לעבודה עצמאית והתמודדות עם משימה ללא חיזוקים פרטניים (למורה אין אפשרות להיות צמודה לילד אחד כל הזמן, הילד צריך להיות מסוגל לעבוד לבד ולהמתין עד שתגיע, אם זקוק לה), יכולת לדחיית סיפוקים, נפרדות מההורים ועניין בלמידה. יש ילדים כי עדיין עסוקים מאוד במשחקים וכלל אינם פנויים ללמוד, גם אם הם נבונים מאוד. יכולתם במיומנויות שיפורטו בהמשך טובה, אך עדיין עדיף, לעיתים, להעניק להם שנת ילדות נוספת, כך שיגיעו לבית הספר מוכנים יותר ללמידה.

מיומנויות נדרשות לעלייה לכיתה א' בתחומים השונים

אלו המיומנויות הבסיסיות עליהן עובדים בגן החובה לאורך כל השנה, בדרך פורמלית ובלתי פורמלית.

מוטוריקה גסה - מעידה על בשלות נוירולוגית. נדרשת התמצאות מספקת במרחב (ילד שלא ילך לאיבוד במרחבי בית הספר). כמו כן קואורדינציה ותכנון תנועה.

מוטוריקה עדינה - שימוש מותאם בשרירים העדינים של קצות האצבעות. יכולת זו מתבטאת בגן בציור, יצירה, גזירה, השחלת חרוזים ועוד. קשורה ליכולת כתיבה - אחיזת עיפרון בצורה יעילה ולא מעייפת, תוצר גרפומוטורי תקין באיכותו.

תפיסה והבחנה חזותיות - היכולת להבחין בין צורות במרחב בצורה מדוייקת, קשור ליכולת הקריאה. למשל, על ילד להבחין כי בין ר' ל-ד'  מבחין מיקום הקו האנכי, מיקום שונה יצור אות שונה.

קואורדינציה ויזואלית - מוטורית - היכולת להוציא אל הפועל בצורה מדוייקת את מה שהתכוון ליצור - תאום בין מערכת הראייה למערכת המוטורית של הידיים. חשוב לציין כי ילדים צעירים נוטים לכתוב אותיות ומילים בכתב ראי, דבר התקין אפילו עד סוף גן חובה, ואין הוא מעיד על בעיית בשלות.

תפיסה ואבחנה שמיעתית - רוב הלמידה נעשית בצורה מילולית שמיעתית (להקשיב למורה ולהבין את המסר). תפיסה והבחנה שמיעתיות מסייעות לילד לתפוס את בליל הצלילים כשפה - לעשות הפרדה בין משפטים, מילים והברות. קשור בחלקו גם ליכולת לפרק מילה למרכיבי הצליל שלה בצורה נכונה, כדי שהילד יוכל "לבנות" את אותה מילה מחדש בכתב על ידי התאמת צליל לאות כתובה.

התפתחות מילולית - אוצר המילים, התחביר (איך מרכיבים משפט בצורה נכונה), מודעות פונולוגית - ההבנה שמילים בנויות מצלילים שונים שמרכיבים אותן, הבנת שפה,חשיבה מופשטת.

חשבון - הבנה חשבונית בסיסית היא למעשה הבנה מילולית של מושגי גודל, כמות, יחסים במרחב. חשובה ההבנה שמספר מייצג כמות והבנת המשמעות של מניפולציות חשבוניות בסיסיות של חיבור וחיסור. נדרשת אבחנה בין ספירה (סתמית) למנייה (למנות מספר מסויים של אובייקטים), התאמה חד חד ערכית (לכל אובייקט ינתן רק מספר אחד ולא יותר), זיהוי ספרות עד 10.

יכולת קשב וריכוז - יכולת זו היא בעלת מרכיב התפתחותי. בגן חובה אנו מצפים לישיבה מרוכזת לאורך כ-30 דקות. חשוב לשים לב שריכוז נמדד במשימות מובנות שהילד נדרש לבצע, ולא במשימות אותן הוא בוחר לעשות, כמו טלויזיה ומחשב. תחום זה "מבשיל" עם ההתפתחות, אך לעיתים עשוי להיות לקוי במידה מסויימת, ואז עשויה להיות בעייה של הפרעת קשב וריכוז, שזו אבחנה בפני עצמה הדורשת איבחון וטיפול.

מתי לא מדובר על בשלות אלא על קושי משמעותי יותר?

חשוב מאוד שההורים יעשו הבחנה בין בשלות לכיתה א' לבין קושי משמעותי יותר. חלק מהילדים פשוט זקוקים לעוד זמן "הבשלה" בגן, ולאחר מכן אינם זקוקים לכל סיוע ותמיכה. אין לראות בהישארות שנה זו כל קשר לחוכמתו של הילד או ליכולתו להצליח בלימודים (אך עלייה טרם עת יכולה בהחלט להקשות מאוד על הילד למצות את הפוטנציאל השכלי שלו).

יחד עם זאת קיימים ילדים שהקשיים שלהם מורכבים יותר, ושנה נוספת בגן לא תועיל, או שתועיל חלקית אך לא תפתור את כל הבעיה, ויהיה צורך בהתייחסות טיפולית נוספת. למשל, במקרים של הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה אין הכרח להשאיר את הילד שנה נוספת, שכן הקושי ימשיך וילווה אותו, ועליו ללמוד להתמודד איתו בהמשך. גם אם הוחלט להשאירו שנה, עדיין סביר כי הקושי לא ייעלם, ויהיה צורך בהמשך טיפול גם בבית הספר.

 

גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון בהתייחס להישארות שנה נוספת בגן חובה -

יש לבחון כל אחד מהגורמים האלו ולהתייחס אליהם טרם קבלת ההחלטה על הישארות שנה נוספת בגן. לעיתים בכל זאת תתקבל החלטה להשאיר את הילד, אך יש לעשות הכנה מתאימה לילד או לסביבה, בכדי למזער את הנזקים הצפויים.

תאריך לידה - ילד בוגר מאוד בשנתון, שנולד בחודשים ינואר - מאי, אם ישאר שנה נוספת יהיה בוגר מאוד ביחס לשאר הילדים שיעלו עמו לכיתה. ילד בגיל זה עם קשיים משמעותיים יש לבחון אפשרויות טיפוליות במסגרת בית הספר, טרם ההחלטה על הישארות שנה נוספת בגן.

גודל פיזי - ילדים הגדולים, פיזית, בהשוואה לבני גילם,באם ישארו שנה נוספת בגן יהיו גדולים מאוד בהשוואה לילדים הצעירים יותר, עמם יעלו לכיתה א'. יש לכך השלכות בעיקר בגיל מבוגר יותר, למשל התבגרות מינית מוקדמת ובולטת, במיוחד של בנות, בהשוואה לשאר חברי הכיתה.

אחים - יש לבחון, האם לילד יש אחים בקרבת גילו, למשל תאום או אח צעיר בשנה. במקרים אלו להחלטה על הישארות שנהנוספת יש משמעות רחבה יותר על המבנה המשפחתי - אח בוגר שהופך להיות "צעיר" כמו אחיו הקטן, למשל.

טיפול שניתן בעבר - בעת שעולה שאלת בשלות לכיתה א', יש לבדוק האם הילד טופל בעבר. ילד שקשייו התגלו מזמן, קיבל טיפול משמעותי ועדיין לא נראתה התקדמות עד לרמת הגיל, ההתייחסות היא שונה בהשוואה לילד שרק עכשיו מתחיל לקבל טיפול, ויתכן ושנה נוספת היא זו שתעשה את ההבדל ותגרום לשיפור משמעותי.

 

סיכום -  

ההחלטה על הישארות שנה נוספת בגן תלויה בגורמים רבים ועליה להתקבל לאחר שיקול דעת משמעותי. יחד עם זאת, הישארות שנה נוספת בגן חובה, במידה וקיים חוסר בשלות בתחום אחד או יותר, עשויה להביא את הילד, שנה לאחר מכן, למיצוי הפוטנציאל הקוגניטיבי שלו. יש לזכור, כי קושי רק באחד מן התחומים שפורטו במיומנויות הנדרשות,לרוב אינו עילה להישארות שנה נוספת בגן. יש לסייג את הבשלות הרגשית, שהיא פרמטר מרכזי בקבלת ההחלטה הזו.

הילי הראל - הרץ, פסיכולוגית חינוכית מומחית, מתמחה בפסיכולוגיה התפתחותית. קליניקה פרטית ביקנעם, 054-6747447, דוא"ל hilihh@walla.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב