דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דלקים לטיסנים - תרכובת נכונה 

מאת    [ 13/04/2010 ]

מילים במאמר: 493   [ נצפה 3100 פעמים ]

 

אתחיל בסיפור קצר שהוא למעשה הרקע לכתיבת המאמר הזה. לפני מספר ימים, גלשתי בפורום לטיסנים. שם דפדפתי ומצאתי שאלה של בחור מן המניין שסובל ככל הנראה מחור לא קטן בכיס (מי לא?). הגולש התלונן לא מעט על מחירי הדלק בימינו ועל כך שהטיסן שלו זולל דלק עד לרמה שהוא לא יכול להטיס בגלל אי יכולת לממן את ההטסות. הוא שאל כיצד והאם כדאי לו לייצר דלק בבית ומאיזה חומרים. שאלה זו הביאה אחריה שרשרת תגובות ממספר גולשים שרובם ממליצים לבחור לא להתעסק עם זה כיוון שזה מורכב ומסוכן. אז קודם כל הייתי רוצה להצטרף להמלצה הזו, כיוון שהתעסקות עם מרכיביו של הדלק אכן מסוכנת ולא בריאה. מדובר בחומרים רעילים ודליקים מאוד שהתעסקות איתם דורשת ידע וניסיון על מנת ליצור תרכובת דלק מתאימה ונכונה. במאמר הבא אפרט ואסביר את חשיבותה של איכות הדלק והמינונים הנכונים של תרכובת דלק לטיסנים.

מעתה, כאשר אשתמש במושג 'דלק' הכוונה היא לדלק של טיסנים, ואין לבלבל אותו עם דלק אחר.

ראשית, אפרט בקצרה על מרכיביו של הדלק ואת תפקידם בתרכובת.

מתנול - המרכיב המרכזי של הדלק. הוא למעשה החומר שמתלקח ובוער, וכתוצאה מכך נוצרת האנרגיה.

ניטרו - החומר הדליק ביותר בדלק, כיוון שמכיל בתוכו מולקולות אוויר. תפקידו בתרכובת מעבר להתלקחות הוא גם לקבוע את מקדם ההצתה.

שמן קיק - שמן שתפקידו העיקרי הוא לשמש כחומר סיכה בטמפרטורות גבוהות.

שמן סינטטי - שמן שגובר באיכותו על שמן הקיק, ומשמש כחומר הסיכה העיקרי. מאבד מצמיגותו ויעילותו בטמפרוטורות גבוהות ולכן מצוות לשמן הקיק.

אלה ארבעת המרכיבים של הדלק המאפשרים את פעולת המנוע. כעת נפרט על חשיבותם של המרכיבים.

יחס הניטרו קובע את תזמון הפיצוץ בבוכנה - ככל שנכניס יותר ניטרו, אנחנו למעשה מכניסים יותר חמצן ותרכובת הדלק נעשית יותר דליקה. לכן כדי לשמור על יחס בריא של חמצן ודלק אנחנו נפצה על כמות ניטרו גדולה בכך שנפתח את הסיכה ונזרים יותר דלק למנוע הטיסן. אחרת, תפקוד המנוע עלול להיפגע מכיוון שהדלק יוצת מוקדם מידי.

כעת לשני השמנים המרכיבים את הדלק, שמן קיק ושמן סינטטי. שניהם חיוניים על מנת למזער חיכוך במנוע. שמן הקיק נחוץ כיוון שהוא יעיל בטמפרטורות גבוהות והשמן הסינטטי בשאר הטמפרטורות. השמן הסינטטי איכותי הרבה יותר, וחובה על הימצאותו בתרכובת. כמו במכונית, ללא הימצאות שמן במנוע, המנוע פשוט ייהרס לאחר הטסה ראשונית.

באופן כללי מומלץ להשתמש בחומרים איכותיים ואין לזלזל באיכות היצור. במידה והדלק לא יוצר בתנאים מתאימים אתם עלולים להרגיש זאת בהטסה. לדוגמה, בייצור מתנול חשוב שתהיה אריזה אטומה, שמה יספח לעצמו לחות, יאבד מצמיגותו וכושר הבערה שלו יפגע. לכן, חשוב לשמור על הדלק אטום במקום מוצל ויבש.

לסיכום, חשוב לשמור על יחס נכון בין חומרים בתרכובת הדלק בו נבחר להשתמש. יחס לא נכון עלול להוביל להרס מנוע או לפגיעה ביעילות ובביצועי הטיסן. למטיס המתחיל איני ממליץ לגעת בתרכובת הדלק כלל, מהסיבות לעיל. אם בכל זאת בחרתם להעלות את אחוז הניטרו אל תשכחו לפתוח את סיכת הדלק. מקרה נוסף בו אפשר לשנות את יחס הדלק הוא בתחרויות, ולהעלות את כמויות הניטרו על חשבון השמן. במקרה כזה המנוע יפגע אך ייתן מעצמו הרבה יותר. אם גם לכם יש מלאי מנועים ביד, אתם רשאים לנסות.

 

יואב קניטל מנהל את חנות מיי הובי בירושלים - חנות לטיסנים, מסוקים ומכוניות על שלט רחוק. יואב עוסק בטיסנים מעל ל12 שנים, ומשמש גם כמדריך מוסמך על ידי הפקולטה לאווירודינמיקה של הטכניון. במיי הובי ניתן לקבל עזרה בהרכבה, תיקונים, וכמובן שיעורי הטסה שמועברים על ידי יואב ומדריך מקצועי נוסף.
בנוסף לחשיבות השירות המקצועי והיחס האישי ניתן לקבל משלוחים של טיסנים וחלקים לכל חלקי הארץ בדואר מהיר.


ליואב יש גם בלוג טיסנים, הצטרפו אליו כדי לקבל את העדכונים ישר לקורא ה-RSS שלכם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב